...Ca sa-ţi spun cine eşti
criam săptămîna trecută despre o analiză a CNA privind violenţa desenelor animate şi observam cît de simplist şi de fără nuanţe fusese realizată. La sfîrşitul lunii iunie însă, CNA a dat publicităţii un alt material, profesionist de data aceasta, cu datele unui sondaj efectuat de CURS în perioada 5-16 iunie 2006. Studiul oferă informaţii utile despre notorietatea posturilor de televiziune, a emisiunilor şi a vedetelor, precum şi despre preferinţele publicului telespectator. Iar ceea ce admirăm vorbeşte, prin ricoşeu, cel mai bine despre noi înşine. Rezultatele sondajului CURS sînt uneori previzibile, dar şi surprinzătoare alteori. Nu este o noutate, de exemplu, că în fruntea celor mai multe clasamente se află PRO TV. PRO TV este, în opinia telespectatorilor, postul care difuzează cele mai bune filme artistice, are cele mai populare vedete, dar şi televiziunea cu cea mai mare credibilitate şi cu cele mai bune programe de ştiri; în concluzie, a rămas postul de televiziune preferat de cei mai mulţi români (22,9%). În privinţa credibilităţii, după PRO TV se află, în ordine, Antena 1, TVR 1, Realitatea TV, OTV; Prima TV se situează de-abia pe locul 7, după Acasă TV, iar Antena 3, o televiziune de ştiri, pe locul 8. De altfel, Prima TV se află în coada mai tuturor clasamentelor, excepţie făcînd doar cel cu ierarhia emisiunilor de divertisment favorite, unde Cronica Cîrcotaşilor ocupă primul loc. PRO TV migrează însă către partea de jos a clasamentelor, cînd se vorbeşte despre posturile cu "cele mai bune emisiuni de dezbateri social-politice" şi despre cele cu "cea mai bună muzică". În primul caz, pe primul loc se află Realitatea TV, iar PRO TV ocupă doar locul 5, după TVR 1, Antena 1 şi OTV. Cît despre muzică, postul cel mai apreciat de români este Etno TV, urmat îndeaproape de MTV România; Atomic se află pe un modest loc 7, după posturi ca Taraf sau Favorit. Rezultatul care plasează Etno TV pe primul loc şi televiziuni ca Taraf sau Favorit pe locuri fruntaşe nu trebuie să ne surprindă deloc, într-o ţară a manelelor, a mileurilor şi a bibelourilor sau a kitsch-ului de artizanat. Aşa cum nu e o noutate că Gigi Becali este "invitatul unei emisiuni de televiziune care v-a plăcut cel mai mult anul acesta (2006)" - pe primul loc, cu un scor de 7,4%. Vestea bună e că acelaşi personaj este şi invitatul care a displăcut cel mai mult - cu un procent, e-adevărat, ceva mai mic: 5,1%. De altfel, sondajul oferă şi suprize plăcute. De exemplu, faptul că Vacanţa Mare nu se mai află în topul preferinţelor publicului. În clasamentul emisiunilor de divertisment favorite conduce, precum spuneam, Cronica Cîrcotaşilor, urmată de Piaţa Divertis, Teo, Surprize, suprize, Dansez pentru tine etc., iar Vacanţa Mare se află pe un loc 9 (Trăzniţi în NATO pe 14, Revanşa starurilor pe 15, Canalul de ştiri pe 17, Duminica în familie pe 18, iar în coadă, pe locul 19, Ziua judecăţii). În alt clasament, cel al emisiunilor care au displăcut cel mai mult în anul 2006, Vacanţa Mare ocupă primul loc, urmată de Surprize, surprize. E adevărat, aceasta nu dă neapărat seamă de o schimbare în bine a gustului publicului, ci motivul poate să fie că lumea s-a plictisit de aceleaşi formule repetate la nesfîrşit. Dar, chiar şi aşa, faptul că românii nu mai oftează după Garcea nu poate decît să ne bucure. La fel cum ne bucură şi că emisiunea 100% cu Robert Turcescu se află pe primul loc în topul celor mai apreciate emisiuni social-politice. Desfăşurarea în continuare a clasamentului nu oferă însă prea multe motive de satisfacţie, pentru că Dan Diaconescu Direct vine imediat pe locul 2, la numai un procent diferenţă. Nu ştim însă dacă să ne bucurăm sau nu de faptul că o emisiune ca PRO Vest este favorita unui număr mai mare de femei decît de bărbaţi. Şi nu cu studii superioare, ci medii, iar publicul majoritar este de peste 56 de ani - la fel ca publicul telenovelelor. Să fie oare problemele integrării la fel de atractive ca lacrimile de iubire?