Tristeţi provinciale
Din cînd în cînd, îmi arunc ochii pe pagina comisiilor de învățămînt din Parlamentul României. Agenda deputaților și senatorilor noștri preocupați de soarta învățămîntului românesc e de o neașteptată bogăție: pe lîngă inevitabile amendamente la legea educației, propunerile legislative încearcă să pună ordine și în domenii cel puțin surprinzătoare, precum: siguranța rutieră (discuțiile au durat vreo trei zile, din cele trei luni care au trecut din noul an), regimul mormintelor și „operelor comemorative“ de război, executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate, „transmiterea unei suprafeţe de teren din domeniul public al statului şi din administrarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Cartof şi Sfecla de Zahăr Braşov, judeţul Braşov, în domeniul public al judeţului Braşov şi în administrarea Consiliului Judeţean Braşov, pentru realizarea obiectivului Aeroport internațional Braşov-Ghimbav“ etc.
Mă rog, detalii, cine stă să le analizeze?! Să trecem la lucruri ceva mai importante. Pe site-ul comisiei de învățămînt de la Senat, apare și secțiunea „Documentele comisiei“. Te-ai aștepta să găsești lucruri esențiale despre reforma la care transpiră și aspiră toți aleșii: proiecte de lege, propuneri de revizuire, studii despre învățămîntul din România, despre programe sau manuale. Nici vorbă: sînt anexate doar scrisorile unor directori de școli, oameni de bine, supărați pe legea de organizare a concursurilor pentru ocuparea posturilor de conducere în școli, inițiată de fostul ministru Mircea Dumitru. Să citim cîteva dintre ele. Cît și cum putem (ortografia aparține petenților).
● „Datorită perioadei foarte scurte pînă la concurs se va crea următoarea situație: profesorii vor neglija activitatea la clasă, își vor lua concediu fără plată pentru a învăța, alții vor învăța ori de cîte ori vor prinde momentul astfel nu se va mai știi (!) unde mai e limita între menirea de dascăl și dorința de a fi în frunte.“
● „Consider că cei care au gîndit organizarea acestui concurs nu au reflectat suficient asupra efectelor ce vor decurge ulterior selecției. Mă refer la faptul că nici un director/director adjunct în funcție nu dorește să înlăture de la catedră un coleg în ajunul sărbătorilor de pe catedra rezervată.“
● „Unica soluție este aceea a unei inițiative legislative pe care o pot avea doar politicienii noștrii (!) sensibili, prin care (…) din totalul condițiilor să fie eliminată pt toate situațiile condiția adeverinței de la udmr pentru că există profesori maghiari competenți care nu sînt simpatizanți udmr pe care actuala prevedere îi discriminează dacă au alte opțiuni politice sau sînt apolitici obligîndu-i să se înroleze în udmr practic în cv dacă ești maghiar competent nu poți ocupa funcția de director dacă nu faci sluj la Antal&Tamas.“ (În acest caz, mă întreb, totuși: a cercetat cineva afirmațiile conform cărora, în Covasna, candidaților la conducerea școlilor li se cer adeverințe de înscriere în partid, oricare ar fi el?)
● „Îmi este foarte greu să nu merg la concurs dar este și greu să o fac. Cum să te pregătești cînd stai în școală 10-12 ore pe zi? Ce să fac cu familia mea? Cum să îmi ajut fiul care este student în anul I la Universitatea Politehnică din București? Ce să îi răspund cînd mă întreabă: «de ce ai mai multă grijă de alți copii decît de mine?» (…) Vă consider singura și cea mai îndreptățită persoană să o facă, pentru că vă consider și vă am MODEL din toate punctele de vedere, un exemplu demn de urmat și nu am avut curajul necesar!“ (scrisoarea este adresată doamnei Ecaterina Andronescu)
● „Stimată doamnă ministru, e corect legal și moral ca în timpul înscrierilor la concursul pentru ocuparea funcției de director, firma SC Euro Personal SRL Iași să organizeze curs de formare internațională cu durata de o zi la Chișinău cu costul de 500 de lei/persoană?“
● „Mă numesc D.M., fost director al unei școli din Argeș, deci care ar avea interesul de a ajunge director din nou și vă scriu să îmi exprim revolta față de felul în care vom fi executați la examenul pentru directorii de școli prin întrebări care vizează strict memorarea – oare nu ne batem cu pumnii în piept că nu trebuie să le mai cerem elevilor să învețe fără să înțeleagă nimic, întrebări cu delfini și matematică – oare ce au în comun exerciții de matematică, algebră sau geometrie, păreri ale unor cercetători de care habar nu avem dvs înțelegeți oare la ce ne trebuie toate astea? Ne puteți scăpa de acest chin? Oare tehnocrații ar trece acest examen?“
n „O să fie un eșec total pentru bulversarea învățămîntului privind concursul de directori pentru că timpul este foarte scurt să pregătești numai actele solicitate inclusiv documentele de întocmit nu așa repede privind oferta managerială și bineînțeles bibliografia solicitată să ai timp să o și parcurgi.“
După citirea textelor de mai sus, mă gîndesc că ideea unor concursuri riguroase nu e prea rea…
Maria Iordănescu este psiholog.
Foto: adevarul.ro