O altă faţă a star system-ului PRO

29 octombrie 2009   MASS COMEDIA

Am mai scris, în cadrul acestei rubrici, despre eficienta fabrică de vedete marca PRO TV, despre această formulă miraculoasă prin care televiziunea lui Adrian Sîrbu transformă în sclipici de paiete tot ce atinge. Formula a fost copiată şi de celelalte televiziuni (în fond, e reţeta marketingului agresiv al posturilor comerciale de peste Ocean), dar parcă le lispeşte un ingredient secret, de nu le iese şi lor la fel. În plus, ca un făcut, vedetele care pleacă de sub reflectoarele PRO TV îşi pierd instantaneu, aproape toate, aura şi devin provinciale, de mîna a doua. Televiziunea din Pache Protopopescu are darul să-i facă pe telespectatori să creadă că toţi cei care apar în studiourile ei sînt spirituali şi frumoşi " de la Măruţă şi "Busu", la actorii care joacă în telenovele sau la personajele care evoluează la Dansez pentru tine. Desigur, această formă de seducţie se bazează pe o iscusită manipulare şi pe forţa brandului PRO: în realitate, respectivii indivizi sînt departe de a fi înzestraţi cu prea multe calităţi. Totul e, desigur, o iluzie " iar PRO TV se pricepe de minune să creeze şi să vîndă această iluzie. Lucrurile nu sînt însă aşa de simple precum par în această schemă. PRO TV nu este numai creatorul nonvalorii poleite, al modei maneliştilor aduşi să cînte la revelioane şi să-şi dea cu părerea în emisiunile de peste an, al lui State de România cu cravată de aur. Printre altele, televiziunea lui Adrian Sîrbu a dat tonul şi în privinţa emisiunilor de dezbatere serioasă şi chiar a celor culturale " ceva mai dinamice şi mai interesante decît cele cu care ne obişnuise Televiziunea Română pînă atunci. Să ne amintim: PRO TV i-a oferit lui Nicolae Manolescu spaţiu pentru o emisiune despre cărţi, Profesiunea mea, cultura. Emisiune care arăta altfel. Desigur, aici intră în discuţie şi inteligenţa şi şarmul lui Manolescu ", dar meritul lui Adrian Sîrbu a fost că a ştiut să le pună sub lumina reflectoarelor. De la un anumit moment, la Profesiunea mea, cultura a început să aibă rubrică şi un personaj pe care nimeni nu-l vedea potrivit pentru televiziune: Dan C. Mihăilescu. După ce talk-show-ul lui Manolescu a dispărut din grila PRO TV, rubrica lui Dan C. Mihăilescu a devenit emisiune de sine stătătoare, iar astăzi Omul care aduce cartea este producţia TV culturală cu cea mai mare audienţă. Nu în ultimul rînd, urmaşa talk-show-ului Profesiunea mea, cultura a fost Parte de carte " mult timp un reper al emisiunilor culturale. Şi, dacă vorbim de vedete, PRO TV l-a făcut celebru şi pe Garcea, dar şi pe Cristian Tabără. Acesta era la început corespondent al PRO TV Oradea, apoi, la Bucureşti, a fost pus să prezinte meteo, apoi a prezentat ştiri, a făcut cîteva emisiuni cu oameni simpli, de tipul Dăruieşti şi cîştigi sau Te vezi la Ştirile PRO TV şi, nu în ultimul rînd, a moderat emisiunea care se leagă cu totul de personalitatea lui mediatică, Parte de carte. Oricum, de fiecare dată, Tabără a fost decent şi şi-a făcut treaba cu profesionalism. Este şi el o vedetă PRO, e adevărat, dar la el a mai fost şi calitatea umană, care a contat hotărîtor în ecuaţie. Acum a plecat, la rîndul lui, de sub umbrela imperiului lui Adrian Sîrbu, iar duminica trecută a avut prima ediţie a emisiunii Ca la carte, la TVR 1. Calităţile la care mă refeream mai sus, dincolo de efectele maşinăriei de succes a PRO TV, mă fac să pariez că Tabără nu va avea probleme de imagine în urma acestei schimbări. Emisiunea de duminica trecută, care a dezbătut cartea lui Adrian Cioroianu, Geopolitica Matrioşkăi, ni l-a arătat pe Cristian Tabără aşa cum îl ştim: un om informat şi care pune problemele în mod inteligent, numai bun pentru o astfel de emisiune culturală. Una dintre puţinele prezenţe decente în lumea tot mai isterizată care se perindă pe micile noastre ecrane.

Mai multe