Niciodată din taur
CNA a hotărît de curînd să trimită somaţii tuturor posturilor de televiziune care difuzează reclama la mezelurile "Principal", pentru că aceasta "conţine un mesaj a cărui veridicitate nu poate fi probată de producător". Mesajul vizat este "Niciodată din taur". În fine, motivul CNA este de tot hazul, pentru că mai toată publicitatea afirmă lucruri exagerate, a căror "veridicitate nu poate fi probată de producător". Aşa, ar trebui interzise, de exemplu, şi spoturile la Red Bull, pentru că nimeni nu poate să dovedească faptul că respectiva băutură îţi dă aripi, şi spoturile la Axion, pentru că niciodată nu se va lua grăsimea de pe tigaie fîşii-fîşii, şi cele la Nissan, pentru că, orice buton de pe bord ai apăsa, nu vei putea să-ţi transformi maşina în păianjen, crocodil sau şarpe. Pe de altă parte, decizia CNA în privinţa spotului la mezelurile "Principal" este binevenită pentru noi, telespectatorii, pentru că reclama era de-a dreptul idioată. (Îmi închipui că membrii Consiliului au fost şi ei exasperaţi de idioţenia ei şi au sfîrşit prin a-i găsi un nod în papură...) Vă amintiţi, probabil: un taur stă de vorbă cu un cocoş sau cu un porc şi îi anunţă că e timpul să fie sacrificaţi. După asta, vine sloganul: "Mezelurile ŤPrincipal»: din vită, porc sau pasăre. Niciodată din taur". Hop şi-aşa, cu nuca-n perete! De unde pînă unde? Şi de ce "niciodată din taur"? Subtilitatea publicitarilor noştri nu are margini... De altfel, nu înţeleg de ce enervarea celor de la CNA s-a oprit la spotul în cauză, pentru că vedem la televizor o groază de reclame care, cu cît sînt mai stupide, cu atît sînt difuzate mai des. Exemplul de prostie absolută era, pînă nu de mult, reclama la Ziua, în care un individ se răstea la obiecte. Oare de ce nu s-a întrebat CNA cum se poate ca un om, care se pretinde normal la cap, să stea de vorbă cu un cuier şi să ameninţe o vază? În fine, din fericire, am scăpat de acea reclamă - trebuie că se săturaseră chiar şi cei de la Ziua, deşi au plătit foarte mult pentru ea... Totuşi, mai sînt multe spoturi în privinţa cărora CNA ar putea să se pronunţe defavorabil, dacă tot şi-a luat rolul de instanţă care stă de veghe să nu fim bombardaţi cu tîmpenii. De exemplu, ar putea să se întrebe cît de veridică e o scenă în care nişte indivizi se închid într-o maşină frigorifică, să dîrdîie şi să bea vodcă "Polar"; şi, mai mult, unul dintre ei să se sperie teribil cînd cineva îi zice "ursuâ, mă!". (Desigur, publicitarii au vrut să facă ceva gen coniacul "Unirea" şi Dorel, dar n-au găsit altă rimă...) Sau, tot aşa, CNA ar trebui să vadă dacă nu cumva boala care afectează prostata cetăţeanului a devenit cel mai răspîndit flagel al societăţii româneşti. După frecvenţa reclamelor la produse ca "Prostenal" sau "Prostamol", ai zice că toată lumea suferă de "urinări dese şi repetate". Cît despre povestea pusă în scenă de unul dintre spoturi, ce să mai vorbim? Nişte domni stau în jurul unei mese şi ţin în mîini cărţi de joc, dar nu au altă preocupare decît să urmărească de cîte ori se duce unul dintre ei la toaletă. După ce-l învaţă pe respectivul cum să-şi mărescă "în mod natural" prostata, aflăm şi cauza deselor dispariţii. Omul se pare că trişa: "Asul e la mine!" - le spune el triumfător, în finalul spotului. Sau, dacă e să rămînem la medicamente, CNA ar trebui să cerceteze de ce oamenii simt nevoia să urle ca lupul la lună, pentru a obţine siropul de tuse "Stodal". Sau de ce umblă indivizii pe stradă cu nişte menghine pe nas şi se salută "Libertate!" şi cum de nu se sparge sticluţa de "Olynth" cînd cade pe asfalt. Sau ce a făcut domnişoara care se laudă că nu mai e balonată, în reclama la iaurtul "Activia". Acestea sînt numai cîteva exemple de penibil şi de stupiditate publicitară de pe micile noastre ecrane. După cît se vede, CNA ar avea foarte mult de lucru, dacă s-ar ţine de treabă.