Pauză publicitară

31 martie 2010   MASS COMEDIA

Scriam săptămîna trecută despre Cea mai fericită fată din lume, filmul lui Radu Jude în care ni se vorbeşte, printre altele, despre culisele realizării spoturilor publicitare şi despre cinismul celor care le fac („clientul“, reprezentantul produsului promovat, pe de o parte, şi echipa de filmare, pe de altă parte). Radu Jude cunoaşte foarte bine subiectul pentru că a regizat el însuşi destule spoturi publicitare.

De altfel, putem să vedem şi acum, la televiziunile noastre, o reclamă regizată de el. Spotul începe cu o întrebare, scrisă pe ecran şi rostită şi de o voce din off: „Ce îţi oferă statul?“. În timpul acesta, vedem un poliţist în intersecţie. „Depinde“ – continuă vocea din off. Imaginea ne arată o profesoară în faţa tablei, bătînd autoritară în catedră. Apoi o frizeriţă blondă şi cu fustă mini, care tunde un bărbat. „Statul în picioare îţi poate oferi varice“ – ne spune vocea. (Adică v-am păcălit: credeaţi că ne referim la Stat şi la bugetari, dar noi ne jucam cu omonimele.) Vedem şi-un chelner care ia comanda. Apoi un funcţionar care stă la birou şi ştampilează acte. Apoi o muncitoare care coase la maşină, într-o fabrică. „Iar statul jos îţi poate oferi hemoroizi“ – auzim din off. Mai vedem un şofer care înjură în trafic şi un tînăr care spune la telefon „avem în stoc“. Apoi, pe o muzică cu pîrîituri (?), ni se spune „Dar stai liniştit! Devaricid e benefic pentru problemele de stat. Şi pentru varice, şi pentru hemoroizi. Devaricid – ca să stai bine!“ Şi ne sînt arătaţi toţi, zîmbind fericiţi – şi muncitoarea de la maşina de cusut, şi şoferul nervos cu cîteva secunde mai-nainte, şi frizeriţa-top model, şi poliţistul, funcţionarul, chelnerul sau profesoara.

După o asemenea tîmpenie de reclamă, sînt complet în ceaţă. Oare Radu Jude a pus în aplicare, cuminte, ideile „geniale“ ale aşa-zişilor creativi publicitari şi ale clientului, sau a făcut cu intenţie un spot „la mişto“, în care-şi bate joc de sărmanul Devaricid? Poate e ca-n bancul acela cu mîrţoaga scoasă la vînzare: „De ce-ai adus, dom’le, calul ăsta la tîrg?“ „Ca să-l fac de rîs!“

O altă reclamă care pare făcută în bătaie de joc este cea care promovează creditul ipotecar de la Millennium Bank. După amuzantele clipuri cu mătuşica şi cu nepotul care suflă în bazin să facă bule sau dă la manivelă să mişte decorul („Sigur mătuşică, aş face orice pentru casă... ca să fii tu fericită!“), acum publicitarii ne oferă un spot penibil, cu Dan Bittman şi cu o babă (mătuşica, vezi bine) care se rup, amîndoi, în figuri. Dacă sîntem atenţi şi la versurile melodiei cîntate de Bittman, avem adevărata măsură a inspiraţiei care a stat la baza acestui clip: „Viaţa ta e aici şi ea te aşteaptă să îi aduci iubirea. Ştii deja tot ce ai în ea doar acasă începe fericirea ta“. (Vorba ceea: „N-am găsit altă rimă...“) Şi vocea din off completează: „Fericirea începe acasă. Alege creditul ipotecar cu marjă de la 5,95 peste Euribor sau Eurobor la trei luni...“ etc. Combinaţia dintre beţia de cuvinte a lui Bittman şi Euriboruri face, într-adevăr, toţi banii!


În fine, mai sînt destule clipuri publicitare care ne asasinează cu ingeniozitatea lor, la televiziunile noastre (cum sînt şi acelea din seria cu „ieşeala“, de la Vodafone) şi, precum spuneam, nu ştii dacă nu e cumva vorba de o pornire sinucigaşă a publicitarilor de a „sabota din interior“ produsele pe care trebuie să le promoveze.

În schimb, în noua reclamă la Mobexpert lucrurile sînt clare, iar cinismul publicitarilor iese la suprafaţă. Ni se spune: „Sîntem cu toţii diferiţi, din fericire. Diferiţi, într-adevăr, dar cu toţii trecem printr-un an plin de nelinişti“. Te aştepţi să auzi ceva despre nişte reduceri pentru cohortele de disponibilizaţi... Ei bine, nu. „De aceea – continuă vocea – noua colecţie Mobexpert ia atitudine prin culori pastel şi alb optimist. Mult alb, pentru linişte şi echilibru.“ Mobexpert e deci alături de populaţia greu încercată şi a făcut o gamă de mobilier pentru saloanele unde vor fi internaţi deprimaţii acestei perioade. Asta da soluţie de criză!

Mai multe