Lasă, că merge şi-aşa!

30 iulie 2007   MASS COMEDIA

Ingrată treabă să scrii despre ce oferă televiziunile noastre pe timpul verii! De altfel, mă confrunt cu chestia asta în fiecare an. Žn primul "sezon estival" după ce am început rubrica de faţă, am fost uimit de invazia de emisiuni realizate pe plajă, pe toate posturile, în care cîte un prezentator inept era pus să umple cu vorbăria lui goală cîteva ore de emisie, în timp ce se preumbla printre nişte pipiţe în tanga aliniate ca la apelul de dimineaţă, puse să mestece în continuu din fese pe ritmurile care se auzeau din difuzoare. Žnainte nu remarcasem maniile estivale ale televiziunilor, pentru că nici nu îmi pierdeam timpul să observ asemenea prostii. La prima vedere, ai zice că televiziunile se îngrijesc să nu suprasolicite neuronul telespectatorului, şi aşa ostenit de caniculă. Žn realitate, motivele sînt doar practice şi, ca întotdeauna, nu grija faţă de telespectator îi animă pe cei care se ocupă de ceea ce vedem pe micul ecran. Ţi-ai putea spune, de asemenea, că le pleacă în concediu realizatorii şi, odată cu ei, le intră în vacanţă şi emisiunile. Astfel, televiziunile ar fi nevoite să umple spaţiul rămas liber cu nesfîrşitele reluări. Este şi acesta un motiv, dar nu unul serios. Dacă şi-ar dori cu tot dinadinsul să ofere programe de calitate, televiziunile ar putea găsi soluţii, că doar nu le pleacă toţi oamenii deodată în concediu. Adevăratul motiv pentru precaritatea ofertei de pe micile noastre ecrane este faptul că televiziunile nu mai vor să investească mare lucru în programele lor. Pur şi simplu, au văzut că lucrurile pot funcţiona şi cu investiţii minime şi nu-şi mai bat capul cu problema asta. Au renunţat chiar şi la emisiunile de pe plajă pe care le aminteam mai înainte, cu fete în costum de baie. Ce să mai plătească masă şi cazare pentru o întreagă echipă la mare, cînd se poate şi fără? Bugetele mici pentru producţie le dictează conţinutul programelor, de la emisiunile de ştiri, pînă la cele de divertisment. La ştiri, cel mai ieftin e să iei de la poliţie lista cu accidentele rutiere şi cu crime şi, totodată, filmările făcute de ei. De ce să scoţi bani din buzunar să faci propriile tale investigaţii, cînd totul poate să-ţi fie servit mură-n gură? Tot din dorinţa de a investi cît mai puţin în realizarea programelor, marile noastre televiziuni s-au transformat în şuşe de cartier, care prestează servicii pe la nunţi - vezi emisiunea cu nunţile de pe Antena 1. Dacă eşti dotat cu ghiul, "merţan" şi "lovele" în buzunar, poţi să-i chemi pe băieţi să-ţi filmeze nunta şi, cu titlul de reality show, să-ţi dea zaiafetul la televizor să-l vadă o ţară întreagă. Dacă "eşti şmecher" şi nu ai vreo nuntă la îndemînă, poţi să apelezi de data aceasta la PRO TV, să pui la cale o farsă care să fie dată pe post la emisiunea "Jugaru Shukaru". Nu contează că farsele sînt stupide şi că singurul care te amuzi eşti tu. Ştii că te-a văzut (iarăşi) o ţară întreagă şi că "eşti bazat"! Eşti, de exemplu, patron şi-l pui într-o situaţie penibilă pe un sărman angajat. La sfîrşit, cînd farsa este dată în fapt, omul rîde verde, că doar nu are cum să zică ceva împotriva şefului. Principalul e că te-ai distrat şi că ţi-ai încordat muşchii în faţa tuturor. Foarte tare, frate! Să moară toţi duşmanii mei de ciudă! Prin urmare, la tradiţionala inconsistenţă a programelor care se difuzează vara, se adaugă acum descoperirea şefilor din televiziuni că lucrurile pot merge foarte bine şi cu bani puţini, cît mai puţini. Nu contează că audienţele scad, banii din publicitate oricum vin. Ba, după cum se vede din studiul prezentat alăturat, vin chiar mai mulţi. Žn condiţiile acestea, trebuie să fii fraier să te zbaţi să oferi ceva mai de calitate. Respectul pentru public? O vorbă de dînşii inventată!

Mai multe