Un an greu şi pentru presă

21 ianuarie 2010   MASS COMEDIA

Criza economică a afectat, aşa cum era de aşteptat, şi zona mass media, iar multe publicaţii au avut de suferit de pe urma ei, în anul 2009. Unele şi-au restrîns activitatea şi au făcut disponibilizări, altele s-au închis.

De exemplu, unele ziare centrale au renunţat să apară în anumite zile. Este cazul României libere, care anunţa în luna iunie că renunţă la ediţia de sîmbătă, ca urmare a scăderii vînzărilor de publicitate. La fel, în noiembrie, Ziua a renunţat să mai apară lunea în varianta tipărită, în această zi optînd exclusiv pentru varianta online.

Alte redacţii au apelat la soluţia disponibilizărilor în masă. În martie, Gardianul anunţa disponibilizarea a 22 de angajaţi. Exemplul a fost preluat şi de Evenimentul zilei, care în aceeaşi lună punea pe liber 36 de jurnalişti, invocînd criza economică. La puţin timp după aceea, şi România liberă concedia 20 de angajaţi.

În Grupul Realitatea-Caţavencu, mai ales în cazul Cotidianului, căderea n-a fost dintr-odată, ci în reprize. Mai întîi, în iulie, s-a luat decizia reducerii salariilor tuturor angajaţilor, uneori ajungîndu-se chiar pînă la 50%. La numai cîteva săptămîni după această decizie, aproximativ 25 de jurnalişti de la Cotidianul erau trecuţi exclusiv pe online, cu un salariu de 1000 de lei pe lună. Apoi conducerea ziarului a fost schimbată şi a fost adus Cornel Nistorescu. Au urmat demiteri şi demisii ale celor mai mulţi jurnalişti din garda veche a Cotidianului, pentru ca, la sfîrşitul anului, ziarul să se închidă de tot. În Grupul Realitatea-Caţavencu a fost închis şi cotidianul Business Standard, se anunţă că aceeaşi soartă va avea şi agenţia de ştiri NewsIn, iar multe dintre revistele grupului (24 Fun, Tabu, Aventuri la pescuit, Super Bebe şi Bucătăria pentru toţi) au fost invitate să-şi găsească finanţatori care să le editeze, pentru că Realitatea-Caţavencu încetează să mai facă acest lucru.

Publicaţiile din trustul lui Sorin Ovidiu Vântu care şi-au închis porţile către sfîrşitul anului nu au fost, din păcate, singurele în situaţia aceasta.

Încă din februarie 2009, Ringier România anunţa încetarea apariţiei ziarului gratuit Compact (şi, totodată, desfiinţarea a 22 de locuri de muncă). În martie, Business Media Group închidea ediţia românească a revistei Business Review. În aprilie, Igloo Media a făcut acelaşi anunţ, în privinţa revistei Re:publik – invocîndu-se, desigur, criza financiară.În noiembrie, cei de la Burda România au făcut public faptul că numărul din noiembrie-decembrie al revistei Men’s Health este ultimul editat de ei. Compania Attica Media a preluat brandul Men’s Health pentru România, dar a anunţat că, din ianuarie 2010, va închide revista Maxim, pe care o edita. Motivul invocat: desigur, criza economică. (C.P.-B.)
 

Mai multe