Pauză de publicitate

11 august 2011   MASS COMEDIA

O ştiţi pe Barbara Blade. Este o aşa-zisă supereroină, un fel de Lara Croft cu pălărie de Indiana Jones şi cu nume de vînător de vampiri, din reclamele TV pentru Lady Speed Stick. În spotul care promovează varianta „Waterproof“ a produsului, apriga doamnă vrea să pună mîna pe nu ştiu ce comoară a piraţilor şi se luptă cu nişte indivizi fioroşi, pe o corabie. La un moment dat, unul dintre ei aruncă apa dintr-o găleată înspre ea şi – curios, pentru că ştim că apa e o armă redutabilă – eroina nu păţeşte nimic. Vocea din off ne spune: „Nimic n-o opreşte, nici măcar apa“. Wow! – îţi vine să exclami cu admiraţie – teribila Barbara Blade face faţă fără nici o problemă acelui ingredient malefic care pe noi, muritorii de rînd, ne chinuie zilnic sub duş!... 

Sărmanii publicitari! Să trebuiască să-şi îmbine elucubraţiile creative cu cerinţa de a prezenta proprietăţile produsului promovat – grea treabă! (Spotul care promovează varianta pentru bărbaţi, Mennen Speed Stick Waterproof, este, măcar, mai puţin aberant; singurul lucru care te lasă interzis acolo e că, după ce i-a salvat unei femei căţelul din mare, eroul se întreţine cu ea pe plajă stînd cu axila deasupra nasului nefericitei – oare acesta să fie preţul pe care trebuie să-l plătească pentru că i-a fost salvat animalul de companie?)

Gafe şi umor involuntar au nu numai reclamele realizate în străinătate, ci, desigur, şi cele făcute la noi. Se pare că publicitarii – de oriunde din lumea aceasta – conştientizează în mod acut pericolul pe care-l presupune o banală stropire cu apă. (Să facă ei parte din specia celebrei vrăjitoare pe care a răpus-o Dorothy din Kansas?) Într-un spot Actimel, neînfricatul campion de box Leonard Doroftei este pus să facă faţă unei adevărate provocări. Vine plin de voie bună de după un colţ al casei şi, pe nepregătite, nenorocirea se întîmplă: este stropit cu un furtun de udat grădina. Doroftei, dîrz, nu se lasă intimidat că doar a băut Actimel şi a devenit supraom! Schiţează o figură din box şi astfel învinge stropii malefici. Numai un campion ca el poate una ca asta!

Puţine reclame se bucură, totuşi, de umor involuntar; cele mai multe sînt doar stupide. Uneori, în această stupiditate a lor, transmit – tot involuntar – mesaje nefaste. Aşa cum e spotul care promovează reducerea la materialele de construcţii Lindab. Vedem un bărbat, pe care o voce feminină, din spatele aparatului de filmat, îl întreabă ca la interogatoriu: „Ia zi, mă, ce-ai făcut cu banii?“ El spune spăşit: „Dar ştii, iubita, acoperişul Lindab...“ Nu apucă să termine, că se şi trezeşte cu o palmă zdravănă. (Există, în cadrul campaniei, şi o variantă cu tigaia dată-n cap – pe care doar o auzim.) Şi vocea din off ne oferă explicaţia: „Toată lumea ştie de reducerea de pînă la 25% la acoperişul complet Lindab, chiar şi soţia ta“. Om fi noi glumeţi, dar, într-o ţară în care violenţa conjugală e înfloritoare, un astfel de spot nu mi se pare deloc în regulă. Şi chiar dacă nu am avea această problemă naţională, el tot un spot de prost-gust rămîne... 

Cu toate acestea, lucrurile se mişcă şi la noi. Nu pot decît să aplaud suspendarea ştiristului de la TVR 2, Lucian Pîrvoiu, în urma unor remarci incorecte făcute pe post („Ambasadorul Marii Britanii spunea că a descoperit în Ferentari spiritul olimpic. Să fim serioşi, spiritul olimpic la ce? La furat de portofele, la tras în venă?“). Sper ca acest exemplu să-i mai deştepte şi pe alţii.

Mai multe