Ştiri nebăgate în seamă
La sfîrşitul acestei săptămîni va avea loc la Torino „Il Salone nazionale dell’imprenditoria femminile“; adică, într-o traducere explicativă, Salonul naţional al întreprinderilor patronate sau conduse de femei. Iniţiativa îi aparţine unei firme de comunicare, Valentina Communication, şi a fost premiată de preşedintele Giorgio Napolitano cu o medalie specială. Asta tocmai pentru că Italia stă prost la acest capitol. O statistică făcută pe firmele cotate la bursă (deci, cele mai importante din Italia) arată că, din 2831 de membri în consiliile de administraţie ale acestora, doar 167 sînt femei. Ar fi şi mai puţine dacă n-ar exista fiicele sau moştenitoarele unor mari patroni ale cîtorva grupuri economice „de familie“, care intră „de drept“ în Consiliile de administraţie (precum Marina Berlusconi în firmele tatălui său, Jonella şi Giulia Ligresti în grupul industrial Ligresti, Rosella Sensi preşedintă la A.S. Roma în calitate de fiică a fostului patron Franco Sensi şi altele). Un alt studiu arată că majoritatea femeilor fac carieră pînă la 36 de ani (adică înainte de a deveni mame), după care intră în stagnare sau declin profesional. Aceasta pentru că, în Italia, există locuri în creşe şi grădiniţe doar pentru 6% dintre copiii sub 3 ani (faţă de 44% în Norvegia, 40% în Suedia şi 26% în Franţa), iar italiencele dedică familiei şi treburilor casnice cu 20 pînă la 45% mai mult timp decît femeile din alte ţări europene. Roger Abravanel (fost manager la McKinsey), invitat special la Salon, vrea să propună o lege prin care, pînă în 2013, să determine întreprinderile să aibă în consiliile de administraţie cel puţin 40% femei. Dincolo de principii precum „egalitatea de şanse“ şi altele asemenea, un argument în favoarea sprijinirii femeilor-manager vine tocmai dinspre zona eficienţei. O statistică arată că, în 2009, s-au înfiinţat în Italia peste 15.000 de firme în care femeile deţin majoritatea capitalului social. Şi – mai ales – firmele conduse de femei au avut profituri duble faţă de cele conduse de bărbaţi. (după La Stampa)
Guvernul României ajută populaţia din Haiti afectată de cutremur. Cu 50.000 de euro. În Marea Britanie, un copil de şapte ani a strîns mai mult decît dublul acestei sume într-o singură zi. Charlie Simpson şi-a propus să strîngă 500 de lire pentru fondul UNICEF plimbîndu-se cu bicicleta în parc, pe un circuit de opt kilometri. Efortul său urma să fie răsplătit de eventualii donatori prin intermediul unui site de socializare. Charlie a explicat într-o scrisoare adresată cititorilor de pe site că a decis să organizeze acest fundraising după ce a văzut la televizor imaginile cu copiii haitieni scoşi în viaţă de sub dărîmături. Mama sa l-a ajutat apoi să completeze un formular standardizat de cerere de sponsorizare. Pînă la urmă, eforturile lui au inspirat sute de oameni; a reuşit să strîngă peste 100.000 de lire. (după Die Welt)