Întîlnire de gradul III: Papa cu Zuckerberg

31 august 2016   MASS COMEDIA

Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, s-a întîlnit luni cu Papa Francisc, la Vatican. Faptul pur și simplu bate de la distanță cealaltă în­tîlnire care a stîrnit vii comentarii în comunitatea creștină, dintre același Papă și Patriarhul Kiril, un fel de întîistătător al tuturor Bisericilor Ortodoxe din lumea asta, cu excepția faptului că ortodoxia n-are așa ceva. În lipsa unor ponturi la prima mînă care să ne dea adevărata semnificație a acestei întîlniri de gradul III, ne putem distra cu privire la felul cum a fost reflectată ea, întîlnirea, pornind de la mesajele de PR emise de cei doi moguli ai creștinătății și cyberspațiului.

Nu știu să vă spun care dintre cei doi a comunicat primul, dar la audiența pe care o ating fără-și bată prea tare capul atît Papa, cît și Zuckerberg, asta nu contează decît în parametri ca număr de like-uri sau diseminare a mesajului. Care, repet, nu contează, pentru cei doi, fiindcă se pot compara cel mult cu ei înșiși. Cert e că pe Zuckerberg îl găsești ușor pe propriul cont de Facebook, atunci cînd spune că Priscilla (soția – n.r.) și el au avut onoarea de a se fi întîlnit cu Papa și i-au spus cît de mult îi admiră mesajul de milostenie și tandrețe și felul în care a găsit noi căi de comunicare cu lumea în acest sens. Urmează o amabilitate, iar apoi Zuckerberg menționează ceva numit Aquila, care e o dronă alimentată solar, gîndită de Facebook, cu scopul de a duce Internetul acolo unde nu e, adică în lumea a treia (sărăcie, inegalitate etc.).

Următorul nume pe care îl menționează fondatorul Facebook (și primește 218.000 de like-uri și peste 8800 de share-uri în secunda în care scriem aceste lucruri) e așa-numita Inițiativă Chan-Zuckerberg, unde Chan nu e prenume, ci numele de familie al Priscillei, soția lui Mark, un SRL care funcționează ca un ONG de caritate, înființat cu scopul de a promova egalitatea în sănătate, educație, cercetare științifică și energie. Prima inițiativă a Inițiativei e o investiție de 24 de milioane în Andela, care nu e drona Aquila, ci o companie care împrietenește dezvoltatorii din Africa cu finanțatorii din America.

Trecem peste motivul pentru care Inițiativa Chan-Zuckerberg nu e un ONG, ci un SRL, ca să ajungem și la Papă, fiindcă sînteți curioși de mesajul lui: întîlnirea a fost despre „modul cum pot fi folosite tehnologiile comunicării pentru ușurarea sărăciei, încurajarea unei culturi a interacțiunii și diseminarea unui mesaj de speranță“. Vorbele îi aparțin lui Greg Burke, purtătorul de cuvînt al Vaticanului, citat de multiple surse. Prima constatare e că Papa Francisc, la fel ca orice alt Papă, nu are de vînzare brand-uri și SRL-uri (fie ele și de caritate), ci abstracțiuni, ceea ce e normal la o instituție precum Biserica Catolică, opusă Facebook-ului și tuturor inițiativelor private de la apariția ideii de „privat“ încoace. Apoi, e de luat în seamă faptul aparent banal că Zuckerberg de la Facebook își transmite mesajele personal, pe contul propriu de pe Facebook, în timp ce Papa vorbește prin intermediar, ceea ce revelează diferența dintre două vîrste ale mesajului. Cea veche, a Papei, e aceea în care acționezi prin interpus, lucru care conferă autoritate, iar în cazul Papei sugerează chiar sacralitatea. Un pic de ocultism (nu în sens doctrinar, ci de distanțare) adaugă ceva la dimensiunile a ceea ce se cheamă în teoria comunicării sursa sau emitentul. Pe dos, Zuckerberg folosește persoana întîi și diseminează mesajul în nume propriu, asortat cu căldura emoțională și apropierea care sînt căutate – și găsite – pe rețele sociale, gîndiți-vă la asta puțin și fiți de acord. Însă o face în mod mediat, pe rețele.

Să dăm rapid cel puțin trei interpretări idioate ale întîlnirii, pe care cu siguranță le veți găsi în presa următoarelor zile, ca să vedeți de ce sînt atît de precaut cu exegeza. Prima ar fi că creștinismul s-a pervertit total, atîta timp cît însuși Papa se coboară pînă la întîlnirea cu un negustor de brand-uri ca Zuckerberg. A doua ar fi că, dimpotrivă, pînă și catolicii (numai noi, ortodocșii, nu) au priceput ceva din mersul lucrurilor în veacul al XXI-lea și au deschidere, prin Papa Francisc, către noua noastră viață, care se întîmplă mai ales pe rețele ca Facebook. A treia e că Antichristul nu numai că s-a pogorît pe lume, dar funcționează nu ca entitate solitară, ci prin dubli autori notorii de porcării, cum ar fi Zuckerberg și Papa, care ne amărăsc viața prin simplul fapt că există.

Mai pot trage cîteva concluzii la fel de senzaționale și mutual exclusive, dar n-o să insist, fiindcă sînteți curioși să aflați ce cred eu cu privire la toată tărășenia. Acum cîțiva ani am fost la Catacombele Sf. Calixt, la Roma, și am aflat că un altar de biserică poate fi, de exemplu, o piatră dintr-o văgăună, unde se face o slujbă. Amintirea asta implică un act de comunicare intimă, directă, fără rețele, purtători de cuvînt, odăjdii, conexiune și alte chestii. E remarcabil faptul că ambii participanți la întîlnirea despre care vorbesc sînt în același timp atît de aproape și de departe de acest înțeles. Poate pentru dumneavoastră e puțin, dar eu aleg să mă bucur de faptul că tind spre apropiere. 

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

Foto: adevarul.ro

Mai multe