Cum intrăm în Europa, ca telespectatori!

1 februarie 2007   MASS COMEDIA

Credeţi că fotbalul este sportul preferat pentru toţi telespectatorii din Europa, aşa cum e pentru majoritatea românilor? Nu este. Sondajul de televiziune pan-european ale cărui rezultate au fost date publicităţii la începutul anului, efectuat la solicitarea UPC, de către compania Research International, şi care a studiat obiceiurile de consum ale telespectatorilor europeni*, ne spune că, într-adevăr, fotbalul este "sportul rege", dar că există şi ţări în care nu e prima opţiune a telespectatorilor. De exemplu, în Republica Cehă şi în Slovacia, pe primul loc între preferinţe se află hockey-ul pe gheaţă (48% şi 46%), iar în Belgia vedeta este tenisul (49% dintre respondenţi au optat pentru acesta, faţă de 37% pentru fotbal). În România, fotbalul este preferat de 64% dintre români, în special de bărbaţi. De altfel, sondajul a arătat că telespectatorii din Europa de Est sînt mai mari consumatori de fotbal decît cei din ţările occidentale. Desigur, există nenumărate explicaţii pentru acest rezultat. La o primă ochire, am putea să avansăm una dintre ele: fotbalul este un sport al proletariatului şi, oricum, nu mai e de mult unul de gentlemen. Nu întîmplător, cel mai mare succes îl are în ţările sărace, cum se întîmplă în cele din America Latină, unde e de-a dreptul divinizat. Faptul că celebritatea lui în rîndul publicului este invers proporţională cu nivelul de trai se verifică, iată, şi în cazul ţărilor din Europa. Pe de altă parte, se poate face o apropiere şi între pulsiunile joase pe care le alimentează fotbalul şi cele tribale, în special naţionaliste. De altfel, mariajul dintre acest sport şi naţionalism se vede foarte clar atunci cînd joacă echipa naţională - cînd suporterii ajung să urască de-a dreptul poporul reprezentat de echipa adversă şi sînt dispuşi să-şi impună "punctul de vedere" şi cu bîta. În anii trecuţi, meciul cu cea mai mare încărcătură emoţională pentru români a fost de fiecare dată cel cu reprezentativa Ungariei... Un alt rezultat interesant al sondajului este cel care vorbeşte despre preferinţele publicului în funcţie de categoriile de program. Telespectatorii europeni (52%) preferă să urmărească filme, spre deosebire de români, care sînt mai interesaţi de ştiri (68%). Dacă, în privinţa rezultatului cu fotbalul, ne-am lansat în pure speculaţii, de data aceasta explicaţiile sînt relativ simple. Pe de-o parte, oferta subţire a televiziunilor în cazul filmelor, pe de altă parte, natura ştirilor şi interesul popular pentru actualitate, clădit pe un univers de aşteptări favorabile. Într-adevăr, televiziunile stau foarte prost în privinţa ofertei de film. Posturile comerciale (în special PRO TV, de la care telespectatorii s-au obişnuit să aştepte "filmele tari") au făcut în ultimii ani din ce în ce mai puţine investiţii în achiziţionarea de filme noi, astfel încît acum au ajuns să dea numai reluări. Campioana filmelor pe micul ecran, televiziunea din Pache Protopopescu, este acum de fapt campioana reluărilor şi dă aceleaşi titluri chiar şi pentru a treia sau a patra oară. La ora actuală, televiziunea care difuzează cele mai multe filme bune şi în premieră este TVR. Din păcate însă, postul public nu are o strategie a autopromovării aşa de agresivă ca a PRO-ului, şi acest lucru trece neobservat. Pe de altă parte, formatul tabloid al ştirilor difuzate de posturile comerciale e făcut să ofere, la pachet, şi telenovelă, şi horror, şi acţiune, şi soap-opera de tipul "şi bogaţii plîng". La toate acestea se adaugă telenovela vieţii politice româneşti şi speranţa oamenilor de a afla că lucrurile încep să meargă din ce în ce mai bine. Desigur, ultimele două lucruri nu prea se împacă, dar ce mai contează? Rating să fie! ___________ * S-au efectuat peste 6000 de interviuri în 13 ţări europene: România, Olanda, Slovenia, Slovacia, Polonia, Irlanda, Ungaria, Cehia, Elveţia, Belgia, Austria, Franţa şi Germania. În România, studiul a fost realizat pe un eşantion de 465 de respondenţi.

Mai multe