O redefinire a căsniciei
În sfîrşit, am văzut un film care m-a uimit: Gone Girl (Fata dispărută; 2014, în regia lui David Fincher), cu Ben Affleck şi Rosamund Pike, după romanul cu acelaşi nume al lui Gillian Flynn. Comedie neagră, thriller, dar şi studiu de caz... sociologic, analiză a impactului mediei şi al imaginii asupra oamenilor, filmul poate fi văzut, printre altele, drept o propunere de... reconfigurare a căsniciei. Într-un mod dement, dar, cu siguranţă original.
Iniţial, filmul pare una dintre clasicele poveşti de dragoste: Nick ( Ben Affleck) şi Amy (Rosamund Pike) se îndrăgostesc, la prima vedere, şi, evident, se căsătoresc. Ba mai mult de atît, în ziua în care se întîlnesc, se nimeresc sub o... ploaie de zahăr, pe sub care se sărută, el luîndu-i ei zahărul de pe buze... (referirea la dulceaţa excesivă a romance-urilor pe care filmul le parodiază fiind evidentă). Cu menţiunea că Amy nu era o oarecare Amy, ci eroina unor cărţi de copii scrise de părinţii ei, intitulate Amazing Amy, în care erau relatate isprăvile fetei lor, dar idealizate şi mitologizate. Comportamentul viitor al lui Amy se datorează, în mare parte, acestor cărţi: ele sădesc în mintea personajului dorinţa de a face, mereu, ceva excepţional, care să-i şocheze pe ceilalţi.
Amy pare, cel puţin în primii ani de căsnicie, soţia ideală: blondă, suplă, supersexy, superinteligentă... După perioada recesiunii, în care cei doi îşi pierd slujbele şi încep să trăiască din banii lui Amy, lucrurile degenerează. Căsnicia alunecă în obişnuitele sale tare: certuri, dezinteres afectiv, acreală, adulter... Fiecare dintre soţi e nemulţumit de celălalt, atmosfera dintre ei începînd să fie precum cea din Războiul rozelor (1989, Danny DeVito).
La un moment dat, la cea de-a cincea aniversare a căsătoriei lor, Amy dispare. Nick nu e foarte îngrijorat la început, mai ales că Amy practica, la fiecare aniversare, căutarea de comori. Încet-încet, se descoperă dispariţia lui Amy, care e făcută publică, şi cu ajutorul părinţilor acesteia. Media, precum în Natural Born Killers, ori American Dreamz, sau mai pregnant în The Truman Show, începe să ocupe un rol important, devine un subiect secundar al filmului. Televiziunea locală din orăşelul conservatror din Missouri, unde se petrece acţiunea, face din dispariţia lui Amy principalul ei subiect, şi din soţul acesteia, nu destul de evident implicat, principalul suspect.
Nick, greoi, indiferent, neglijent, uimit devine instinctiv eroul negativ, în ciuda prezumţiei de nevinovăţie. Toţi ochii şi toate indiciile par să-l acuze de dispariţia, care aduce a moarte, a uluitoarei Amy. Spectatorii tind să creadă şi ei acelaşi lucru, pentru că îl văd destul de nepăsător la adresa bietei soţii, şi, mai rău, îl văd făcînd dragoste cu o amantă tînără, în jur de 20 de ani, în căminul conjugal. Nick e învinovăţit, pînă la urmă, că e un soi de prototip al bărbatului însurat de mulţi ani, din căsniciile obişnuite.
Pe de altă parte, Amy cea uluitoare este prototipul Femeii care se revoltă împotriva condiţiei feminine tipice: aceea în care, după unu-doi ani idilici de căsnicie, aceasta devine cantitate neglijabilă pentru alesul ei. Modul în care Amy alege să se revolte e unul... extrem. Tocmai modul ăsta dă savoare şi neaşteptat filmului care, altfel, ar fi putut fi încă un thriller sau încă o comedie....
Nu dezvălui întreaga maşinărie pusă la cale de Amy. E suficient să spun că e una tare complicată şi diabolică, implicat fiind un jurnal pe gustul mediei ahtiate de senzaţional şi de a-şi confirma părerile preconcepute despre Nick şi Amy. Nostim e că, atunci cînd Nick apare într-un talk show la televizor şi-i declară, public, lui Amy că o iubeşte, pentru ea e suficient ca să-şi dejoace toate planurile perverse. Amy se întoarce acasă, după ce comite o crimă, şi, culmea, rămîne împreună cu Nick, într-un ciudat happy end total neaşteptat. Cum reuşeşte? Aplicînd un amestec între forţă, manipulare şi promisiunea unei adevărate vieţi de familie (cea a unui copil). Faptul că e criminală pare să nu mai conteze. Să fie tocmai asta o redefinire... extremă a căsniciei şi a modalităţilor prin care aceasta poate rezista?