Top 5 cele mai inspirate reclame

1 august 2012   MASS COMEDIA

Săptămîna trecută, făceam un top al stupidităţii publicitare din spoturile care pot fi văzute în perioada aceasta la televizor. Mi se pare corect să vorbesc, totuşi, şi despre reclamele bune.

Pe locul 5 al topului nostru se află varianta românească a unei excelente campanii internaţionale pentru P&G – „Best Job“: „The hardest job in the world is the best job in the world“. Meseria aceasta este cea de mamă şi vedem cum mamele au grijă de viitorii campioni, în traiul de zi cu zi. La finalul spotului, un impresionant „Thank you, Mom!“. Pe aceeaşi idee, agenţia Leo Burnett a realizat un clip publicitar cu Ana Maria Brânză, campioana la spadă, şi cu mama ei, Maria Brânză. Sînt puse în paralel intervenţii ale sportivei şi ale mamei, în care sînt evocate momente ale formării campioanei. Momente dificile, momente triste, momente de bucurie a victoriei. Poveşti calde şi personale, cum e cea cu pachetul trimis la internat, cu prăjituri cu vişine, plăcinte cu brînză şi şniţele făcute de mamă. Un asemenea spot nu are cum să nu te impresioneze. La fel şi sloganul final, „P&G susţine cu onoare mamele“. Într-un cuvînt, P&G a găsit modul în care să ne atingă la coarda sensibilă. Şi o face frumos, cu eleganţă.

Pe locul 4 se află spoturile din campania pentru pateul Ardealul. Clipurile nu sînt cine ştie ce, dar publicitarii au avut inspiraţia să le construiască în jurul unui cuvînt care ţi se lipeşte de minte: „fainoşag“. Într-o primă fază, am crezut că e un cuvînt inventat. Apoi l-am găsit explicat de lectorul Ovidiu Drăghici, de la catedra de limba română a Facultăţii de Litere din Craiova: e un regionalism, derivat al lui fain cu sufixul maghiar „-ság/ ség“. Oricum, inventat sau existent deja în limbă, nu cred să fie cineva care să nu-i intuiască sensul. Şi, dacă a văzut spoturile, să nu-l fi reţinut. Reţii cuvîntul, reţii şi produsul.

Pe locul 3 este o reclamă mai veche, dar care încă poate fi văzută la televiziunile noastre: „Milka – Îndrăzneşte să fii tandru!“. Este cunoscutul filmuleţ cu văcuţa mov, care nu e un geniu în matematică, pierde sistematic la jocul de dame în faţa unei găini, dar ştie să facă foarte bine un lucru: „să ne împingă spre cei dragi“. Personaj simpatic, scenariu bun şi, mai cu seamă, promovarea ideii de tandreţe şi de apropiere între oameni. Ciocolata nu mai este o simplă ciocolată, ci un agent al dragostei. Cum să nu te cîştige aşa ceva?

Locul 2 e deţinut de o campanie făcută de agenţia GMP pentru Dolce Sport. Din toată seria de spoturi, preferatele mele sînt cel cu femeia care se pregăteşte să prindă buchetul miresei ca un portar de handbal, cel cu bărbatul care-şi bagă mîinile în făină, ca în talc, pentru a deschide uşa frigiderului, şi cel cu gospodinele care bat covoarele de parcă ar juca tenis. Ce se întîmplă în clipuri îţi provoacă mai întîi nedumerire, pentru ca apoi să fii surprins cu rezolvarea în cheie absurd-comică. Este o reţetă de bază în publicitate şi, dacă e bine pusă în practică, funcţionează întotdeauna. Iar cei de la GMP nu au făcut economie de creativitate în acest caz.

Pe primul loc al topului, se plasează un clip publicitar al agenţiei Graffiti BBDO, pentru Pepsi. Îl ştiţi, cu siguranţă – cel cu melodia „Dorul“, cîntată cîndva de Aurelian Andreescu, dar adusă în zilele noastre printr-un remix interpretat de Maria Radu. Şi, la final, cu vocea din reclamele anilor ’70: „Pepsi-cola – din nou vara asta la terase“: citare şi postmodernism, totul amestecat într-un ceaun mare de nostalgie – iată o combinaţie cîştigătoare!

Nu pot să închei acest top al lucrurilor publicitare, pe care le aplaud, fără să nu-mi exprim regretul că, deoarece nu se mai difuzează, nu am putut cuprinde în el şi excelentul spot făcut de McCann-Erickson pentru Vodafone, cel cu vocea lui Rebengiuc: „Împreună sîntem mai puternici“. În mod sigur, în vremurile acestea tulburi, am fi avut mare nevoie să-l mai vedem. 

Mai multe