Pilule eficiente de cultură
Sînt cîteva emisiuni, de două-trei minute, la Realitatea TV, care se numără printre cele mai bune ale postului. Este vorba de emisiunile de cultură. Aceste producţii sînt bine făcute, scurte şi deci cu atît mai percutante. Putem spune că fac mult mai multă educaţie publicului telespectator decît kilometri întregi de analize docte şi de multe ori plicticoase pe care le putem vedea pe celelalte posturi, în special pe cel care se recomandă drept un canal cultural. Despre emisiunea Marfă, realizată de Ana-Maria Caia şi prezentată de Dragoş Bucur, am mai scris şi am avut numai cuvinte bune faţă de felul inteligent în care sînt trecute în revistă obiectele culturii urbane. Talentul actoricesc al lui Dragoş Bucur se întîlneşte în mod fericit cu ingeniozitatea temelor sau a felului cum sînt prezentate, iar din această convergenţă rezultă una dintre cele mai bune emisiuni de televiziune de la noi. O altă producţie scurtă de pe Realitatea TV şi care, din cauza scurtimii ei, pare - pe nedrept - o cantitate neglijabilă este Inovatorii. Emisiunea prezintă zilnic creatori din domenii diferite, care au influenţat cultura lumii în perioada modernă sau contemporană. Am putut vedea spoturi despre Marcel Duchamp, Pedro Almodóvar, Andy Warhol, Tim Burton, Mihail Bulgakov, Jim Jarmusch, Sigmund Freud, Constantin Brâncuşi, Emil Cioran, Charlie Chaplin, Martin Heidegger, Leonard Cohen, Duke Ellington, Salvador DalÃ, Mircea Eliade, Tristan Tzara, Gabriel GarcÃa Márquez ş.a. Prezentările nu se mulţumesc să fie simple articole de enciclopedie, ci sînt făcute atractiv, sub formă de poveste în care întîlnim presărate din loc în loc mici puncte de tensiune narativă (de exemplu, la Heidegger, povestea de dragoste cu Hannah Arendt sau, la Márquez, relaţia specială cu poveştile bunicii şi revelaţia pe care a avut-o scriitorul în legătură cu Macondo). În fine, dincolo de performanţa acestor spoturi care transformă vieţile marilor creatori într-o poveste concentrată, trebuie să aplaudăm iniţiativa celor de la firma Elita, care sponsorizează acest proiect. Avantajul este pe toate planurile: al televiziunii, că poate să difuzeze astfel o producţie valoroasă, al publicului, că primeşte concentrate de cultură şi educaţie ambalate într-un mod plăcut şi, nu în ultimul rînd, al brandului "Selected", care-şi asociază numele cu ideea de prestigiu. Firma Elita nu este la primul demers de acest fel (a mai sponsorizat, tot la Realitatea TV, şi emisiunea Cinci minute de cultură), iar faptul că a continuat dovedeşte că o astfel de investiţie este una profitabilă. Poate acest exemplu le va deschide ochii şi altora. O altă mostră de cultură de pe Realitatea TV este şi "Cartea mea", difuzată sîmbăta şi duminica, în cadrul emisiunii Bună dimineaţa, România!. "Cartea mea" este o pledoarie de două minute şi jumătate pentru lectură, în care personalităţi din domenii care, în general, nu au legătură cu cititul profesionist vorbesc despre cartea lor cea mai dragă. De unii dintre ei aţi mai auzit, alţii sînt mai puţin cunoscuţi (deşi au realizat ceva în domeniul lor). E vorba de muzicieni, designeri de modă, redactori-şefi de reviste glossy, şefi de PR, manageri de firme sau jurnalişti. Unii sînt mai apropiaţi, prin formaţie şi profesie, de scris şi de ideea de carte (cum este, de exemplu, colegul Alex. Leo Şerban, care a recomandat Narziss şi Goldmund de Hermann Hesse), alţii nu au nici o legătură profesională cu acest domeniu. Cu toate acestea, "mărturiile" tuturor sînt cît se poate de interesante. Semnificativ este că dragostea fiecăruia faţă de cartea pe care o recomandă s-a înfiripat în adolescenţă şi că toţi au văzut în volumele respective nu mijloace prin care să-şi petreacă în mod plăcut timpul, ci în primul rînd ocazii de a învăţa lucruri fundamentale pentru viaţă. Nimeni nu spune "mi-a plăcut această carte", ci "am avut foarte mult de învăţat din ea". Pledoariile devin cu atît mai valoroase şi mai convingătoare, cu cît sînt de fiecare dată foarte personale şi, deci, sincere. Cine zicea că nu se poate face cultură sau educaţie la televizor?