Brandul PRO

19 iunie 2008   MASS COMEDIA

De curînd, au fost date publicităţii datele de audienţă furnizate de GfK România şi, conform acestora, Ştirile PRO TV şi-au zdrobit concurenţa în primele cinci luni ale acestui an. Televiziunea lui Adrian Sîrbu a ieşit învingătoare, la ştiri, pe toate tronsoanele orare. De exemplu, Ştirile PRO TV de la ora 19,00 au avut o medie de 9,3 puncte de rating, fiind urmărite de peste un milion de telespectatori din mediul urban, în timp ce, în aceeaşi perioadă, Antena 1 a obţinut o medie de 5,3 puncte de rating pe urban, pentru Observator. Ştirile PRO TV de la ora 17,00 au avut o medie de audienţă de 5,9 puncte de rating, faţă de Antena 1, care a înregistrat 1,5 puncte - ambele măsurate pe urban. Nu este singurul succes de audienţă al lui Adrian Sîrbu din această primăvară. Telenovela Inimă de ţigan de la Acasă TV a depăşit orice aşteptări în privinţa ratingului şi a bătut de departe Clanul Sprânceană, telenovela cu romi de la Antena 1. Ultimul episod al serialului de la Acasă TV, difuzat în ziua primului tur al alegerilor locale, a înregistrat un record absolut în ceea ce priveşte serialele de televiziune difuzate la noi: 15,5% rating, adică 1.763.000 milioane de telespectatori în mediul urban. Aceasta a făcut ca Acasă TV să fie lider de audienţă pe parcursul întregii zile, surclasînd posturile care transmiteau ştiri despre rezultatele alegerilor, inclusiv PRO TV. Bun. Nu e nici o surpriză că, în ţara Elodiei, se vînd cel mai bine ştirile cu accidente, hăcuiri, violuri sau iubite de fotbalişti pozînd goale. Nu ne surprinde nici că, în ţara manelelor, un serial care, chipurile, prezintă viaţa dintr-o şatră şi care are în distribuţie nume mari de actori (Dinică, Marin Moraru etc.) a avut un aşa de mare succes. Surprinzător este că, deşi celelalte televiziuni au făcut tot timpul eforturi să copieze PRO-ul, au rămas tot în urma lui. Clanul Sprânceană de la Antena 1, deşi mergea pe aceeaşi reţetă ca Inimă de ţigan, şi-a întrerupt difuzarea după cîteva episoade, neputînd să facă faţă competiţiei. Ştirile de la ora 5, formatul ultra-tabloid inventat de postul din Pache Protopopescu, nu au rămas numai la ora 5, ci, după ce au cucerit toate celelalte tronsoane orare, au fost preluate într-o fericire şi de celelalte televiziuni. Iată că, totuşi, nimeni nu se pricepe să le facă la fel de bine ca PRO TV, iar publicul este conştient de acest lucru. De fapt, în mintea telespectatorilor s-a înşurubat brandul PRO TV care este asociat în mod automat cu tot ceea ce ţine de tabloid, adică cu tot ceea ce-i place publicului. Dacă zici Ştirile de la ora 5, zici PRO TV, aşa cum Elodia înseamnă OTV sau găina violată - Evenimentul zilei. Odată creat, brandul e atît de puternic, încît aproape că nu mai contează cum este de fapt produsul căruia îi este asociat. Evenimentul zilei nu mai publică de mult ştiri despre găini, dar această etichetă i-a rămas lipită. PRO TV-ul, în schimb, nu a renunţat niciodată la ştirile horror care i-au creat marca. Totuşi, PRO TV nu a însemnat numai presă tabloidă. Printre altele, PRO TV a fost singura televiziune comercială de la noi care a avut - şi încă mai are - emisiuni de cultură. Să ne amintim, de exemplu, de Profesiunea mea, cultura, cu Nicolae Manolescu. Acolo s-a lansat pe micul ecran şi Dan C. Mihăilescu, care continuă şi acum să facă zilnic o emisiune despre cărţi (în fine, putem să fim sau să nu fim de acord cu judecăţile lui Dan C. Mihăilescu, dar faptul că se comentează cărţi la o televiziune comercială nu e puţin lucru!). Parte de carte a lui Cristian Tabără este şi ea destul de longevivă. Şi, apropo de Ştirile PRO TV, emisiunea Te vezi la Ştirile PRO TV, realizată de acelaşi Cristian Tabără, este de asemenea un produs de foarte bună calitate, de cele mai multe ori o adevărată emisiune de cultură (cum a fost de exemplu ultima ediţie, în care s-a vorbit despre "Cule, blide şi firide"). Oare de ce nu e copiat PRO TV-ul şi în ceea ce priveşte acest tip de emisiuni? Simplu: pentru că celelalte televiziuni nu sînt PRO TV.

Mai multe