Brandurile promovează dragostea fără obligaţii

24 martie 2008   MASS COMEDIA

Din Tabu se ia lună de lună pliculeţul bonus de la Garnier, la metrou te agăţi în mare grabă de cel mai proaspăt şi uşor de răsfoit "Compact", iei ultimul album Radiohead pe gratis de pe net fără să te temi în vreun fel de consecinţe, iar în străinătate vorbeşti fără vreo restrişte direct de pe Skype. Ce ţi se oferă de-a gata fără să ţi se ceară un efort la schimb se numeşte Free Love, iar trendwatching.com a inventariat cele mai în vogă mostre de dragoste gratuită. Cînd e discount, e bine. Ne-am învăţat totuşi, de prea puţină vreme, cu politica soldurilor, iar cînd vine sezonul, fie el de toamnă sau de primăvară, nu ştim dacă să dăm iama în magazine, pentru că reducerile sînt fie meschine, fie pentru produse prea ieşite din orice sezon posibil, ca să mai facă cuiva cu ochiul. Promoterii care fac sampling cu caşcaval Delaco, tăiat mărunt la intrarea în supermarket, sînt încă ocoliţi suspicios de cumpărătorii care nu-s deloc siguri dacă nu cumva li se cere ceva la schimb. Ce e însă de-a dreptul gratuit şi totodată valoros ne ia mereu prin surprindere şi încercăm pe loc să-i găsim mecanismul. Sîntem surprinşi astfel să dăm peste noi modele de business, tehnici de marketing inovative, costuri ale productivităţii extrem de reduse sau o dinamică a lumii online în care generozitatea este la ea acasă. Ce face www.trendwatching.com se numeşte vînătoare de trenduri. Compania localizată în Amsterdam numără peste 8000 de oameni vigilenţi de pe tot globul care urmăresc şi raportează cele mai noi tendinţe în tot felul de domenii. Datele adunate de către olandezi din peste 70 de ţări sînt ulterior vîndute spre companii dornice să-şi conecteze business-ul la cele mai noi porniri ale consumatorilor. Pînă acum, Coca-Cola, O2, Unilever, KLM, Sony Ericsson, Bacardi, Young&Rubicam sau Electronic Arts sînt principalii clienţi aflaţi în portofoliul trendwatching.com. Orice scuză pentru a face reclamă Cea mai la îndemînă tehnică de Free Love, după cum o prezintă autorii, are la cîrmă acele business-uri care oferă gratuit bunuri, servicii sau experienţe şi care-şi fac bani în urma reclamei. În media, pe lîngă cele 1.678.545 de site-uri care oferă ştiri pe gratis, mai sînt ziare şi reviste tipărite la fel de dezinvolte în această meserie, fără vreun cîştig aparent. În mai puţin de zece ani, ziarele gratuite au pătruns în 52 de ţări din Europa, America şi Asia, iar liderul mondial Metro distribuie peste 8 milioane de copii zilnice. În Islanda, Danemarca, Spania şi Portugalia ziarele gratuite au mai mare trecere decît cele contra cost. Pe piaţa telecomunicaţiilor mobile, Skype a făcut pionierat după ce a permis convorbirile gratuite de pe un computer pe altul. Astăzi, compania are o mulţime de rivali care se întrec să mute facilitatea pe aparatele clasice, fixe sau mobile. Serviciile Blyk, Pumbby, Talkster, Jaxtr au făcut deja acest pas; la schimb, îşi bombardează clienţii cu reclame. În spaţiul aerian, Ryanair şi Wizzair sînt companii care au început să facă loc, în aeronavele lor, pasagerilor care nu trebuie să scoată nici un ban din buzunar. Anul trecut, Ryanair a fluturat un milion de astfel de bilete, iar în numai cinci ore a reuşit să adune 5 milioane de clienţi care au blocat site-ul operatorului aerian. O idee la fel de năstruşnică a avut-o o companie care activează în Austria şi Germania şi care a decis să închirieze autoturisme Smart, timp de trei zile, la un preţ simbolic de 1 euro pe zi. Singurele reguli: o reclamă mare pe toată suprafaţa maşinii şi un minim de 30 de kilometri pe zi pentru ca aceasta să capete maximă expunere. După ce a introdus mult trîmbiţatul serviciu de închiriat biciclete Velib, primăria pariziană are în plan un nou proiect: Voiturelib, mai exact 2000 de autoturisme acţionate electric, care pot fi luate la un preţ modic şi fără vreo rezervare prealabilă. Bicicletele din Copenhaga puse la liber de municipalitate pot fi pedalate după ce fiecare ciclist a introdus în prealabil o monedă de 20 de coroane, care poate fi recuperată la sfîrşitul călătoriei. MesPhotosOffertes.com a mizat pe fotografii developate şi trimise fără vreo obligaţie, la domiciliu, în schimbul unor reclame amplasate în subsolul acestora, în timp ce www. freehandads.com a decis să distribuie studenţilor din campusurile americane coli de hîrtie cu reclame poziţionate orizontal, dar care rămîn vizibile doar pe durata unui curs. Compania are deja 3,5 milioane de studenţi din 29 de state pe care i-a dotat deja cu foi branduite. Tîrcoale date consumatorilor sătui Companiile care încă depind într-o proporţie mare de vînzarea unor produse palpabile către consumatori oferă porţii de Free Love în baza veniturilor din publicitatea făcută altor branduri din propria curte. Editura HarperCollins a anunţat recent o serie de promoţii online pentru titlurile din raft. Programul Full Access pune la dispoziţia cititorilor un număr de titluri care pot fi citite în întregime online, timp de o lună. Printre autorii "la liber" se numără Paolo Coelho, Mark Halperin sau Erin Hunter. Alt program al editurii, Sneak Peak, dă voie pasionaţilor să răsfoiască 20% din volumul unei noi cărţi, cu două săptămîni înainte de lansarea oficială. În loc să-i asalteze cu sloganuri goale, unele branduri s-au gîndit să îşi asiste consumatorii într-un mod cît mai relevant. Producătorul de maşini de spălat Zanussi se înhamă deja de ani buni să spele tricourile şi blugii murdari de la un popular festival de rock din Slovenia, iar o firmă turcească specializată în producţia de scutece s-a gîndit că ar fi bine să amenajeze cabine pentru schimbat echipamentul sugarilor în mall-uri din Istanbul, Ankara sau Antalya. În industria muzicală, artiştii îşi leagă strategiile de promovare direct de fenomenul pirateriei. Prince şi-a împachetat albumul de anul trecut Planet Earth în aceeaşi pungă transparentă cu ziarul britanic Mail on Sunday, iar rezultatul a fost spectaculos: aproape 3 milioane de cópii vîndute pe 15 iulie. Radiohead a mers şi mai departe cu albumul Rainbows, trupa britanică rugîndu-şi fanii să dea ei preţul pe care-l doresc atunci cînd îl achiziţioneză de pe net. Estimările arată că trupa a "vîndut" în acest fel aproximativ un milion de exemplare. Economia-Hobby "Generaţia C", "Economia-Hobby", "Economia-Cadou" sînt termenii cu care trendwatching.com descrie explozia de conţinut gratuit, aflat în proprietatea indivizilor din întreaga lume şi care sînt pregătiţi să-l împărtăşească, fie că e vorba de gînduri preţioase, fotografii, filmuleţe, muzică sau expertiză în toată regula. Pornind de la consacratul exemplu Wikipedia, consumatorii încep să devină producători la scară planetară şi ajung să aibă aşteptări tot mai ridicate faţă de brandurile consacrate. Couchsurfing.com ajută turiştii din întreaga lume să găsească o canapea comodă peste noapte, oferită de alţi potenţiali turişti. Aproape o jumătate de milion de "surferi" şi-au declarat disponibilitatea să ofere în acest fel un loc peste noapte. O serie de alte site-uri s-au specializat pe socializarea celor care dau de bunăvoie lucruri în schimbul altora. Cărţi, CD-uri, DVD-uri, jocuri video sau orice altceva pot fi scoase la schimb pe site-urile Swaptree.com, Zunafish.com, HitFlip.de sau SwapRocks.com. Less is more este trendul în care se înscriu cei decişi să doneze pur şi simplu o parte dintre posesiile lor oricui are nevoie de ele. Iar www.freecycle.org face deja treaba asta fără să obosească vreun pic.

Mai multe