Ştiri şi non-ştiri
Unele televiziuni din România au conştientizat faptul că este în avantajul lor ca site-urile proprii să nu mai fie simple forme de promovare a emisiunilor şi a vedetelor, ci nişte pagini web cu un conţinut propriu. În unele cazuri, acestea au fost transformate în adevărate portaluri, iar avantajul unor astfel de abordări este evident. Pe primele poziţii în topul celor mai vizitate site-uri de televiziuni, conform Trafic.ro, se află tocmai cele care oferă şi altceva decît prezentarea programului şi a angajaţilor postului. Pe primul loc în acest top se află site-ul PRO TV, cu 226.949 de vizitatori pe săptămînă, apoi cel al Antenei 3 (154.475 de vizitatori), Realitatea TV (146.061 de vizitatori), Antena 1 (129.655 de vizitatori) şi TVR (123.790 de vizitatori). Dincolo de faptul că aceste site-uri se constituie în sine ca o formă de mass-media, ce aduce un public suplimentar, paginile web ale televiziunilor sînt interesante pentru că traduc, pentru un alt suport, stilistica şi politica editorială a posturilor respective. Chiar dacă nu mai sînt doar spaţii publicitare, aceste site-uri au rămas nişte oglinzi care ne oferă imaginea televiziunilor pe care le reprezintă. Cele mai serioase site-uri sînt cele ale Antenei 3 şi Realităţii TV, care s-au constituit în portaluri de ştiri. Ştirile prezentate aici sînt în primul rînd din domeniul politic, dar nu numai. Pagina de Internet a Realităţii TV este împărţită pe mai multe secţiuni, de la "Evenimente", "Politică", "Social", "Justiţie", "Economic", pînă la "Sănătate" şi "Vreme". Pe site-ul Antenei 3 sînt mai puţine secţiuni care clasifică ştirile, dar se află în plus o rubrică de revistă a presei. La Realitatea TV, foarte interesantă este şi o secţiune intitulată "Proiecte", unde putem găsi un blog al lui Cornel Nistorescu numit "Bîrlogul lui Nistorescu" (unde celebrul jurnalist îşi publică editorialele apărute în ziarul Ediţie Specială) şi "Prime-time cu Liana". Acesta din urmă conţine texte de opinie semnate de Liana Pătraş, scrise cu un nerv care uneori se apropie de pamflet - ceea ce pare surprinzător pentru prezentatoarea de ştiri, dar e interesant pentru că oferă o altă faţă a personalităţii ei. Dacă ştirile de pe site-urile Antena 3 şi Realitatea TV sînt din zona jurnalismului "serios", de tip CNN, cele care apar pe pagina PRO TV se află, în mare parte, sub semnul tabloidizării - aşa cum, de altfel, sînt şi ştirile postului (acum nu numai cele de la ora 5). Fiecare titlu de pe pagină trimite la un material filmat, care a fost dat pe post. Iată, de exemplu, materialele care se găseau lunea trecută la principala secţiune a paginii - "Ştirile zilei". Le reproducem în ordinea în care apăreau. "Studenţii de la ASE s-au săturat de teorie, aşa că au intrat în pîine! 20 de studenţi de la ASE s-au pus pe dat tunuri în afaceri şi au aruncat în joc bugete de zeci de milioane de euro" - suna, senzaţionalist, prezentarea ştirii. Din materialul filmat, aflai însă că era vorba de un joc educativ, cu jetoane pe post de bani. A doua ştire: "Domnilor, hainele în tendinţe sînt exagerat de strîmte". Comentariul din materialul filmat lămurea expresia ambiguă "hainele în tendinţe": "Avem veşti proaste pentru bărbaţi: anul acesta se poartă sacourile mulate din in şi pantaloni care subliniază silueta...". A treia ştire: "În România se poartă bucătarii de închiriat. Bani să fie, că are cine să muncească în locul nostru. Aşa se face că şi în România au apărut bucătarii de închiriat" - un material despre cum "femeile moderne" închiriază bucătari care să gătească în locul lor. În fine, şi tot aşa. Cireaşa de pe tortul presei tabloide se găsea însă la secţiunea "Social": "O capră din Galaţi, mai tare ca eroina lui Creangă. Mai ceva ca în povestea lui Creangă! În comuna Pleşa din Galaţi, trăieşte capra cu 4 iezi. O cheamă Georgeta, are doi ani şi a fătat în primăvara asta patru ieduţi". O asemenea ştire de interes naţional nu e chiar ca aceea despre găina care a născut pui vii, dar face eforturi. După cum se vede, publicul preferă în continuare astfel de non-ştiri.