din Business Magazin, nr.63

2 februarie 2006   Tema săptămînii

"Studiile arată că unul din cinci americani Ťciteşte» în maşină, iar industria mondială a cărţilor s-a transformat dintr-o piaţă marginală într-una majoră. Întîmplător sau nu, prima carte în format audio a apărut tot în Statele Unite, în prezent existînd aici peste 100 de edituri care fie au divizii specializate, fie sînt producători exclusivi de audio-books. În Europa, fenomenul a luat amploare abia după 1990, în condiţiile în care primele înregistrări ale unor capodopere ale literaturii universale au apărut pe bătrînul continent la începutul anilor '50, cînd în Germania a fost lansat Faust de Goethe. Pe piaţa mondială, 20-30% dintre marile edituri îşi lansează titlurile atît în variantă tipărită, cît şi în cea audio. Astfel, rata de creştere a pieţei mondiale a fost de 41% în perioada 1996-2000. Audio Publishers Association (Asociaţia editorilor de cărţi-audio) a estimat piaţa la 800 de milioane de dolari (665 de milioane de euro) în 2003. În România, piaţa cărţilor-audio este, deocamdată, una de nişă, care nu valorează mai mult de 2-300.000 de euro anual, spun jucătorii. Primii paşi au fost făcuţi de Electrecord, încă de prin anii '80, cînd producea casete şi discuri de vinil cu poveşti pentru copii. Noul mileniu a găsit piaţa din România în aceeaşi fază de pionierat, cu doar doi jucători importanţi: Casa Radio - care foloseşte înregistrări din arhiva Societăţii Române de Radiodifuziune - şi Humanitas Multimedia."

Mai multe