Pe marginea audienţelor

16 martie 2008   MASS COMEDIA

Publicarea audienţelor TV pe luna februarie a relevat un peisaj televizual puţin modificat faţă de cel cu care ne obişnuiserăm. Conform măsurătorilor GfK România, TVR 1 a scăzut drastic în mediul urban, iar Acasă TV a crescut, depăşind cu mult postul public. Mai exact, Acasă TV a avut în februarie 209.000 de telespectatori pe minut (179.000 în ianuarie), iar TVR 1 - 112.000 (126.000 în ianuarie). În februarie anul trecut, postul dedicat telenovelelor stătea destul de prost: 131.000 de telespectatori pe minut. Ce s-a întîmplat între timp? Între timp, a apărut telenovela românească Inimă de ţigan, un succes de audienţă, care bate de departe serialul Clanu’ Sprînceană de pe Antena 1. Ambele seriale merg pe reţeta "viaţă de ţigan" - o reţetă, iată, de succes la români -, numai că producţia de pe Acasă TV este mult mai bine făcută, are mai multe ingrediente de telenovelă (amoruri interzise, copii din flori, amante etc.) şi, nu în ultimul rînd, o garnitură de mari actori (Gheorghe Dinică, Marin Moraru, Florina Cercel, Gheorghe Visu, Florin Zamfirescu şi alţii). Pe Dinică sau pe Marin Moraru poţi să-i vezi jucînd orice prostie, că tot sînt fascinanţi. Ca să nu mai vorbim de cît de bine a intrat Gheorghe Visu în pielea personajului său!... Pînă la urmă, nu mai contează că protagoniştii tineri şi arătoşi joacă penibil (Andreea Pătraşcu, "frumoasa" telenovelei, este o adevărată catastrofă în ale actoriei), cînd ai nişte actori de talia celor enumeraţi. Aşa stînd lucrurile, Acasă TV aproape că a ajuns televiziunea clasată pe locul 2 în topul audienţelor pe luna februarie - Antena 1, care a avut 229.000 de telespectatori pe minut (deci la o diferenţă de 20.000). În timp ce Acasă TV îşi savurează succesul, TVR 1 se scufundă din ce în ce mai mult. În luna februarie, postul public a ajuns pe poziţia 4-5, pe acelaşi loc cu Realitatea TV - 112.000 de telespectatori pe minut, în mediul urban. În ianuarie, postul lui Vîntu a avut 129.000, iar TVR1 - 126.000. Cauzele scăderii audienţelor postului public sînt multiple, dar toate se reduc pînă la urmă la lipsa unei strategii şi la haosul care domneşte sub conducerea lui Alexandru Sassu. Din punctul de vedere al programelor (şi nu numai), TVR e în derivă, iar coerenţa îi lipseşte cu totul. În plus, le-a zburat din ogradă şi găina cu ouă de aur - emisiunea Surprize, surprize, cu a sa Zînă. În schimb, Sassu vrea să-l aducă pe şest, fără concurs, pe jurnalistul care a făcut milioane bune din afacerile cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Bogdan Chirieac. Poate că Alexandru Sassu s-a gîndit că fostul jurnalist de la Gândul va avea acelaşi succes de audienţă ca succesul pe care l-a avut în afacerile cu Serviciile secrete... În fine, s-ar putea spune că la un post public nu interesează audienţa. Menirea principală a unui post public nu e divertismentul (de asta se ocupă canalele comerciale), ci informarea şi educarea publicului. Din păcate, tocmai la capitolul "educare" stă cel mai prost TVR 1. Lui Alexandru Sassu se pare că-i vine să scoată mitraliera cînd aude de cultură. În toamnă, a desfiinţat cîteva emisiuni culturale, acum le-a scos din grilă şi pe cele care mai rămăseseră (inclusiv emisiunea Nocturne, prezentată de Marina Constantinescu). Unul dintre argumentele invocate pentru această mişcare este că avem un canal dedicat în exclusivitate culturii - TVR Cultural. Nu este totuşi aşa. TVR Cultural nu ajunge în orice cătun, ca TVR 1, şi nici nu are audienţa principalului post public. Culturalul e un canal de nişă, care se adresează unui public avizat, pe cînd, pe TVR 1, cultura ar fi putut intra şi în casele celor mai puţin interesaţi de ea. După ceea ce oferă, ne este clar că TVR stă cu privirile aţintite la televiziunile comerciale generaliste, cu precădere la PRO TV şi Antena 1, şi mimează ce vede acolo. Mimează prost, însă - şi iată că şi-au dat seama de asta şi telespectatorii. Cînd oare îşi vor da seama şi cei aflaţi la conducerea postului public?

Mai multe