Reţeta "Educativa"

27 iulie 2011   Studii Postuniversitare

Educaţia în România, o cursă cu obstacole

Lipsa aplicabilităţii cunoştinţelor este o problemă pe care o resimt în mod deosebit angajatorii. De aceea, din ce în ce mai mulţi români aleg universităţile de ştiinţe aplicate din Danemarca sau Olanda, pentru a-şi lua o diplomă, sistemele educaţionale din aceste ţări oferind un echilibru între partea teoretică şi cea practică. Cînd profesorii notează cu note de 9 şi 10 măiestria copy/paste-ului, dispare motivaţia studentului de a se strădui, de a se informa, de a merge la bibliotecă şi de a studia. De aici şi lipsa pregătirii. 

Da, şi eu pot să studiez în străinătate

Din 2005, de la prima ediţie a RIUF – Romanian International University Fair – elevii şi studenţii din România învaţă să spună „Da, şi eu pot să studiez în străinătate“.

Anual, aproximativ 4000 de români aleg să studieze în altă ţară decît România. Dacă punem la socoteală şi „Erasmus-ii“, numărul acestora se dublează. Cu toate acestea, România stă destul de prost la capitolul „studenţi internaţionali“ – aproximativ 2% din totalul numărului de elevi şi studenţi români aleg o diplomă internaţională; Bulgaria stă mai bine ca noi cu un procent egal cu 9.

Tocmai de aceea Grupul Educativa încearcă să micşoreze această diferenţă, intervenind în mai multe direcţii, propunînd sistemului de stat o reţetă non-guvernamentală. Cum sună această reţetă?

În primul rînd, se serveşte o porţie de RIUF

RIUF este cel mai mare tîrg de universităţi internaţionale din România, care pune la dispoziţie oferte de studiu internaţionale de la 0 euro pînă la cîteva mii. În cei şapte ani de activitate, peste 280 de universităţi şi-au trimis reprezentanţii în România pentru a recruta studenţi. Yale, Harvard, Oxford, Princeton, Stanford, King’s College London – au trecut şi ele pe la RIUF pentru a-i întîlni pe cei aproximativ 75.000 de vizitatori dornici să aplice pentru a studia în afară.

Anul acesta, RIUF se desfăşoară de două ori pe an, primăvara şi toamna, în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi, iar printre susţinătorii evenimentului, care participă ediţie de ediţie, se află CampusFrance, DAAD, British Council, EducationUSA/Comisia Fulbright.

Din 2009 RIUF a introdus conceptul de Spot Admissions. Adică, aplicînd în prealabil, vizitatorii RIUF sînt programaţi la interviuri cu reprezentanţii universităţilor internaţionale, în aşa fel încît pot afla pe loc dacă sînt admişi sau nu. 

Se asezonează, mai apoi, cu EDMUNDO

EDMUNDO este un serviciu de consiliere gratuită pentru studii în străinătate şi reprezintă, în România, peste 45 de instituţii academice din Europa şi America de Nord.

În primii ani de RIUF ne-am dat seama că elevii şi studenţii au nevoie de mai mult ajutor în a aplica la o anumită instituţie de învăţămînt. Astfel a apărut EDMUNDO, un program prin care doream să întîmpinăm nevoia de informaţii, de sfaturi referitoare la procesul de admitere, la alcătuirea dosarului de aplicaţie, la găsirea metodelor de finanţare, să oferim şi informaţii privind comunităţile de români din străinătate etc.

În afară de consilierea propriu-zisă, prin EDMUNDO am încercat să aducem şi un suflu nou, promovînd pentru prima dată în România destinaţii de studiu mai necunoscute, precum Danemarca, Olanda sau, mai nou, Suedia. Aceste ţări erau considerate, acum cîtăva vreme, a fi mai degrabă „exotice“ pentru viitorii studenţi internaţionali, decît alternative reale pentru Marea Britanie, de exemplu, Franţa sau SUA.

În cei patru ani de activitate, aproximativ 2000 de elevi şi studenţi au primit sfaturi de la consilierii EDMUNDO, iar boom-ul migrării educaţionale este cel mai bine dovedit de dublarea, de la an la an, a numărului celor care îşi fac bagajul, luîndu-şi inima în dinţi şi biletul de avion, devenind studenţi internaţionali. Dacă în 2008 numărul acestora era egal cu 80, în 2009, numărul aproape s-a dublat (150), în 2010 fiind de 260, pentru ca să ajungă, anul acesta, în 2011, la cifra de 500.

Se presară Forumul Educaţiei

FED – Forumul Educaţiei se doreşte a fi un spaţiu comun de interacţiune şi dezbatere pentru toţi actorii din educaţie. Iniţiativa este în floare – conferinţe peste conferinţe, mese rotunde, seminarii, traininguri, ateliere, sesiuni etc. Însă dacă eforturile nu se vor cumula, dacă nu privim cu toţii în aceeaşi direcţie, riscăm să ne pierdem, să ne risipim. Nu degeaba se spune că „unde-s doi puterea creşte“. Lipsa de sincronizare dintre instituţiile care organizează evenimente educaţionale a făcut ca publicul pe care îl targetăm să fie suprasaturat cu oferte – un motiv în plus pentru lipsa de responsivitate a acestuia. Concluziile FED 2011, structurate de către Alexandru Ghiţă, preşedintele Grupului EDUCATIVA, arată că se fac paşi importanţi pentru creşterea competivităţii în educaţie în vederea unei schimbări reale, astfel încît organizaţiile încep să se uite la nevoile reale ale beneficiarilor direcţi (studenţii, angajatorii), şi nu doar la propria structură. Mai mult, antreprenoriatul trebuie să devină un cuvînt pe buzele tuturor, acesta să fie motorul schimbării, şi nu să aşteptăm ca altcineva să producă schimbarea sau să apară mereu o nouă Lege a Educaţiei.

Daria Dragomir este coordonator de evenimente ale Grupului Educativa.

Mai multe