Trandafirii conduc detaşat
- interviu cu Andreea RADU şi Gabriel CALOIAN -
Cînd eram la şcoală, în anii comunismului, îi duceam “tovarăşei învăţătoare” un buchet de maximum cinci garoafe roşii. Ele reprezentau, alături de frezii, gladiole, ghiocei, zambile, lalele, narcise şi, mai rar, trandafiri, Florile pentru mine. În ultimii ani, plimbîndu-mă prin florării şi uitîndu-mă pe Internet, constat că lucrurile s-au schimbat radical în domeniu: există aranjamente spectaculoase, cu plante la care nici cu gîndul n-am gîndit... De aceea i-am întrebat pe doi reprezentanţi ai breslei ce se mai întîmplă în lumea florilor. (I. P.)
De ce aţi ales să vă ocupaţi tocmai de flori?
Andreea Radu: Am iubit florile încă din copilărie, fie pe cele din grădina bunicii, fie din vitrinele ponosite ale florăriilor copilăriei mele.
Gabriel Caloian: Ideea de a deschide o florărie online mi-a venit, împreună cu soţia mea, acum aproape doi ani şi jumătate. A trebuit să trimitem un aranjament mai deosebit unei persoane importante din viaţa noastră. Am apelat la o florărie online, am comandat aranjamentul, dar ni s-a părut extrem de scump. Costa în jur de 600 de lei. Soţia a făcut un calcul rapid, să vadă cam cît ar fi costat dacă ar fi cumpărat ea florile şi l-ar fi făcut singură, iar preţul a fost undeva la aproximativ 200 de lei. Pînă la 600 de lei era adaosul florăriei. Nicăieri, în nici un domeniu, nu mai văzusem un adaos comercial atît de mare. Atunci ne-a venit pe loc ideea de a deschide o florărie de lux, numai cu aranjamente premium şi super-premium, dedicată în special oamenilor de afaceri şi corporaţiilor. Între timp, ne-am schimbat targetul şi am introdus pe lista clienţilor şi oameni obişnuiţi care vor să trimită un aranjament floral sau un buchet deosebit, la un preţ foarte bun.
Din ziua în care ne-a venit ideea, nu a durat mai mult de trei-patru luni pînă la deschiderea magazinului online.
Ce ştiaţi despre flori, despre calităţile şi simbolistica lor, cînd v-aţi apucat de afacere?
A.R.: Nu am ştiut mare lucru la început, am învăţat la fiecare eveniment creat de mine. La fiecare buchet, am citit, am căutat şi am ascultat dorinţe, am îmbinat culori...
G.C.: Nu ştiam mai multe decît un bărbat care oferă flori regulat. Adică ştiam că trandafirii roşii reprezintă pasiune, cei albi – puritate, cei galbeni – gelozie... şi cam atît. Acum pot spune că sînt deja expert. Dar eu mă ocup strict de administrarea florăriei. De partea de design se ocupă Carmen şi Luca, doi dintre cei mai buni florari din România, iar soţia mea administrează partea de marketing şi de PR.
Era cerere pe piaţă pentru un asemenea business? De ce?
A.R.: Da, cererea era enormă şi curiozitatea – foarte mare pentru noile tipuri de flori apărute, precum şi pentru accesoriile care îmbogăţesc fiecare mică lucrare. De la florile tradiţionale româneşti a fost o explozie de noutate, de prospeţime, de flori din întreaga lume care, evident, a atras clienţii.
G.C.: Cerere pentru flori a fost şi este în continuare. Orice om care trece pe lîngă mine pe stradă reprezintă un potenţial client. Nu trebuie să ai bani ca să cumperi un buchet de flori. Oricare dintre noi are persoane importante cărora vrea să le ureze „La mulţi ani!“, orice tînăr se căsătoreşte la un moment dat... şi tot aşa.
Care era situaţia florilor şi a comerţului cu ele pe vremea lui Ceauşescu?
A.R.: Comerţul cu flori a fost întotdeauna o afacere în România. Sîntem un popor iubitor de flori; eram şi atunci – cînd posibilităţile erau limitate, şi acum – cînd poţi găsi orice plantă sau floare din Africa sau Asia.
G.C.: Cu toate că nu activam în acest domeniu în perioada de dinainte de 1989, ştiu de la oamenii cu care lucrez că nu era deloc la fel ca acum, din cauza lipsei varietăţii de flori. Pe atunci nu se găseau decît flori autohtone – precum trandafiri, frezii, garoafe, gladiole şi flori de primăvară. De asemenea, nu exista o varietate atît de mare de verdeaţă exotică, precum în ziua de azi. Exista ferigă de pădure şi cam atît. Acum îi aud pe designerii noştri florali că feriga li se pare comunistă şi nu vor să o folosească sub nici o formă în aranjamente. De asemenea, pe atunci nu se găseau bureţii pe care îi folosim astăzi la aranjamente. Doar una-două florării aveau bureţi aduşi din Polonia. Restul se mulţumeau cu ce găseau, dar umpleau coşurile în special cu pămînt.
Care este situaţia acum? Ce flori există pe piaţă?
A.R.: Florile sînt foarte diverse acum, se găsesc toate tipurile şi soiurile în orice sezon. Preferate pentru evenimente rămîn cele suave, precum freziile şi lalelele. Clasamentul poate fi completat cu flori speciale: orhidee diverse, strelitia regia sau anthurium.
G.C.: Acum lucrurile stau total diferit. Se pot crea buchete şi aranjamente din absolut orice floare. De exemplu, vom face, în această vară, aranjamentele pentru o nuntă numai din flori de portocal, care vor fi comandate direct în Cipru. De asemenea, sînt mirese care vor anumite orhidee ce nu pot fi cumpărate decît la comandă. Acum, din Olanda, Turcia şi Thailanda ajunge în România orice floare doreşti.
Care sînt florile „nou-intrate“ pe piaţa românească în ultimii ani şi ce calităţi au?
A.R.: La diverse intervale apare la fiecare floare un nou soi datorită cercetărilor intense din domeniu. Acestea sînt mai rezistente şi au o gamă cromatică foarte variată.
G.C.: Sînt o grămadă de flori relativ noi pe piaţă sau care în provincie nu se găsesc. De exemplu, mă trimit cîteodată soţia sau designerii să aprovizionez atelierul floral, şi am pe listă flori precum anthurium, strelitia, bouvardia, vax, orhidee Mokara, ranunculus, orhidee Phalaenopsis, heliconia sau Vanda. Nu mai vorbesc de verdeaţă. Am pe listă denumiri precum aspidistra, ruscus Olanda (şi mi se atrage mereu atenţia să nu cumpăr ruscus Italia), stee grass sau salal.
Care sînt cele mai căutate şi pentru ce ocazii?
A.R.: Trandafirii sînt căutaţi pentru aniversări şi buchete obişnuite, iar florile exotice orhideea şi anthurium-ul – pentru evenimente speciale, precum nuntă sau botez.
G.C.: Cele mai căutate flori sînt trandafirii, pentru absolut orice ocazie, gerbera, în special de tineri sau de cei cu venituri mai modeste, orhideea – pentru buchete de mireasă şi florile exotice, precum strelitia, anthurium sau heliconia, pentru aranjamentele business-ikebana.
Trandafirii înţeleg că au rămas în top. De ce? S-a schimbat ceva în percepţia lor?Unde se mai situează garoafele?
A.R.: Da, trandafirii rămîn în top. Din păcate, garoafele, pe care eu le apreciez, sînt utilizate în momente mai puţin fericite.
G.C.: Răspunsul este categoric da. Trandafirii conduc detaşat în topul celor mai cerute flori. Indiferent că este vorba de un buchet romantic sau de un coş corporate sau pentru un bolnav la spital, trandafirii sînt cei mai căutaţi. Garoafele, din păcate, nu sînt foarte cerute, deşi noi avem nişte aranjamente superbe din garoafe. Mulţi spun că „garoafele sînt de mort“. Păcat, pentru că sînt unele dintre cele mai frumoase şi rezistente flori.
Cît contează prezentarea şi aranjamentul?
A.R.: Buchetele şi-au schimbat forma, dar cele clasice rămîn totuşi preferate de majoritatea clienţilor. Deosebirea esenţială este cea a prezenţei accesoriilor care întregesc aranjamentele florale şi buchetele.
G.C.: Enorm de mult. De la noi din florărie nu pleacă niciodată nici un aranjament neambalat. Colegii noştri au rămas şocaţi cînd m-au văzut cît de mult aranjam fundiţele cu care se leagă folia cu care ambalăm coşurile sau aranjamentele. De asemenea, buchetele sînt înfăşurate numai în ambalaje de lux, niciodată în celofan şi niciodată nu sînt legate cu rafie. Dacă cineva vrea un buchet legat cu rafie, se duce la colţ de stradă. Am rămas, totuşi, surprins, constatînd că aproape toate florăriile online din Bucureşti trimit coşurile şi aranjamentele neambalate, pe motiv că florile aşa se oferă.
Avem aranjamente florale cu denumiri precum „Iepuraş poznaş“, „Coş vesel“, „Coşuleţ cu garoafe norocoase“, „Foişorul trandafirului“, „Canicula savanei“...
Care este raportul între clienţii care comandă pe Internet şi cei care cumpără direct de la magazin?
A.R.: Majoritatea clienţilor cunosc magazinul sau ne-au solicitat serviciile pentru nuntă sau botez, de-a lungul anilor, şi comandă de pe site-ul nostru.
G.C.: Absolut toţi clienţii noştri cumpără de pe Internet, deoarece sîntem magazin online. Avem unii clienţi care ne mai vizitează la atelierul nostru de creaţie din zona Universitate. Dacă vorbim despre comerţul naţional cu flori, românii rămîn conservatori, preferînd să cumpere direct din magazin, piaţa florăriilor online reprezentînd maximum 15% din piaţa internă de profil. Sînt optimist şi cred că, datorită comodităţii şi a nevoii de eficientizare a timpului, comerţul electronic cu flori va creşte progresiv de la an la an.
Am văzut că aveţi şi plante în ghiveci. E acesta viitorul comerţului cu flori, pe linia ecologică, naturistă etc.?
A.R.: Oferirea unei plante în ghiveci este o alternativă din ce în ce mai utilizată de mulţi clienţi grăbiţi şi... înclinaţi către ecologie.
G.C.: Nu cred. Sînt foarte puţini oameni care comandă flori în ghiveci. Majoritatea vor buchete de flori. Eu nu cred că voi apuca vremea cînd nu se vor mai oferi flori tăiate, ci flori în ghiveci.
V-aţi gîndit să şi cultivaţi, să fiţi proprii dvs. producători?
A.R.: Producerea florilor este o altă afacere cu o investiţie importantă şi care, deocamdată, nu-mi e la îndemînă.
G.C.: Ne-am gîndit, dar este foarte greu. Mă gîndeam să obţin fonduri europene şi să construiesc sere de trandafiri şi de frezii. Am făcut calcule peste calcule şi, din păcate, preţurile nu mi-au ieşit la fel de competitive ca acelea ale florilor importate din Olanda. Părerea mea este că trebuie să cultivi în cantităţi foarte mari pentru a putea face faţă concurenţei olandeze. Mi-am propus, însă, să import singur flori şi să nu mai apelez la importatori. Acesta este unul din următorii paşi pe care îi voi face.
Gabriel Caloian este director general al www.florifrumoase.ro. Andreea Radu este directoarea florăriei Emerald Garden.
a consemnat Iaromira Popovici