Despre valori

24 noiembrie 2005   Tema săptămînii

Iniţiativa acestui forum a avut ca punct de plecare filozofia Volvo, valorile Volvo - siguranţa, calitatea şi grija pentru mediul înconjurător. Sînt valorile unei mărci care a construit o tradiţie de 90 de ani. În aceşti 15 ani de tranziţie, am înaintat cu destulă prudenţă într-un spaţiu social plin de stridenţe. Dar acum ne-am gîndit că este momentul să încercăm un dialog, un club de dezbateri prin intermediul căruia elitele din afaceri şi elitele culturale să impună în societate anumite valori şi să participe, împreună, la definirea unei noi identităţi a societăţii româneşti. Este o bucurie să constat că nu a fost doar o utopie a mea să încerc să promovez ceea ce simt că se petrece totuşi ca o respiraţie numită coeziune socială. Cred că elitele din afaceri şi elitele culturale au stat prea mult în tabere diferite, privindu-se adesea mai degrabă cu neîncredere şi punînd accentul pe diferenţe , şi nu pe ceea ce ar putea avea în comun. Societatea românească a dobîndit un grad de maturitate suficient pentru a favoriza o comunicare eficientă între cele două elite. Dar pentru a o face posibilă, este necesară în primul rînd o schimbare de atitudine. Philip Kottler vorbea încă din anii '70 despre responsabilitate socială şi despre social marketing. De ce nu am discuta şi noi, astăzi, despre responsabilitatea socială a corporaţiilor româneşti? Chiar Europa ne obligă să discutăm astfel de teme, iar integrarea în Uniunea Europeană va trebui să ne găsească pregătiţi pentru a participa la dezbaterea publică din întregul spaţiu european. În 15 ani, am trecut de la ownership, de la simţul mărunt al proprietăţii, la cultura corporatistă. Astăzi, trebuie să ne pregătim pentru knowledge economy, pentru economia bazată pe cunoaştere. Nu cred că, în aceste condiţii, mai are rost să vorbim despre ierarhii diferite de valori în mediul de afaceri şi în mediul cultural, pentru că amîndouă ne conduc spre acelaşi concept: cultura. Sînt convinsă că, inaugurînd aceste dezbateri împreună cu Dilema veche şi "New Europe College", vom reuşi să construim nu numai un spaţiu al dialogului între elitele din afaceri şi elitele culturale, dar şi o serie de repere durabile pentru societatea românească.

Mai multe