Iepuraşul maro & alte porcărele
Festivalul de la Cannes, acum doi-trei ani. Criticii acreditaţi (care-au văzut la viaţa lor multe!) dau năvală la proiecţia de presă a filmului The Brown Bunny, cu şi de Vincent Gallo. S-a zvonit că filmul ar conţine o scenă de sex oral "real", al cărei protagonist este însuşi regizorul/actor şi una din actriţele "inconturnabile" ale momentului... Filmul începe, sala freamătă. Apoi filmul iar începe, iar sala freamătă mai puţin. Filmul tot începe, dar sala a obosit să mai fremete: nu vede - pe marele ecran "Debussy" (sic!) - decît "Vincent Gallo-în-camionetă", "Vincent- Gallo- oprindu -se- la -o-benzinărie -să -facă -pipi" (suspans: vom vedea ceva? Nu, nu vom vedea nimic...), "Vincent Gallo -oprindu- se-în -deşert -să- facă-o- tură- pe- motocicletă", "Vincent- Gallo -pe -motocicletă"... Iar la sfîrşit - cînd filmul (de două ore) va fi început de mult, fără a da semne că s-ar îndrepta înspre undeva, în camionetă sau pe motocicletă -, "faimoasa" scenă (de circa trei minute), pentru care Gallo & actriţa-atît-de-exigentă-alternativă-&-independentă (şi cu un nume atît de rasat: Chloë Sevigny) vor intra, via fellatio, în analele Cinematografului; după cele trei minute de "oral", sala-şi revine, îşi recapătă uzul raţiunii & al vorbirii şi-ncepe să comenteze: cum, asta a fost tot?! Da, "asta" a fost tot. Probabil că actriţa a fost plătită la minut - sau Vincent Gallo n-a vrut să "arate mai mult": deja arătase prea mult. Sau exact atît cît trebuie pentru un marketing reuşit. Căci - se ştie - "Sexul vinde", problema e ce faci cu el într-un film. Unii au făcut capodopere (Marea crăpelniţă, Imperiul simţurilor, Salo...), ducîndu-l dincolo de ceea ce putea fi arătat pe ecran tocmai pentru că l-au făcut să se-ntîlnească - fatal - cu Moartea; alţii l-au gîdilat ca pe-un iepuraş poznaş, depresiv-sinucigaş, ratînd capodopera la mustaţă (Bucătarul, hoţul, soţia lui şi amantul ei, Crash, Idioţii...); iar cei mai mulţi, vrînd să dărîme tabu-uri, n-au dărîmat decît plictiselile de pînă la, & de după, el (ca Iepuraşul maro al lui Gallo). Care este la fel de "important" - pentru istoria celei de-a şaptea arte - pe cît este 8 mm (penibilul film al lui Joel Schumacher) pentru istoria snuff movie*-urilor: atunci cînd Bu