Ce vrăji a mai făcut Google în 2009

18 martie 2010   MASS COMEDIA

Deviza oricărui trust se poate reduce la „

sau chiar mai pe scurt „redime et impera“. Google nu face excepţie de la această regulă şi a continuat şi în 2009 să cumpere companii care să-i susţină dezvoltarea constantă şi lansarea de noi produse. O să trecem în revistă unele dintre beculeţele aprinse de domnii din spatele motto-ului „Don’t be evil!“.

Google PowerMeter: cîtă energie electrică ai consumat

Acest nou serviciu a apărut anul trecut şi e produsul unui parteneriat cu opt mari companii internaţionale din domeniul energetic. Progrămelul oferă contra cost o evaluare în timp real a consumului de energie electrică a aparatelor de acasă. Aplicaţia foloseşte o interfaţă bogată în grafice comparative ce oferă posibilitatea de a vedea consumul din diferite luni şi poate depista destul de repede aparatura ce consumă cel mai mult curent. Unii dintre utilizatori şi-au dat seama că unele aparate folosesc mult curent, fără a avea un folos care să-l justifice, sau că pur şi simplu au uitat aparate în priză prin cine ştie ce cotlon. Informaţia primită online permite şi gestionarea mai atentă a consumului, prin ajustări importante: unele studii citate de Google precizează că facturile la lumină pot scădea cu 5 sau chiar 15 procente dacă oamenii ar avea acces la volumul de electricitate consumat de fiecare aparat în parte. Dintre cele opt companii cu care Google a încheiat un parteneriat de colaborare pentru furnizarea acestor informaţii, una se găseşte în Canada, alta în India, iar celelalte şase în Statele Unite.

Google Latitude: de-a v-aţi ascunselea pe net

Un alt gadget apărut anul trecut este Google Latitude, o aplicaţie pentru telefoanele mobile ce permite prietenilor din lista de contacte să vadă exact unde te afli pe harta oraşului. E diponibil pe sitemul de operare Android, dar şi pe telefoanele ce folosesc Windows Mobile 5.0 – telefoanele smart de la Nokia sau cele ce folosesc Symbian.

După activarea aplicaţiei gratuite, le poţi cere prietenilor să-ţi dea acces la informaţiile ce ţin de geolocalizarea lor. Se poate defini exact ce anume informaţii vrei să pui la dispoziţia fiecărui prieten în parte. Se poate afişa adresa exactă cu o acurateţe de vreo doi-trei sau cîteva mii de metri sau se poate afişa doar oraşul în care te afli. Imaginea ta le va apărea prietenilor deasupra unei hărţi şi aşa le devine destul de dificil prietenilor să se mai ascundă. Programul e activ tot timpul pe fundal şi va folosi din resursele telefonului dacă nu sînt fixate anumite limite. Apariţia lui nu inovează neapărat, dar ţinteşte piaţa deja existentă a reţelelor de socializare prin geolocalizare. Unele dintre acestea deţin milioane de utilizatori şi nu par să se teamă de concurenţa din partea gigantului, dar e foarte probabil ca acesta să ocupe un loc fruntaş şi în această zonă.


Google Voice nu muşcă numai din Apple

Noul serviciu al Google a stîrnit zîzanie în domeniul convorbirilor pe Internet. Mai întîi cuplul amoros Google-Apple a intentat divorţ. Unul dintre managerii Google a demisionat din postura de membru al consiliului de administraţie al Apple. În principal pentru că preocupările motorului de căutare s-au modificat, mai ales după lansarea sistemului de operare Android şi a Chrome OS care fac concurenţă directă produselor ce poartă drept siglă mărul alb. Atunci cînd a început relaţia lor drăgăstoasă, cele două companii aveau un duşman comun: balaurul cu şapte capete, Microsoft. Cele două sisteme deja menţionate au înveninat relaţia, iar Google Voice a fost chiar exclus din catalogul iPhone al Apple. Chiar şi aşa, legăturile dintre cei doi actori-gigant nu se compară cu ura lui Apple pentru Microsoft.

Google nu a muşcat doar din Apple, ci şi dintr-un alt mare gigant: eBay. Serviciul de telefonie pe Internet al Google atacă supremaţia deţinută de Skype (care este al eBay). Totul se învîrte în jurul unei companii achiziţionate de Google acum aproape doi ani. Mai mult ca sigur va schimba lucrurile din acest raft al Internetului. Google Voice permite centralizarea tuturor apelurilor printr-un singur număr ce poate suna simultan numărul fix, cel mobil şi cel de la serviciu al unui oarecare prieten. Serviciul foloseşte şi voice mail, iar apelurile realizate via web sînt gratuite în Statele Unite şi au un cost foarte mic la nivel internaţional.

Nu e nimic uimitor pe această piaţă a apelurilor web ieftine, numai că noul actor din piesă e Google, cel care poate schimba radical regulile jocului, după cum declară chiar reprezentanţii Skype. Deşi acesta nu este nici pe departe un sparring partner, avînd 400 de milioane de membri înregistraţi şi cîte 350.000 de noi membri zilnic, e clar că meciul se va juca la categoria grea. În ceea ce priveşte calitatea videoconvorbirilor, Skype e pe primul loc, dar pentru că nu se integrează cu celelalte servicii ale eBay, acesta şi-a anunţat intenţia de a-l vinde. Google Voice funcţionează după un principiu diferit de Skype: convorbirea nu începe de la calculator, de la un telefon special sau de pe o aplicaţie a unui telefon mobil, ci de la un apel către serviciul de voice mail. De acolo se poate suna un alt număr de telefon. Nu se mizează pe videoconvorbiri, deşi acestea fac parte deja din aplicaţia Google Talk. În privinţa convorbirilor internaţionale, costul este mult mai redus şi se estimează că veniturile ce vor proveni din acest avantaj vor fi suficiente pentru a susţine profitabilitatea lui. Alte aplicaţii ale acestui serviciu se leagă de transcrierea mesajelor vocale şi de posibilitatea de a realiza conferinţe. Bineînţeles că se ivesc multe semne de întrebare legate nu numai de invadarea intimităţii, dar şi de aglomerarea de servicii web în mîna unei singure companii.


Google Wave: a face valuri sau a face doar cu mîna?

Noul serviciul al motorului de căutare a fost anunţat cu foarte mult entuziasm şi au început să curgă propoziţiile mustind a ironie geek: mail-ul va fi pustiit, Facebook va fi asasinat, Twitter o să fie jumulit, iar aplicaţiile similare Apple pîrjolite. Suspansul a fost prelungit mai ales prin faptul că acest serviciu nu a fost disponibil în primă fază decît unor aleşi, ceea ce a generat apariţia unor anunţuri de vînzare pe eBay, destul de previzibile. Principiul poate fi considerat tipic pentru Google, serviciul său de mesagerie fiind lansat în acelaşi mod, pe bază de invitaţie. Obiectivul acestei noi gratuităţi web este să îmbine mail-ul, munca în comun şi conversaţiile spontane. Lăsînd la o parte imposibilitatea folosirii lui pe orice tip de browser şi inerentele bug-uri, recunosc că intru în categoria celor ce nu-i văd pe deplin noutatea. Există o interfaţă bine pusă la punct, interactivitatea e pe deplin integrată, dar subscriu ideii că nu e potrivit pentru întreaga lume.

După ce se conectează, utilizatorii creează un val, adică o fereastră în care se poate discuta, se pot edita mesajele altcuiva, se pot propune sondaje sau joculeţe online. Nimic cu adevărat nou, în consecinţă. Rămîne de văzut dacă valurile vor deveni tsunami sau se vor pierde ruşinate printre stînci.

Mai multe