În Suedia, două roți sînt mai bune decît patru
Un urbanist-șef al Londrei aflat în vizită la București îmi spunea, acum aproape douăzeci de ani, că problemele de trafic dintr-un oraș nu se vor rezolva vreodată prin construirea de șosele mai largi. Acestea doar vor încuraja oamenii să cumpere mai multe mașini. Soluții există însă, adăuga el: un transport în comun eficient și ieftin, taxe pentru condusul în centru și reducerea drastică a locurilor de parcare, aceasta din urmă la pachet cu amenzi mari pentru parcarea neregulamentară. Altfel spus, un soi de educație cu de-a sila.
Dar se poate oare face altfel pentru a obține rezultate? Autoritățile locale suedeze par a crede că nu. Așa că folosesc cam toate sugestiile de mai sus și adaugă încă un element important în lista măsurilor pentru descongestionarea traficului: bicicleta. Protejarea mediului înconjurător este o grijă asumată de foarte mulți suedezi. Partidul de Mediu este permanent în Parlament, motorina suedeză are mult mai mult ulei de rapiță decît cea din celelalte țări europene, iar numărul mașinilor electrice de pe străzi e important. La fel și cel al bicicletelor și trotinetelor. Sigur că sînt probabil destui suedezi care lasă mașinile acasă din convingere și sînt destui care refuză să călătorească cu avionul din pricina poluării, însă e cert că oamenii care trebuie convinși să o facă sînt și mai numeroși.
Așa că, încă de acum cîțiva ani, foarte multe municipalități suedeze au început să reducă drastic numărul locurilor de parcare din centru, înlocuindu-le cu parcări pentru biciclete, marcate în așa fel încît să devină evident că, în spațiul în care înainte încăpea o mașină, acum încap cinci biciclete. În plus, foarte mulți angajatori propun „avantaje” constînd în biciclete și trotinete, în majoritatea lor electrice. Altfel spus, angajații pot adesea să închirieze o bicicletă la un preț interesant, urmînd să o predea sau să o cumpere la sfîrșitul anului. Per total nu e prea ieftin, dar asemenea leasing-ului la mașini, suma lunară nu e mare, iar întreținerea bicicletei e inclusă în preț.
De fapt, încă din 2017, guvernul suedez a publicat un document de 28 de pagini intitulat „Strategia națională în privința creșterii folosirii bicicletelor în condiții de siguranță – ceea ce contribuie la o societate sustenabilă și la un nivel de trai ridicat în toată țara”. Acolo, după ce se pomenesc avantajele evidente ale folosirii bicicletelor în locul mașinilor (mai puține noxe, sănătate mai bună datorită mișcării, aglomerație mai mică în autobuze), se vorbește despre bugetul alocat de țara scandinavă pentru încurajarea și facilitarea folosirii bicicletelor: aproximativ 480 de milioane de euro în perioada 2015-2025.
Consecința directă este că puține sînt la ora actuală trotuarele din orașele suedeze care să nu aibă și o pistă pentru biciclete, adesea semnificativ mai lată decît cea pentru pietoni. Apoi, pentru ca suedezii să folosească bicicletele cît mai mult pe drumul de acasă pînă la serviciu, foarte multe trenuri și autobuze regionale acceptă astăzi la bord nu doar pasageri, ci și biciclete, ca să nu mai spunem că alături de fiecare gară există un garaj în care bicicletele pot fi lăsate gratuit pe parcursul întregii zile. Copiii au la școală ore de trafic în care li se explică regulile de circulație, iar municipalitățile au primit misiunea să găsească mijloace prin care să îi convingă să folosească bicicleta chiar și pe cei care încă nu o fac. Imigranții proaspăt sosiți în Suedia constituie un grup menționat explicit în strategie, autoritățile fiind încurajate să îi familiarizeze cu avantajele acestui mijloc de transport.
Nici turiștii nu sînt uitați. Suedia a inaugurat deja cîteva circuite ce le sînt destinate și care se fac doar cu bicicletele. Să nu uităm și că din localitatea Jönköping se dă în fiecare an startul celei mai mari competiții mondiale de ciclism pentru amatori, numită Vätternrundan și care constă într-un tur ciclist în jurul celui de-al doilea cel mai mare lac suedez, un traseu de peste 300 km.
Iar dacă vă gîndiți că într-o țară nordică bicicletele se pot folosi doar cîteva luni pe an, o să vă spun că magazinele de piese de schimb au permanent în ofertă cauciucuri dotate cu crampoane care oferă o aderență bună chiar și în miezul iernii.
De fapt, drumurile parțial înzăpezite nu prea sperie pe nimeni, indiferent de mijlocul de transport ales. Orice nemulțumit primește răspunsul standard: „Știați că e iarnă și că e firesc să faceți mai mult pînă la serviciu. Ar fi trebuit să plecați mai devreme”. Probabil că proverbul „Nu există vreme rea, există doar haine nepotrivite” a fost inventat în Suedia.
Constantin Drăgan este corespondentul RFI-România în Suedia.
Foto: C. Drăgan