Presă cu avocado, margarină şi maioneză

22 octombrie 2014   MASS COMEDIA

Florin Dumitrescu, bucătarul de la Hell’s Kitchen, face nişte sandvişuri care, pe lîngă că sînt de doi lei, sînt scumpe rău: 13 lei şi 25 de bani. Şi pe deasupra şi mizerabile. Ştiaţi asta? Poate că da, dar nu ştiţi cum a ajuns ştirea asta la voi. Şi dacă e ştire.

Ziarul Click! e una dintre publicaţiile pe care dau foarte rar clic. Nu mă supără, dar nici nu mă interesează. Vine rar la mine pe Facebook, fiindcă prietenii mei nu citesc Click! şi nici nu dau clic pe Click!. Totuşi, luni, la cafea, m-am împiedicat cu mouse-ul de o poză cu un cetăţean care aruncă un sandviş la coş. Sandvişul e făcut şi lansat de „chef“ Florin Dumitrescu. E vorba de bucătarul ăla cu barbă, care s-a îngrăşat 20 de kilograme la Pro TV, la Master Chef, şi transpiră din greu pe Antena 1, la Hell’s Kitchen, ca să-şi depăşească norma la bădărănie. Se ştie, vedetele de genul ăsta încearcă, de la un punct încolo, să cîştige bani din batoane de slăbit, rujuri, cărţi motivaţionale sau mîncare, pe care le lansează sub numele propriu.

Totuşi, Click! spunea că sandvişurile lui chef Florin Dumitrescu sînt, în două cuvinte, nişte porcării. Chef Florin a lansat trei, am uitat cu ce, dar, în esenţă, vorbim de nişte sandvişuri de benzinărie – aş conchide eu, fără să-mi bat capul să le gust, fiindcă nu sînt atît de rafinat gastronomic încît să deosebesc un sandviş de altele. Însă reporterul Click! care le-a gustat şi s-a pozat gustîndu-le ştie mai bine despre ce vorbeşte: „Sandvişul cu piept de pui mi-a amintit de pîinea cu margarină pe care mama obişnuia să mi-o bage pe gît în copilărie. Oribilă senzaţie, care acum a fost dată de crema de brînză, maioneza şi fructul de avocado.“ Şi aşa mai departe.

Despre ce ştire vorbim? Chef Florin Dumitrescu şi-a lansat propria linie de sandvişuri, la fel cum Gorbaciov şi-a dat binecuvîntarea pe genţile Vuitton sau Beyoncé a pretins că bea Pepsi. Scarlett Johannson vinde şi ea suc acidulat, iar Stephen Colbert laudă fisticul. Totuşi, cum sînt sandvişurile? Bune sau rele? Mai degrabă, scumpe, conchide reporterul Click!, care continuă să povestească cum i-au stat în gît minibaghetele, ciabattele şi avocado-ul comercializate de chef Florin. După ce s-a îndopat cu primele două sortimente, reporterul Click! n-a mai avut putere, sau chef (ca-n română) să guste şi a treia delicatesă. „Dacă ai arunca la coş tot conţinutul şi ai păstra pîinea, ai face, probabil, cel mai înţelept lucru“, conchide el.

Din nou, care e ştirea? Sînt o mulţime de judecăţi de gust, la propriu, formulate de un autor de la Click!. Cum, de obicei, nu citesc ziarul, nu ştiam dacă acesta e gastronom reputat. După cum scrie, la persoana I, mi s-a părut că i-au trecut multe sandvişuri prin gură. M-am uitat la semnătură. Surpriză, cel care vorbea la persoana I singular era doi: Dan L. Brumar şi G. Chelu. Pe G. Chelu îl cunosc vag, am fost colegi acum vreo zece ani într-o redacţie, se uita la Tînăr şi neliniştit tot timpul şi acum impresariază o trupă de toboşari sau aşa ceva; de Dan L. Brumar habar n-am, dar căutînd pe Internet am aflat că a lucrat la Gardianul şi Adevărul. Dan L. e chiar tipul din poze, cel care aruncă sandvişul la coş – am descoperit pe net. O fi chef Florin Dumitrescu un personaj detestabil, dar nici G. Chelu, nici Dan L. n-au nici în clin, nici în mînecă cu sandvişurile, ca să se pronunţe. Sînt curios ce-ar face cu Critica raţiunii pure, dacă le-ai da-o s-o testeze. Ar muşca din ea, ar scuipa-o pe jos? Ar scrie amîndoi încă un articol la persoana I singular?

Prea le caut nod în papură. Adevărul e că proza lui Dan L. şi G. Chelu m-a distrat: „Am înghiţit cu greu o îmbucătură din sandvişul-minune, dar am sperat că-mi voi drege gustul cu niscaiva brînză de capră. Sînt mare consumator de telemea, dar în viaţa mea nu am mîncat una mai proastă.“ Autorul – sau autorii – dialoghează cu inventatorul sandvişurilor („Tu ai mînca aşa ceva, Chef?“) şi m-a(u) distrat destul cît să-l(-i) dau mai departe pe Facebook. Imediat ce-am dat share, cineva m-a tras însă de mînecă: subiectul articolului şi o jumătate din poze, cele cu sandvişurile – stinghere, nemuşcate de Dan. L – G. Chelu –, sînt copiate de pe Metropotam.ro. Un site despre Bucureşti, care se zbate cu greu să supravieţuiască în jungla new media, scriind numai despre lucruri care se-ntîmplă în Bucureşti, de la, ei bine, sandvişuri, la concerte şi baruri în care nu se fumează.

Articolul din Metropotam.ro era mai lipsit de haz, dar mai corect decît cel din Click!. Era publicat cu două zile înainte de cel din Click!, ceea ce, coroborat cu pozele comune, cred că e o dovadă suficientă despre cine a luat subiectul de la cine. Metropotam.ro şi-a făcut treaba: a scris un post despre nişte sandvişuri lansate de o vedetă, care nu i-au plăcut, fără să le arunce la coş. Nici prea mult, nici prea puţin pentru un site mic, specializat şi fără pretenţii.

La capitolul reţele, gastronomii de la Click! Sînt, în orice caz, în urma celor de la Metropotam.ro. Dan L. şi G. Chelu de la prima publicaţie aveau, luni, vreo 57 de reacţii pe Facebook, în timp ce Gruia, autorul de la Metropotam.ro, culesese peste 2200 de share-uri, like-uri şi comentarii. De ce ar face un cotidian de tiraj, cu alte cuvinte Click!, aşa ceva? Poate fiindcă publicul lui e mai degrabă pe hîrtie, decît pe Internet. Dar, în orice caz, problema de viaţă şi de moarte a sandvişurilor lui chef Florin nu ricoşează numai între cele două publicaţii. Mai e şi în Cancan („Incredibil!“), şi în Evenimentul zilei („Cutremurător!“), şi pe Romaniatv.net („Ruşinos“). Cel de-al doilea îl citează pe primul, care ia pozele din Metropotam.ro, fără să le crediteze ca atare. Romaniatv.net nu citează pe nimeni, dar apare şi ea cu aceleaşi poze ca Metropotam.ro.

Care, apropo, apare cu informaţia pe 17 octombrie, la o zi după ce chef Florin postase pe Facebook anunţul despre deja celebrele sandvişuri, garnisit cu epifanii referitoare la „numeroasele luni de muncă“ şi alte autogratulări asemănătoare.

Sandvişurile lui chef Florin Dumitrescu sînt o ştire care nu există. Dar, după articolul din Metropotam.ro şi toate copiuţele de mai sus, ele mai apar, cu aceleaşi poze, şi pe Gîndul (sursa pozelor e citată), şi pe B1 („Ţeapă cu sandvişuri de lux“),  şi pe eNaţional.ro („Chef Florin Dumitrescu are apucături de gospodină“). Presa „mare“ preia informaţia din presa „mică“, fără să citeze sursa şi luînd poze cu japca, de parcă ar fi vorba de o revelaţie de maxim interes public. Pe Metropotam.ro, Evenimentul, Click! şi Cancan, toată povestea avea, luni seară, cînd scriam toate acestea, vreo 2350 de like-uri, share-uri şi comentarii – majoritatea (vreo 2200 şi ceva), de pe Metropotam.ro. Mă îndoiesc că în week-end-ul 17-19 octombrie, cînd mai erau două săptămîni pînă la primul tur al prezidenţialelor, vreun site a mai avut un asemenea succes. Succesul e măsurat şi de apariţia acestei triviale teme în Dilema. Totuşi, despre ce vorbim?

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

Mai multe