The thriller is gone - sfîrşitul monarhiei pop (1958-2009) -m

5 iulie 2009   MASS COMEDIA

Totul a pornit de la o postare pe TMZ.com, cel mai mare site media specializat în bîrfe despre celebrităţi, care anunţa ştirea morţii lui Michael Jackson din cauza unui stop cardiac în jurul orei 16,00, joi, 25 iunie. Ştirea a fost preluată rapid, deşi cu prudenţă, de marile agenţii de presă, suficient însă ca mai toate posturile TV din întreaga lume să intre în formatul breaking news. CNN a transmis în direct de la UCLA Medical Center timp de două ore pînă să aibă confirmarea morţii de la medicul legist. În jurul orei 18,45, CNN înlocuia pe scroll "Michael Jackson dies" cu "Michael Jackson dead". Între timp, Google se confrunta cu dificultăţi tehnice din cauza creşterii bruşte a căutărilor cu numele starului, compania crezînd, iniţial, că este vorba de un atac al hackerilor. Reţeaua Twitter a căzut din cauza numărului record de utilizatori care răspîndeau ştirea morţii. AIM, serviciul american de mesaje instant, s-a blocat timp de patruzeci de minute. "Tocmai am asistat la un moment crucial din istoria Internetului. Niciodată nu s-a mai întîmplat ceva asemănător în termeni de amploare sau profunzime" " a declarat compania într-un comunicat oficial. Wikipedia s-a confruntat de asemenea cu dificultăţi tehnice şi s-a blocat din cauza excesului de editări şi a supralicitării provocate de useri. În acest moment, datorită numărului uriaş de informaţii furnizate, pagina de pe Wikipedia dedicată lui Michael Jackson este considerată a fi printre cele exhaustive. În week-end-ul care a urmat, în timp ce milioane de oameni din toată lumea aprindeau lumînări şi aşezau flori în faţa ambasadelor americane, posturile muzicale de televiziune şi-au dedicat programele, au realizat interviuri, documentare şi emisiuni tribut şi au difuzat non-stop clipuri cu Michael Jackson, într-un omagiu mediatic fără precedent. Pentru prima dată în istoria postului, sigla MTV a fost colorată în negru şi însoţită de mesajul "M is for Michael", iar postul 1 Music Channel şi-a afişat pe siglă o banderolă neagră. (Apropo de MTV, la începutul anilor ’80 postul a trebuit acuzat public de rasism înainte de a-i difuza clipurile, audienţa înregistrată ulterior datorită lui Michael Jackson plasînd pentru totdeauna MTV-ul în mainstream-ul mediatic.) Rolling Stones Magazine a pus la dispoziţia userilor ediţiei online un hub special, o hartă a tuturor articolelor de arhivă dedicate starului din anul 1971 încoace. Time a alcătuit şi comentat un top interactiv al celor mai mari momente din cariera starului, a prezentat o serie de obiecte personale care urmau să fie vîndute la o licitaţie (printre care o ediţie din 1911 a lui Peter Pan, dar şi "mîinile" lui Edward Scissorhands) şi a făcut înconjurul lumii în 30 de fotografii cu fani de pe cinci continente aflaţi în doliu (o fotografie surprindea nişte prizonieri filipinezi executînd în curtea închisorii dansul din clipul "Thriller", într-o altă fotografie nişte fani indieni construiseră din nisip, pe plaja din Puri, chipul uriaş al starului care urma să dispară sub valuri, iar în Manila proprietarul unui magazin difuza la televizoarele din vitrină numai clipuri cu Michael). Life a postat o arhivă impresionantă de fotografii inedite cu Michael Jackson însoţit de personalităţi (printre care şi Woody Allen sau Sophia Loren), în timp ce site-urile personale ale starurilor sau reţelele folosite de muzicieni, de la Justin Timberlake la Madonna şi Paul Mccartney, s-au deschis cu omagii şi condoleanţe adresate prietenilor şi familiei. Week-end-ul trecut, presa planetei a avut acelaşi headline. Efectul acestui tsunami mediatic global a fost, în doar cîteva ore, o creştere "dramatică" a vînzărilor de albume. Lansat în 1983 şi certificat deja drept cel mai vîndut album din toate timpurile (ultima cifră apropiindu-se de o sută de milioane de copii, fără a considera ediţiile piratate), Thriller a urcat pe primul loc în topul American iTunes Music Chart, în timp ce celelalte opt albume ale starului au intrat în top 40. Billboard anunţa pe site că vînzările albumelor în magazine s-au blocat din cauza lipsei stocurilor şi că efectul real se va simţi abia săptămîna următoare, toată lumea industriei muzicale anticipînd un nou record, nu însă şi scala acestuia. A doua zi după moartea sa, în Marea Britanie, unde Michael Jackson urma să-şi facă comeback-ul susţinînd peste numai trei săptămîni o serie de nu mai puţin de 50 de concerte, paisprezece locuri din cele douăzeci ale topului de pe www.amazon.co.uk au fost ocupate de albumele sale, originale şi compilaţii, iar în magazinele UK iTunes patruzeci şi trei dintre melodiile sale intrau în top 100 al vînzărilor, toate cele opt albume se aflau în top 10. În acest moment se estimează că peste un miliard de oameni au în casă cel puţin un album de-al lui. Week-end-ul trecut, soundtrack-ul planetei a fost un medley din Michael. Aceasta a fost presa morţii celui care practic a inventat pop-ul. O moarte mediatizată fără precedent de către o presă care nu i-a iertat niciodată lui Michael Jackson inocenţa şi bizareriile, deşi s-a inspirat, s-a hrănit şi a crescut cu ele. Presa te judecă dacă îţi expui sexualitatea, dar te dispreţuieşte şi te va compromite dacă o ascunzi. De aceea cele două procese în care a fost acuzat de pedofilie (achitat de fiecare dată din cauza lipsei de probe) au fost, de fapt, o consecinţă nefastă, scandaloasă (la propriu şi la figurat) şi, mai ales, umilitoare a izolării starului în reşedinţa Neverland, a tentaţiei din partea unora de a-l extorca de bani şi a predispoziţiei presei de a inventa orice absurditate şi de a mediatiza toate mizeriile. Presa a fost calvarul lui Michael Jackson dintotdeauna, dar, mai ales, din ultimele două decenii (în aproape jumătate din piesele compuse de el acuză presa de intruziune şi minciună: de la "Wanna be startin’ somethin’" din 1982, pînă la "Tabloid junkie" din 2001). Tot ce lumea ştia despre viaţa privată a starului a fost tot ce i-a trecut prin cap presei să inventeze. Michael era suficient de ciudat şi de retras pentru a se susţine orice poveste. Neverland era deopotrivă un bastion împotriva maturităţii, dar şi a intruziunii presei, un parc de distracţii devenit, în cele din urmă, închisoare pe viaţă. Aşa se explică de ce, de la un punct încolo, Michael a oferit presei doar o pălărie, nişte ochelari de soare şi o mască igienică neagră. Se retrăsese cu totul în spatele accesoriilor vestimentare, aşa cum propria faţă nu mai era de mult a lui. Exista doar pe scenă cînd îşi dansa mişcările pe care le copia orice puşti din orice colţ al lumii. În rest, rămăsese o carcasă fragilă ca simbol al inocenţei niciodată pierdute. Michael Jackson devenise atît de uzat mediatic, încît moartea lui rămăsese singurul adevăr pe care presa îl mai putea scrie despre el. Times a scris: "Peter Pan a murit!", dar trupul lui mediatic îi va supravieţui.

Mai multe