Like-ul scuză mijloacele?
TikTok-ul este rețeaua socială preferată a adolescenților. Un sondaj recent din Marea Britanie a indicat chiar că, pentru aceștia, TikTok-ul este cea mai accesată sursă de informații.
Însă ce fel de informații circulă pe TikTok?
În primul rînd, vorbim despre o rețea socială îndelung criticată. La nivel politic au fost invocate motive de securitate, acuzîndu-se acte de spionaj. De altfel, mai multe țări europene au interzis instalarea aplicației pe telefoanele guvernamentale. Alte state, precum Indonezia și Pakistan, au suprimat TikTok-ul, la răstimpuri, la nivel național, invocînd imoralitatea conținutului distribuit pe rețea.
În prezent, cea mai intensă dezbatere privind TikTok-ul se referă la siguranța fizică și psihică a tinerilor și adolescenților care îl utilizează. Potrivit datelor companiei, în Europa 69% din utilizatorii de TikTok au între 16 și 24 de ani.
Sfaturile TikTok
În ceea ce privește sfaturile răspîndite pe TikTok, există o paletă întreagă de bizarerii.
Unii jură că dacă amesteci maioneză cu Sprite vei avea cel mai bun șampon din lume. Alții găsesc remedii-minune pentru combaterea acneei, precum consumul de clorofilă pură.
Unul dintre sfaturile care au făcut ocolul lumii a fost lansat de Eli Withrow, un model din Los Angeles care găsise cea mai bună metodă pentru a avea un ten impecabil. Potrivit lui Withrow, dacă aplici crema de protecție solară numai în anumite zone, adică sub ochi, pe puntea nasului și pe bărbie, soarele îți va contura fața într-un mod natural.
Sfaturi de genul acesta cîștigă prin aplombul gurului de serviciu, fără a avea nici o bază științifică. Iar multe dintre ele vin fără nici cel mai mic avertisment. Și sînt cazuri în care cei care au urmat aceste sfaturi au avut de suferit.
De pildă, există multe videoclipuri pe TikTok care promovează micro-peeling-ul acasă.
Anul trecut, Tilly Whitfield, o concurentă la emisiunea Big Brother din Australia, a încercat o astfel de metodă. Tratamentul facial consta în introducerea unor ace extrem de subțiri în piele, pentru o rănire deliberată. Potrivit lui Whitfield, corpul detectează rănile și eliberează o cantitate mai mare de colagen pentru a repara leziunile. Cu alte cuvinte, te rănești, pentru ca organismul să te repare și să te facă mai frumos.
Însă, dînd curs acestor sfaturi, Whitfield a suferit multiple răni la obraji și inflamații, și-a pierdut parțial vederea, din cauza ochilor tumefiați, și a trebuit să fie tratată, de urgență, la spital. În final, tînăra a dat cel mai bun sfat din viața ei de influensăriță: „Cel mai bine e să mergeți la un profesionist”.
Însă, în afara sfaturilor de frumusețe, există și sfaturi de viață. Unul dintre acestea a devenit atît de popular printre utilizatorii de TikTok, încît a devenit aproape un curent, denumit „Sindromul fetei fericite”.
Ideea nu este originală, ci se inspiră din conceptele tradiționale de autoajutor: „Fetele fericite” cred că fericirea și succesul vor fi atinse doar prin puterea gîndului, fără a fi nevoie de nici o acțiune.
Fericirea este o stare de spirit, susțin adepții care povestesc pe TikTok cum au ajuns să aibă succes doar prin puterea gîndirii pozitive. Hashtag-ul #luckygirlsyndrome este folosit în prezent de 495 de milioane de utilizatori, care cred că, dacă zîmbești 24 de ore din 24, atît Nirvana, cît și copacul cu bani sînt asigurate.
Dar fata fericită are o rivală: fata nefericită. Pe lîngă tutorialele de machiaj, care ne învață cum să avem cearcăne și ochii înlăcrimați, cu ajutorul dermatografului și al picăturilor Visine, există și sfaturi despre cum să trăiești autentic realele sentimente umane, adică cele legate de tristețe.
Clipurile derulate sub hashtag-ul #sadgirlwalk cîștigă din ce în ce mai mulți adepți și variază, de la cele în care tinerele se plimbă, ascultînd melodii triste și privind cu dor în depărtare, la manifestări de inducere fizică a durerii,: precum rănirea intenționată.
Fredrika Thelandersson, cercetător în studii media și comunicare la Universitatea Lund din Suedia, a declarat, pentru cotidianul britanic The Guardian, că tendința „fetelor triste” de pe TikTok este cauzată în primul rînd de impresia că „autenticitatea e cea mai importantă monedă de pe rețelele sociale – indiferent cît de mult adevăr se află în spatele ei. Și, pentru adepții acestui hashtag, nimic nu e mai autentic decît durerea”.
Provocări
De la sfaturi la așa-numitele „provocări” nu este decît un pas. Acestea, un soi de concurs virtual la care participă toți cei animați de un spirit competitiv cu masele, sînt lansate în special de așa-numiții „creatori de conținut” sau influencer-i, al căror venit depinde de popularitatea cîștigată online.
Cu cît ideea este mai trăsnită, cu atît crește probabilitatea ca ea să devină virală.
Spre deosebire de sfaturi, provocările sînt cele care atrag atenția celui mai mare număr de utilizatori, ideile controversate mărind numărul de like-uri și de click-uri. Însă, cu cît o provocare este mai hazardată, cu atît crește și gradul ei de periculozitate.
Iar provocările nu au limită de imaginație: de pildă, unii instigă să nu plătești facturile. Există utilizatori care, pentru a face față acestei provocări, au acumulat datorii de mii de euro. Facturile neplătite sînt mai apoi afișate cu mîndrie pe TikTok, ca un soi de atestat al curajului.
Totul a pornit de la un utilizator care a postat provocarea: „Pariez că nimeni nu poate depăși datoria mea la Klarna” – Klarna este o companie suedeză care oferă servicii financiare online. Utilizatorul a pozat mai apoi datoria pe care o avea față de companie: 1.115 euro.
Imediat, hashtag-ul #KlarnaDebts a devenit viral. Tinerii au început să distribuie videoclipuri pe TikTok în care își arătau cu mîndrie plățile restante. În prezent, hashtag-ul are peste 35 de milioane de vizualizări. Unul dintre cele mai virale videoclipuri este cel al unui utilizator care a acumulat datorii de aproape 22.000 de euro.
Sînt însă și provocări extrem de periculoase.
În Franța, anul trecut, provocarea Labello a produs atîta îngrijorare, încît Guvernul a intervenit, trăgînd un semnal de alarmă. Popularizată în Statele Unite în 2021, provocarea consta inițial în a-ți da cu ruj Labello (un ruj care are diferite arome) și, mai apoi, partenerul să ghicească aroma acestuia, sărutîndu-te.
Însă, în timp, această provocare a luat o turnură sinistră. Pe TikTok au apărut videoclipuri în care provocarea era ca adepții să taie o bucată de ruj, de fiecare dată cînd se simt triști. Cînd tubul se termina, persoana care antamase provocarea era instigată să se automutileze sau chiar să se sinucidă.
Cînd numărul celor care participau la această nouă provocare depășise cifra de 12 milioane, semnale de alarmă au fost trase din toate părțile, inclusiv de către Ministerul de Interne. Din fericire, nu au fost raportate sinucideri sau morți cauzate de această provocare.
Însă anul acesta au apărut altele: provocare fularului (în care utilizatorii se sugrumă de unii singuri cu un fular, pînă în pragul leșinului), provocarea cicatricii (care constă în ciupirea violentă a obrazului pînă lași o urmă vizibilă) și provocarea virgulei (în care lovești cu putere ceafa cuiva, pentru a-i forța capul să se miște într-o direcție și apoi în direcția opusă). În urma unor asemenea provocări scăpate de sub control, mai mulți copii, adolescenți și tineri și-au pierdut viața.
Recent, Archie Battersbee, un băiat de 12 ani, din Regatul Unit, a fost găsit fără suflare de către familia sa după ce a participat la provocarea fularului. Copilul s-a strangulat atît de puternic, încît și-a pierdut cunoștința. Dus de urgență la spital, s-a constatat că era în moarte cerebrală, iar instanțele au optat pentru oprirea aparatelor de resuscitare.
În SUA, un băiat de 13 ani, Jacob Stevens, a murit după ce a încercat „Benadryl Challenge” – benadrilul fiind un medicament antialergic. Provocarea consta în înghițirea a 12-14 comprimate, scopul fiind provocarea halucinațiilor. În timp ce copilul înghițea tabletele, prietenii lui îl filmau. Și au continuat s-o facă în timp ce suferea de convulsii. Băiatul a murit.
Cel mai recent deces cauzat de o provocare pe TikTok a avut loc în SUA, în septembrie. Harris Wolobah, un adolescent de 14 ani, a murit în urma participării la „One Chip Challenge”. Provocarea constă în mîncatul unei cantități mari de chips-uri picante (în cazul acesta fiind vorba despre tortilla Paqui, pe ambalajul cărora există avertismente explicite asupra efectelor nocive) fără pauză și fără apă. După ce a participat la provocare, băiatului i s-a făcut rău, s-a dus acasă, iar ulterior a leșinat. Wolobah a fost găsit de fratele său, care l-a dus de urgență la un spital din apropiere. Însă, aici, medicii nu au mai putut să facă nimic. Doar au declarat decesul.