Pe marginea cifrelor

11 aprilie 2012   MASS COMEDIA

Audienţele TV ale lunii martie (care au fost publicate de blogul www.paginademedia.ro) ne oferă un tablou interesant al evoluţiei audiovizualului românesc. Unele lucruri sînt previzibile, aşa cum este poziţionarea producţiilor PRO TV pe primele locuri, altele sînt în măsură să ne surprindă.

Există şi surprize de-a dreptul plăcute – aşa cum e faptul că Dan Diaconescu a scăzut foarte mult în preferinţele telespectatorilor, că în luna martie emisiunea lui a ajuns să strîngă doar o medie de 49.000 de telespectatori pe minut, şi că a fost depăşit de Eugenia Vodă, a cărei emisiune, Profesioniştii, a fost vizionată în medie de 90.000 de telespectatori pe minut. Ei bine, iată că am ajuns s-o vedem şi pe asta! Mai mulţi români să fie interesaţi de o emisiune de cultură decît de mizeria otevistă. Să nu ne pierdem, deci, speranţa, se mai pot întîmpla şi lucruri bune în România.

Topul audienţelor înregistrate de talk-show-uri ne mai oferă o veste îmbucurătoare: pe locul 3, cu 296.000 de telespectatori pe minut, se află cea mai de bun-simţ emisiune de dezbateri de la noi – După 20 de ani (difuzată duminică dimineaţa la PRO TV). E o emisiune echilibrată, corectă, realizată cu profesionalism, şi nu una de propagandă, aşa cum sînt mai toate talk-show-urile de la noi. Printre acestea se află cele de la Antena 3 care, avînd avantajul că atacă sistematic o administraţie cu imaginea erodată, domină topul audienţelor, cu Sinteza zilei pe primul loc (381.000 de telespectatori pe minut) şi La ordinea zilei pe locul 2 (303.000 de telespectatori pe minut). Adică cele mai lătrătoare producţii ale postului – cu Mihai Gâdea şi, respectiv, Dana Grecu. Sub semnul întrebării de la B1, emisiune care face propagandă pentru Putere, se plasează abia pe locul 15, cu 114.000 de telespectatori pe minut, în urma tuturor talk-show-urilor Antenei 3. Să nu ai succes, deşi ai abdicat de la corectitudinea jurnalistică – iată o postură de-a dreptul jalnică! De remarcat şi că Realitatea TV a ajuns în coada plutonului, pe locurile 19 şi 20, cu Investigatorii şi Test de stres, iar România TV nici nu există în Top 20.

Topul ştirilor e dominat de PRO TV: Ştirile PRO TV 19,00 se află pe primul loc (1.028.000 de telespectatori pe minut), apoi vin Vremea – Ştirile PRO TV 19,00 şi Sport – Ştirile PRO TV 19,00. Pe locul 4 găsim Observator 19,00 al Antenei 1, cu 556.000 de telespectatori pe minut. Interesant este că la o mică diferenţă sînt Ştirile PRO TV 7,00 – cu 537.000 de telespectatori pe minut. Să te apropii, cu o emisiune matinală, de audienţa ştirilor din prime time ale postului concurent nu e puţin lucru şi dă măsura victoriei incontestabile a PRO TV. Cît despre TVR, ea se află în spate: Telejurnal 20, fosta emisiune principală de ştiri a postului public, s-a plasat pe locul 16, cu 257.000 de telespectatori pe minut, chiar şi în urma Ştirilor Kanal D. Este de văzut, luna viitoare, dacă varianta ştirilor cu Mircea Radu a mai salvat situaţia audienţei pentru TVR.

La capitolul divertisment, primul loc este ocupat, desigur, de Românii au talent, cu o medie de 2.537.000 de telespectatori pe minut, urmată de o altă emisiune a PRO TV, MasterChef, cu 1.040.000 de telespectatori pe minut. Îmbucurător este că, pe primele două locuri, avem chiar divertisment de calitate şi s-au dus vremurile cînd topul audienţelor era condus de umorul de prost-gust al celor de la Vacanţa Mare. În acest top putem vedea foarte clar şi ce înseamnă puterea brandului PRO TV: cele două bucăţi rupte din Divertis – Serviciul Român de Comedie şi Distractis Show – au o diferenţă dramatică de audienţă. Prima, care e la PRO TV, se bucură de o medie de 819.000 de telespectatori pe minut, în timp ce a doua, de la TVR 1, strînge numai 303.000 de telespectatori pe minut.

Se vede încă o dată că simpla asociere cu brandul PRO TV aduce succesul şi că ieşirea de sub aripa televiziunii lui Adrian Sîrbu atrage imediat prăbuşirea în audienţe şi, pe termen lung, dispariţia.

Mai multe