Trăim o nouă cultură
„Barometrul de consum cultural 2015“ arată că nu doar am intrat, ci trăim într-o nouă cultură, și nu în cultura adevărată. Nu, nu este alarmant, nu, nu trebuie să urlăm de durere, trebuie să constatăm și, de vrem să-l înțelegem pe Celălalt, este obligatoriu să vedem ce se întîmplă. Al treilea război mondial, ca orice război, pornește de la ignoranță. De data aceasta, ignoranța sîntem noi, cei ce credem în cărți.
Noua cultură înseamnă Vizual. Mesajul nu este Informația, ci entertainment-ul. Privitul la televizor se situează pe primul loc în topul preferinţelor de consum, vizionarea de filme la TV – 84%, ascultarea de muzică – 75% sau radio – 66%. Cultura veche trebuie convertită vizual/audio, dacă într‑adevăr ea este de folos: 38% din respondenţi, la nivel naţional, nu au citit niciodată cărţi, 21% au citit o dată, de două ori (în întregul an).
Internetul, în toate formele, este sursa culturii. Internet înseamnă însă info personalizat (muzică, film, social media) și piraterie. Internetul este utilizat de 54,7% din oameni, la nivel național. 44% din utilizatori au declarat că au descărcat muzică de pe Internet (fie gratuit, fie contra cost). Astfel, în 2015, 40,9% au descărcat gratuit, 3% au descărcat contra cost, 5,7% au cumpărat CD-uri. Pentru filme, exceptînd procentajul celor care nu consumă deloc (41%), principala sursă a fost tot descărcarea gratuită de pe Internet – 24,6% (mai puţin decît în cazul muzicii).
A fi în cultură: frecvenţa de participare la activităţi culturale în spaţiul public, în ultimele 12 luni, se „împarte“ în: 29% – foarte rar, 26% – rar, 23% – niciodată, 16% – des şi 6% – foarte des. Scurt, nu se merge la teatru, film, festival, bibliotecă. Tirania Culturii a apus. Contează cine nu știe prea mult, dar are charismă. M-am hotărît să cresc charismă în bibliotecă, la masa de scris.