PRO vs Antena în 2015 – dedesubturile

7 ianuarie 2015   MASS COMEDIA

Dacă 2014 a fost anul în care Antena 1 a atacat, fără succes, poziţia unui PRO TV pus pe redus costuri, în 2015, formatele internaţionale nu neapărat de prima mînă, dar împînzite de vedete, se înmulţesc. Lipsa producţiilor autohtone duce la un fel de globalizare pauperă. 

Emisiunile consacrate –

şi tot restul – rămîn în grilele PRO şi Antena, cu mici modificări. În platoul descompletat de Antenă de la

vor intra, alături de Andi Moisescu şi Andra, Mihaela Rădulescu şi Bebe Cotimanis. Adică vocea de promo a PRO TV şi o fostă divă mai populară pe copertele revistelor decît în ratingurile TV, în locul antipaticului Mihai Petre, plecat la Antena 1, unde nu se ştie dacă va mai reapărea după eşecul

La capitolul emisiuni deja existente, e de remarcat extinderea

pe PRO TV, care va avea, conform informaţiilor apărute în presă, două sezoane – în toamnă, cel obişnuit, iar din primăvara care se apropie, versiunea cu celebrităţi. E o mutare care pare eficace din punctul de vedere al costurilor, fiindcă licenţa pentru ambele programe e probabil mai ieftină decît două licenţe luate separat, iar platoul şi decorul sînt costisitoare, dar aceleaşi. Grila PRO TV pare a sta în 2015 sub semnul lui „Te uiţi şi mănînci“ sau, măcar, „Te uiţi şi salivezi“, fiindcă s-a mai scris şi despre un alt format de

care va fi gestionat de Adi Hădean. Nu este vorba de un concurs, ci de un soi de Poliţia bucătăriilor murdare, oarecum asemănător cu ceea ce publicul românesc poate vedea pe Travel Channel sub numele de

cu Anthony Melchiorri. 

În orice formulă, emisiunile despre gătit nu produc în România ratinguri astronomice, lucru previzibil pentru o ţară în care o locantă ca La Mama e unul dintre cele mai populare restaurante, iar cea mai bună mîncare românească e cea arăbească. De ce se înghesuie televiziunile autohtone să le facă? Fiindcă sînt aspiratoare de publicitate, nu numai în timpul pauzelor de reclamă, ci şi prin plasarea de produs pe care o permit la tot pasul. 

Tot PRO TV a făcut o achiziţie oarecum curioasă,

, un format BBC despre gimnastică, despre care postul românesc spune că va intra din toamnă. E vorba de celebrităţi care evoluează pe o saltea gri de concurs. Pe BBC One,

a rulat în toamnă cu Nadia Comăneci în juriu, ceea ce e bine, dar mai puţin bine e că a fost oprit după şase ediţii, fiindcă avea ratinguri medii de 3,3 milioane de telespectatori, faţă de hiturile care ating 5-6 milioane pe primul post al corporaţiei britanice. Ar putea fi vorba de un dezastru: după prestaţia de la

Nadia Comăneci nu pare că va primi vreodată nota 10 pentru TV, dar formatul aruncat la coş de BBC ar putea funcţiona mult mai bine în România, o ţară care, spre deosebire de Marea Britanie, a dat numeroase campioane de gimnastică şi unde Nadia e un simbol naţional. 

Lista mai mult sau mai puţin oficială de noutăţi de pe PRO TV se încheie cu

emisiunea pentru care Cabral şi Bobonete pleacă în Africa de Sud. Am găsit pe YouTube un episod din 2011 al formatului originar, de pe ITV (Marea Britanie) şi pare a fi vorba de un

lungit, sărăcăcios, dar cu vedete. Chiar şi aşa, ratingurile din Marea Britanie depăşesc 6-7 milioane de telespectatori, cu finalele peste 10 (aproape 15 milioane, la sezonul al treilea, din 2004). De

se leagă proteste ale unor asociaţii de protecţia animalelor, referitoare la gîndaci îngurgitaţi de vii, şi un proces cu CBS, care a reclamat fără succes asemănarea cu

a versiunii americane. 

De cealaltă parte, Antena 1 mai propune un format obscur –

, creat de o casă israeliană de producţie, care poartă numele fondatorului, Armoza, împreună cu o companie TV chineză. Conform materialelor de prezentare de pe site-ul Armoza, e vorba de un fel de

care se desfăşoară într-un platou meschin, dar cu concurenţi-vedetă. Premisa de succes ar fi, în România, componenta de circ care a propulsat

la peste 20 de puncte de rating. Al doilea format propus de Antena 1 este unul cu circulaţie mai largă:

, lansat de americanii de la Fox şi descris justificat de presă ca un fel de

hitul de la începutul anilor 2000 al PRO TV. Fidelitatea unor bărbaţi şi femei care alcătuiesc cupluri e pusă la încercare de persoane atractive de sex opus, iar în versiunea românească asta se va întîmpla în Thailanda. 

Dacă ne gîndim la

şi

, televiziunile româneşti s-au supărat pe propriile progenituri, vedetele, pe care au început să le supună la chinuri, în formatele numite. O formulă comodă, pe termen scurt, dacă ne gîndim şi la lipsa formatelor originale, autohtone, care ar fi reprezentat riscuri, dar şi posibile surprize pozitive. Piaţa de conţinut TV din România este în 2015 într-un fel de expectativă, pornind de la micile creşteri ale cheltuielilor de publicitate prognozate: nu face vreo mutare decisivă, dar încearcă să-şi păstreze şansele intacte pentru o astfel de eventualitate.  

Cum să devii un Nimeni

Mai multe