Dandy, SAPE și costumul lui Mao

26 ianuarie 2022   Tema săptămînii

Acronimul SAPE reprezintă Société des Ambianceurs et des Personnes Élégantes – un curent vestimentar urban congolez devenit șic prin anii 1960 în Kinshasa, în perioada „Independenței”, inspirat atît de dandismul aristocrației britanice, cît și de haute couture-ul francez.

Totuși, originea SAPE nu este bine cunoscută. Chiar dacă unii adepți pretind că sînt urmașii dandismului britanic, alții că SAPE a fost o invenție a cunoscutului sapeur Christian Loubaki, denumit și „Enfant Mystère” (care și-a făcut ucenicia în Paris, fiind „om-bun-la-toate” în atelierele celebrilor creatori de modă din arondismentul al XVI-lea), există și o a treia versiune, atribuită politicii de „Autenticitate” inițiată de președintele Joseph-Désiré Mobutu în Zair (fostul nume al Republicii Democrate Congo).

În anii ’70, Mobutu a impus „Abacost“-ul, un termen inventat, care voia să însemne „À bas le costume!” („Jos costumul!“), o doctrină vestimentară menită să elibereze metaforic poporul de cultura colonială occidentală. Abacost-ul, prin care se interzicea purtarea costumelor și cravatelor în favoarea unor veșminte simple și lejere, era de fapt o jachetă fără guler, care putea fi purtată fără cravată – o jachetă inspirată de fapt din stilul celor purtate de liderul chinez Mao Zedong, care căpătaseră chiar denumirea de „costum Mao”.

„Costumele Mao” ajunseseră să fie o modă extrem de populară în anii 1960-1970 chiar printre intelectualii socialiști din Europa de Vest, dar și din Australia și Noua Zeelandă, care purtau respectiva tunică peste helănci (helanca fiind, în anii ’70, o declarație feministă de egalitate, căci era purtată atît de bărbați, cît și de femei).

Revenind la SAPE, Ben Mukasha, unul dintre adepții și promotorii curentului, vorbea chiar despre „sapologie”, considerînd SAPE drept „o știință, o artă, o cultură” – referindu-se probabil și la una dintre dimensiunile sociale: adepții SAPE poartă azi haine sofisticate și foarte colorate, adaptîndu-și comportamentul la complexitatea veșmintelor, cheltuind pe haine și accesorii mai mult decît își pot permite, pentru că își doresc, mai mult decît orice, să pară eleganți, să fie vizibili și recunoscuți, își doresc să aibă, de fapt, o altă viață decît au. O viață pe care o pot trăi doar prin hainele scumpe pe care le poartă.

Foto: costum Mao (wikimedia commons)

Mai multe