Cum s-a dezbrăcat Mircea Radu de superstar

30 mai 2012   MASS COMEDIA

Scandalul din TVR riscă să facă o victimă inocentă: pe Mircea Radu. O scrisoare acuzatoare la adresa lui Andi Lăzescu, preşedintele-director general al instituţiei, semnată de membri ai Consiliului de Administraţie, aminteşte defuncta şi neperformanta emisiune ÎnTrecerea anilor, prezentată şi, o vreme, produsă de Mircea Radu, legat de costuri foarte mari de producţie – 25 de mii de euro pe ediţie – şi de o firmă pe nume Iedera Show SRL, care a cîştigat licitaţia pentru program înainte de a fi legal înfiinţată. „În spatele“ firmei, spun acuzatorii, se află tot Mircea Radu, cel devenit între timp prezentator neconvingător şi fără rating la Jurnalul TVR.

Desigur, Consiliul de Administraţie al TVR, din care fac parte semnatarii, a ştiut despre toate cele de mai sus, fiindcă în TVR totul se licitează, negociază şi parafează la multe mîini. Într-o lume normală, am putea vorbi despre o scrisoare-Kamikaze, cu care semnatarii riscă să-şi producă singuri daune, măcar de reputaţie, fiindcă acuză lucruri despre care au tăcut mîlc ani de zile. Dar, la cum se petrec lucrurile în România, totul riscă să se spargă în capul echipei Andi Lăzescu-Dan Radu.

Vom vedea. Însă, în privinţa celuilalt Radu, Mircea, lucrurile sînt clare. Vorbim de omul care într-o vreme se transformase într-un fenomen popular şi ar fi trebuit să fie în continuare o găină cu ouă de aur pentru producătorii şi televiziunea care îl găzduiesc. Din contră, Mircea a venit în TVR în 2010, după ce Antena 1 oprise celebra Din dragoste. Acolo, Mircea Radu păruse poate cam Bre şi vulgar, dar la ceea ce se vede în 2012 pe televiziunile din România, emisiunea, ca şi celelalte producţii ale regretatului Valeriu Lazarov, e destul de cumsecade şi pozitivă, chiar dacă plină de melasă.

Decizia Antenei 1 de a renunţa la Mircea Radu, la vremea respectivă, poate fi discutată. Însă Radu a reapărut în TVR la ÎnTrecerea..., după ce a cîştigat un concurs („trucat“, spun curajoşii din Consiliul de Administraţie în scrisoare) pentru Redacţia Minorităţi. Formatul e un Endemol, deci scump, de la care ar trebui aşteptate ratinguri de top în prime time. Însă ÎnTrecerea anilor s-a învîrtit între 2 şi 3 puncte, într-o piaţă în care Românii au talent au depăşit adesea 20, iar X Factor, o producţie a Antenei 1, a obţinut de regulă 6-8 puncte.

În toamna lui 2010, la lansarea ÎnTrecerii..., Mircea Radu făcea şi o afirmaţie bombastic-inabilă: „Dacă nu va fi de marcă, îmi dau demisia“. Dar din grila TVR a dispărut apoi nu prezentatorul, ci emisiunea, fiindcă Radu a trecut la Telejurnalul primului post, după ce ÎnTrecerea... a fost anulată, la începutul lui 2012.

Ideea nefericită de a muta ştirile TVR1 la aceeaşi oră cu cele ale PRO TV, ale Antenei 1 şi ale Kanal D nu putea produce decît o scădere de rating. S-a discutat şi despre prestaţia cam melodramatică a lui Mircea Radu la pupitrul ştirilor, mai greu de evitat după zece ani de divertisment. Dar, în toată această bejenie prin TVR, Mircea Radu-prezentatorul a fost în cădere constantă nu neapărat din vina lui, a prezentatorului, cît din cea a oamenilor din spate, manageri şi producători, care l-au poziţionat prost şi produs prost. Drama lui e aceea că producătorul de la ÎnTrecerea anilor s-a numit o vreme tot Mircea Radu, ceea ce e un eşec cam ca al lui Gheorghe Hagi la primul sezon la Naţională.

După ce Andi Lăzescu va fi îndepărtat din fruntea TVR şi postul de director de la Ştiri va fi ocupat de o persoană la fel de convenabilă politic şi cu competenţă la fel de relativă ca predecesorii, Mircea Radu ar putea rămîne şi fără sinecura de la Telejurnal, fiindcă la schimbările de regim (TVR şi guvernare) prezentatorul zboară de pe scaun. Dar şi dacă va rămîne la masa lui George Marinescu, Radu e evident distribuit prost în rolul pe care l-a abandonat în anii ’90 pentru superproducţiile lui Lazarov. Ceea ce putem să-i dorim, pe termen scurt sau mediu, e doar să aibă suficientă inteligenţă să îşi caute un producător care să-şi amintească de potenţialul lui de prezentator, şi nu de ambiţiile şi deciziile greşite din ultima vreme.

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

Mai multe