„Detaliu“

23 septembrie 2010   IERI CU VEDERE SPRE AZI

„Cînd revin spre acest moment, brusc mă părăsesc toate cuvintele, îmi devin duşmane, mă rănesc ca de pe ascunse baricade. Nu mai ştiu să scriu, mi-e imposibil să comunic nici ceea ce s-a întîmplat, nici ceea ce am resimţit. Dintr-o astfel de stare ce mă năpădeşte ori de cîte ori revin spre ce a fost şi n-a încetat să fie, m-a scos Doina Jela consacrînd procesului mamei cartea pe care ar fi trebuit s-o scriu eu şi n-am fost în stare. Într-un capitol din Această dragoste care ne leagă (Humanitas, 1998, 2005, n.r.) – la care m-am referit – consacrat unei convorbiri cu autoarea, povestesc cît mai amănunţit cu putinţă. Nu este util, şi de fapt mi-e imposibil, să repet indicibilul, dar nici nerostit nu-l pot lăsa: mama avea hidropizie. Se urca apa în tot corpul pînă cînd ajunsese să cîntărească «o tonă», cum mi-au mărturisit codeţinutele ei care o transportaseră pînă la camionul ce urma s-o ducă la morgă. Acolo, trebuie neapărat să nu îngrop în muţenie acest «detaliu», s-a trezit din comă printre cadavre şi a început să urle. Au urcat-o la infirmerie, unde n-a primit nici cea mai mică doctorie, şi a murit de-adevăratelea peste două-trei zile. (...) 

Cum poţi să scrii literatură după Auschwitz – s-au întrebat atîţia literaţi care au continuat totuşi s-o facă. Cum poţi să scrii literatură în timp ce Gulagul (termenul va mai aştepta vreo 15 ani înainte de a-şi vedea acceptată sinistra semnificaţie) devorează încă milioane de oameni? Cum să mai scrii cu amintirea lagărelor naziste şi actualitatea celor comuniste? Nu-mi mai trebuia interdicţia lui Rilke. O aveam acum pe cea a Istoriei: ştiam că nu voi mai scrie decît pentru groapa comună a secolului.“ 

Monica Lovinescu,  
La apa Vavilonului, Humanitas, 1999

Mai multe