TVR 2 se scufundă rapid şi sigur

7 august 2008   MASS COMEDIA

Într-o vreme, TVR 2 era gîndit să fie un post de nişă, adresat tinerilor. De atunci datează Tonomatul DP 2, prezentat cîndva de Măruţă, şi alte emisiuni în care tinerii erau invitaţi să dezbată problemele specifice vîrstei lor. Altă dată, TVR 2 devenise postul cu cea mai consistentă ofertă culturală, cu mult deasupra TVR Cultural. Pe TVR 2 puteai vedea filme foarte bune (aşa cum a fost, de exemplu, cele din seria dedicată regizorului Pedro Almodóvar) sau emisiuni bine făcute. Între acestea din urmă, sînt cîteva pentru care am avut numai cuvinte de laudă în spaţiul acestei rubrici. De exemplu, De-ale lu’ Mitică, o excelentă emisiune de reportaj, care surprindea foarte bine comedia "României profunde". Sau Bazar, emisiunea prezentată de Răzvan Marc şi produsă de Ana Maria Caia - cea mai bună emisiune de travel de la noi şi totodată un excelent exemplu pentru cum se poate face, cu inteligenţă, cultură la televizor. Tot aşa, ştirile de pe TVR 2 (Ora de ştiri) erau cele mai consistente şi mai ne-tabloide ştiri de la posturile de televiziune româneşti. Astăzi, TVR 2 dă numai reluări ale Bazarului - nici n-ar avea cum să facă altfel, pentru că a întrerupt de ceva vreme colaborarea cu echipa Anei Maria Caia, pe motiv că nu mai este interesat de emisiunea respectivă. Ora de ştiri şi-a pierdut pe drum diferenţa specifică şi a devenit o emisiune care reia, punct cu punct, materialele prezentate la ştirile de la ora 19, la TVR 1. Am urmărit în ultimele zile şi am constatat acest lucru: ştirile sînt exact aceleaşi ca la TVR 1, cu aceleaşi "materiale beta", uneori chiar în aceeaşi ordine. Ceea ce diferă este doar vocea prezentatoarei care spune textul introductiv. În schimb, chiar şi textul de prezentare a ştirilor este identic. Păcat de Adriana Muraru!... - fără îndoială cea mai bună şi mai serioasă prezentatoare de ştiri pe care o avem la ora actuală. Cît despre intenţia iniţială ca TVR 2 să fie un post pentru tineret - şi asta s-a dus pe apa sîmbetei. Măruţă a plecat la PRO TV, iar Tonomatul DP 2 a devenit acum Tonomatul de vacanţă, o copie palidă a ceea ce a fost această emisiune la început. Nu zic că, pe vremea lui Măruţă, emisiunea era o lumină, dar măcar avea un prezentator creditat de presa tabloidă drept "vedetă" - ceea ce contează foarte mult pentru audienţa unui asemenea tip de producţie de televiziune. Oricum, ideea de a construi un post dedicat tinerilor era perdantă din start. Tinerii petrec prea puţin timp în faţa televizorului. Pentru ei, vedeta incontestabilă este un alt ecran - cel al computerului. Comunică pe messenger, clipurile le văd pe YouTube, iar filmele şi muzica le descarcă de pe DC++. Este şi motivul pentru care un post ca MTV nu are deloc succes la noi. La ora actuală, TVR 2 este un canal de televiziune în derivă, lipsit total de identitate, făcut la minima rezistenţă, cu materiale de umplutură şi cîrpeli din vestmintele vechi. Din oferta de programe, poţi să spui că e un post generalist, care dă de toate şi de fapt nimic. Ca post generalist însă, chiar dacă emisiunile ar fi fost în regulă, TVR 2 n-ar fi avut nici o şansă, în competiţia acerbă de pe acest segment, unde marii jucători (PRO TV, Antena 1) au o forţă extraordinară. Zilele trecute, Iulian Comanescu făcea pe blogul lui, "Media lui Comanescu", o comparaţie între audienţele înregistrate de televiziuni anul trecut şi cele din iulie 2008 (topurile primelor zece poziţii). În 2007, TVR 2 încă se mai afla pe locul 7 (după, în ordine, PRO TV, Antena 1, TVR 1, Acasă, Realitatea TV şi Prima TV). Acum, TVR 2 nu se mai regăseşte deloc printre primele zece locuri, într-un top în care Kanal D şi Naţional TV sînt pe ultimele. Să fii depăşit de Naţional TV, un post care stă să se desfiinţeze, e ce poate fi mai rău pentru o televiziune.

Mai multe