Numai pentru adulţi

13 septembrie 2007   MASS COMEDIA

Într-o sufragerie în întuneric, luminată doar de ecranul televizorului, vedem o femeie care doarme pe canapea. Aparatul de filmat nu întîrzie pe ea şi trece de la canapea la fotoliul de lîngă, unde zace răpus de oboseală un bărbat. Mişcarea aparatului continuă şi astfel vedem singura persoană trează din cameră - un copil care urmăreşte siderat ce e la televizor şi care tresare la un moment dat cînd se aude un scîrţîit de roţi. Din off, se aude o voce: "Somnul părinţilor naşte monştri". Într-un alt clip, ne este înfăţişată scena unei aniversări. Baloane, confetti, copii care aplaudă. Aniversatul, un puşti, are în mînă un cuţit, cu care toată lumea aşteaptă să taie tortul. Puştiul rîde, întoarce cuţitul cu vîrful în jos şi începe să hăcuiască tortul cu o violenţă greu de închipuit. Toată lumea amuţeşte şi se aud doar urletele sadice ale copilului. După ce termină de tocat tortul, acesta înfige cuţitul într-un ursuleţ de pluş din apropiere. Acţiunea celui de-al treilea clip se petrece în metrou. Un băieţel aşezat pe scaun remarcă o fetiţă care tocmai a intrat în vagon, împreună cu părinţii ei. Cei doi copii schimbă cîteva priviri, iar fetiţa îi zîmbeşte dulce. La un moment dat, ea pleacă de lîngă părinţi, se duce la o bară a metroului şi începe să danseze ca femeile din cluburile de noapte. Toate cele trei spoturi se termină cu sloganul "Nu lăsa copilul educat de televizor" şi reprezintă o campanie a CNA care face parte dintr-un proiect Phare ce are ca obiectiv atragerea atenţiei asupra riscurilor la care sînt expuşi copiii cînd urmăresc nesupravegheaţi emisiunile TV. Aceste trei spoturi au stîrnit discuţii aprinse în CNA. Unii membri ai consiliului le-au considerat scandaloase şi au spus că nu pot fi difuzate pe post. "Trebuie să fii psihopat să dai aşa ceva. Este un caz în care copilul trebuie dus la psihiatru, nu să mi-l daţi mie ca exemplu. Nu se poate aşa ceva!", a afirmat Constantin Duţu, referindu-se la spotul cu aniversarea. De părerea lui au fost şi alţi membri ai CNA, ca Radu Teodorel sau Grigore Zanc. În schimb, preşedintele interimar al CNA, Răsvan Popescu, a explicat că spoturile sînt gîndite să fie difuzate după ora 22,00 şi se adresează părinţilor, nu copiilor. Deci băieţelul care împunge tortul cu un cuţit nu este nici pe departe dat de exemplu... Din felul cum au fost interpretate aceste spoturi de unii membri ai CNA, putem să ne facem o idee de capacităţile analitice ale acestora - mai ales că oamenii sînt puşi acolo tocmai să realizeze analize şi să ia nişte decizii pe baza acestora, în interesul nostru, al telespectatorilor. O abordare candidă, cum e cea a lui Constantin Duţu, face toţi banii. În fine, dincolo de contestaţiile de tot hazul din CNA, cred că e totuşi nevoie de o discuţie cu privire la această campanie şi la felul în care a fost ea realizată (în paranteză fie spus, clipurile au fost făcute de Multimedia Est, care a primit pentru ele suma de 40.000 de euro). În opinia mea, spotul cel mai eficient este cel cu sufrageria - unde ni se prezintă o scenă de viaţă plauzibilă, cu care, deci, spectatorul s-ar putea identifica. În privinţa celorlalte două spoturi, tocmai lipsa de verosimilitate le pierde. Accesul de furie al băieţelului cu tortul nu te atinge, ca privitor, pentru că aşa ceva nu există în realitate. La fel şi în cazul fetiţei din metrou. Acest din urmă clip poate cel mult să le stîrnească imaginaţia pedofililor, atraşi de combinaţia dintre inocenţa copilei şi transfigurarea ei într-o femeie sexy (în paranteză fie spus, e de remarcat jocul actoricesc al puştoaicei - dar asta e deja altă poveste). În cele din urmă, ar fi de discutat şi sloganul. Eu cred că tocmai asta trebuie să ne dorim - ca televizorul să şi educe. Şi apoi, dacă realizatorii spoturilor tot au primit atîţia bani pentru ele, nu puteau să-şi angajeze şi un copywriter care să ştie bine limba română? În loc de "Nu lăsa copilul educat de televizor", n-ar fi fost mai corect "Nu lăsa copilul să fie educat de televizor"? Nu ştiu, întreb şi eu...

Mai multe