Autorul trăieşte!
Învățămîntul de masă își are tabuurile lui. La un moment dat, confruntată cu refuzul multora dintre elevi de a citi unele dintre textele literare ale unor canonici, mi-am pus întrebarea, ca profesor de limba și literatura română, dacă încă mai cred în literatură.
În ciuda unor succese izolate, realitatea arată că e greu pentru liceeni să înțeleagă un context literar de sfîrșit de secol XIX și început de secol XX, un vocabular inaccesibil, deși atunci cînd reușesc să surmonteze aceste lucruri, le place Moara cu noroc, Povestea lui Harap-Alb, unora chiar Ion. Am înțeles că nu întotdeauna profesorul poate fi charismatic ca un actor de film de succes (cam acestea ar fi așteptările), deși unii chiar sînt, uneori, așa, iar alții reușesc un populism de un real succes. În cele mai multe cazuri, tot eseurile (vechile comentarii) salvează onoarea multor familii, iar la urma urmei este evident că există viață și dincolo de literatură… Totuși, după ani în care am citit enorm uneori sau n-am citit nimic, cîteodată, pot să afirm că da, cred în literatură, cred că fiecare cuvînt învățat în contextul lecturii îmi deschide o ușă către realități inaccesibile, cred că nicăieri nu pot găsi mai bine liniștea decît într-un fotoliu, cu o carte în mînă, și mai cred că asta ar trebui să fac, să le deschid elevilor mei un orizont cultural, prin literatura română. Cu sau fără canonici. Astfel, începînd cu 23 aprilie 2013, cînd am lansat blog-ul de lectură derecitit.wordpress.com, a început vînătoarea online de nume de scriitori români contemporani, deoarece, nu-i așa, eu predau limba și literatura română, iar aceștia din urmă nu prea se găseau prin librării. Nu auzisem pe atunci de conceptul de read local, practicat în vestul Europei, observam doar că elevii mei, atunci cînd citesc, citesc doar traduceri, la aproape două sute de ani distanță de cînd pașoptiștii ne-au învățat că traducțiunile nu fac o literatură.
Ideea proiectului „Autorul trăiește!“ a venit după ce mai mulți ani la rînd, la clasa a VII-a, elevii se mirau atunci cînd, în manual, ajungeam la textul unui autor care avea scrisă, la informațiile biografice, doar data nașterii. Întrebarea era aceeași: trăiește? Acum, „Autorul trăiește!“ se află la ediția a III-a și este înscris pentru a doua oară în calendarul activităților extrașcolare clujene. Proiectul doreşte susţinerea literaturii naţionale pentru copii, marginalizată pe piaţa de carte de un marketing agresiv de promovare a traducerilor ce oferă o poziţie minoră literaturii române contemporane pentru copii. Autorii invitaţi în spaţiul cultural clujean pentru a-și întîlni cititorii elevi au fost următorii: Adina Popescu, Sînziana Popescu, Horia Corcheş, Victoria Pătraşcu, Laura Pamfiloiu, Florin Bican și Iulia Iordan, Spiridon Vangheli.
Activitatea principală a proiectului este constituită din lecturi publice și lansări de carte, susţinute de scriitori români contemporani de literatură pentru copii, în şcolile participante la proiect și în taberele de vară organizate de partenerii proiectului. Într-o etapă are loc un concurs de lectură și de scriere creativă, numit Literodrom, aflat la ediția a II-a. La concurs participă cîte o echipă sau două din fiecare şcoală înscrisă în concurs. Echipa este alcătuită din cîte patru elevi, cu vîrsta între 9-13 ani. Echipele sînt coordonate de învăţători/profesori pentru învăţămîntul primar şi de profesori de limba şi literatura română. Concursul propriu-zis cuprinde probe individuale, de lectură și de scriere creativă, probe de echipă ce constau în transpunerea în imagini a unor texte literare, fiind jurizat de cadre didactice universitare de la Universitatea „Babeş-Bolyai“, profesori de limba şi literatură română din şcolile şi liceele din județul Cluj, partenere în proiect, dar mai ales de către scriitori români contemporani de literatură pentru copii. Premierea se face, de asemenea, atît individual sau pe echipă, în chiar ziua concursului, în prezența autorilor de literatură pentru copii, premiile constînd în cărţi de literatură română contemporană, adecvate vîrstei participanţilor la concurs. Ne-am dori să extindem aria de vîrstă și la elevii liceeni, dar deocamdată se scrie extrem de puțin pentru ei, în limba română.
Participanţii la proiect, elevi şi cadre didactice deopotrivă, au astfel posibilitatea de a interacţiona, de a dialoga cu autorii români contemporani pe teme literare, de a percepe literatura şi scriitorul român ca realităţi vii, creatoare, adaptate şi cunoscătoare ale realităţii cotidiene. Astfel, elevii vor avea şansa de a deconstrui prejudecăţi privind scritorii, actul scrierii, vor avea ocazia de a-şi construi propria viziune asupra literaturii române contemporane, prin contact direct, nemediat cu cei care creează. De asemenea, concursul propriu-zis se doreşte a fi un cadru deschis comunicării, exprimării propriilor opinii, manifestării creativităţii artistice.
Mirela Miron este profesoară de limba și literatura română.