Să fie cu suflet

12 noiembrie 2019   Societate

Cum alegi un tip de iaurt, o pereche de pantofi, o destinație de vacanță sau o mașină? Oferta pare foarte diversă, în special dacă ai apucat acea perioadă în care nu aveai nimic de ales. Cred că există două feluri de a cumpăra ceva. Unul e acela cînd te duci la mall și te uiți după ceva care să-ți placă și să‑ți convină, cînd nu știi dinainte cu ce te vei alege. Cuvîntul folosit pentru această acțiune e shopping. Consumismul actual pare să încurajeze acest gen. Mulți oameni se întorc acasă fericiți după o „ședință“ de shopping. E bucuria unor achiziții noi, surpriză, un fel de răsfăț. Cel de-al doilea fel de a cumpăra este cînd îți dorești neapărat ceva anume sau cînd ai o imperioasă nevoie de un anumit lucru. E un caz ceva mai complicat și riscă să te facă nefericit pentru că, de multe ori, în ciuda unei oferte aparent foarte diverse, așa cum spuneam, nu găsești prea ușor exact ceea ce cauți. Aici trebuie să spun că nu pot uita replica unui vînzător de piese de biciclete pe care l-am întrebat cum se face că nu are în magazin cel mai banal cauciuc posibil de care eu aveam nevoie: „Dați-ne dreptul să vindem ce vrem noi, nu ce vreți dumneavoastră“. Formula asta mi-a sunat ca un fel de motto pentru întregul comerț post-comunist.

Uneori, cînd nu găsești ce-ți trebuie sau ce vrei, te poți mulțumi cu ceva asemănător. Alteori, te încăpățînezi să găsești chiar lucrul cu pricina și cauți de înnebunești. Dar cred că a cere mereu exact ce vrei și a refuza compromisurile poate fi o atitudine cu efecte comerciale pe termen lung. Cu cît mai multă lume ar adopta-o, cu atît mai mulți comercianți ar înțelege că e mai bine să se conformeze cererii. Manipulările de marketing făcute de ofertanți pentru a vinde ce le convine lor la un moment dat li se pot întoarce împotrivă. Există însă și manipulări pozitive, atunci cînd vînzătorul propune ceva nou și interesant. Iar așa cum o clientelă instruită poate îmbunătăți oferta, și un vînzător inteligent poate schimba sau chiar educa gusturile clienților.

Revenind însă la întrebarea cum alegi un produs, cred că răspunsul ține de temperamentul, experiența și nevoile fiecăruia. Cred că o soluție ar fi ca, atunci cînd descoperi ceva care-ți place sau ți se potrivește, să devii un client fidel al acelui produs (al acelei firme). Nici asta nu e însă posibil întotdeauna pe termen prea lung, fiindcă produsele se schimbă, „evoluează“ sau pur și simplu dispar. Trebuie atunci să începi din nou căutările pentru a găsi ceva pe potriva ta. Vei constata și că varietatea reală e mai mică decît pare, cel puțin în România. Există o mulțime de firme aparent diferite care, de fapt, țin de un același mare producător. Se adresează unor buzunare diferite, dar au produse cît se poate de asemănătoare. Pe de altă parte, modelele se schimbă sau „sînt schimbate“ din ce în ce mai des din rațiuni consumeriste, așa încît e tot mai greu să fii de modă veche, cum s-ar spune. Ești obligat să te updatezi în permanență și să fii la curent cu noutățile care ți s-ar potrivi. Asta dacă nu vrei să te lași pradă mai confortabilului shopping de ocazie.

Și mai există un fenomen care complică lucrurile. O mare figură în domeniul emisiunilor auto, actorul Jeremy Clarkson, observa că în ultima vreme mașinile sînt tot mai des construite pe baza studiilor de marketing. Adică producătorii se interesează ce mai dorește publicul, ce a mai născocit concurența, pe scurt, cum să facă să vîndă tot mai mult. Nu mai contează atît viziunea sau sufletul pus în respectivul proiect de către un inginer sau un desenator, fie ei și geniali, cît sondajul democratic de opinie în rîndul clienților. Iar rezultatul, remarca el, e că mașinile au devenit ca frigiderele, adică nu prea mai contează ce marcă alegi, toate fiind cam la fel. Mașinile astea nu mai au suflet, spunea el.

Dacă vrei totuși o mașină „cu suflet“, se pare că trebuie să scoți din buzunar mult mai mulți bani. Iar fenomenul ăsta nu se petrece doar pe piața auto. E motivul pentru care alegerea unui produs bun, în cunoștință de cauză, e foarte probabil să te coste, pe lîngă efortul mai mare de informare, și ceva mai mulți bani. Dar de multe ori, cu siguranță, merită să cauți și să te informezi pentru a-ți cumpăra ce-ți place și ce ți se potrivește decît să arunci banii aiurea pe lucruri proaste sau pe care nu le vei folosi. Vechiul proverb „Sînt prea sărac ca să-mi cumpăr lucruri ieftine“ rămîne și el valabil în continuare.

Articol susținut de British American Tobacco în cadrul campaniei Alege Asumat

Mai multe