Cine o mai ține minte pe „fata de la pagina 5?” – cum recuperăm anii ’90?
La sfîrșitul anilor ’90, cînd Internetul abia se inventase, filmele se închiriau de la centrul de casete video și încă se citea presa „pe hîrtie”, a apărut un fenomen care a durat vreo zece ani – fete anonime din toată țara, în lipsă de Instagram și de TikTok, simțeau nevoia să se expună și să devină vedete, așa că trimiteau fotografii sexy pe adresa redacției ziarului Libertatea (ulterior moda a fost preluată și de alte ziare). Cele mai convingătoare poze erau publicate la rubrica „Fata de la pagina 5”, care ar trebui să existe undeva la un loc de cinste într-un muzeu al presei românești de după 1989.
Alături de fiecare fotografie publicată există şi o scurtă prezentare a fetei. Cîteva date şi informaţii despre personajul din spatele trupului standard 90-60-90, cu mici variaţiuni. De obicei, numele, vîrsta, locul de unde provine fata, care este de multe ori Bucureşti, Timişoara, Cluj, dar şi Ţăndărei, Adjud, Tecuci sau comune şi sate ca Ciolpani, Afumaţi, Dobroieşti. Dacă ai noroc, vei descoperi din poze, prin intermediul cîtorva indicii care fac parte din decor, cum se trăieşte în aceste localităţi. Mai poţi afla uneori ocupaţia fetei: ospătăriţă, coafeză într-un salon din Buzău, mămică, studentă la Facultatea de Drept, agent de pază şi protecţie, asistentă medicală, profesoară de engleză, elevă la liceul din oraşul Băicoi, elevă la Colegiul „Hermes“ din Bucureşti etc. Multe dintre fete se declară timide sau pur şi simplu pudice, aşa că au trimis fotografiile la insistenţele prietenelor mai puţin frumoase, dar cu iniţiativă, şi ale iubiţilor, ca să aibă şi ei cu ce se lăuda la o bere cu băieţii. Cîteva au fost încurajate de către părinţi. De exemplu, Graţiela a pus poza la poştă la îndemnul mamei sale. Fotografia e sugestivă în acest sens: fata din Piteşti pozează cu o mutriţă inocentă, pe un recamier, posibil chiar patul conjugal al părinţilor, înconjurată de jucării din pluş.
Mai departe, fetele ne dezvăluie cîte ceva despre temperamentul lor, zodia, bărbatul ideal, idoli, pasiuni. De regulă, pasiunile sînt aceleaşi. Cele mai multe iubesc muzica, dansurile „moderne“, marea, petrecerile, moda, plimbările în natură, călătoriile în locuri exotice. Cîteva preferă literatura şi istoria. Vreo două, ca să pară romantice, îl citesc pe Eminescu. Majoritatea detestă minciuna şi ipocrizia. Pe unele le sperie singurătatea şi monotonia. Aproape toate adoră „să se lase pozate“.
„Sînt o fată sexy“, se autocaracterizează Florentina. „Sînt o olteancă foarte fierbinte“, se descrie Mihaela. Laura, care e şahistă, se laudă că-l face „mat“ pe orice adversar. Adriana se declară o persoană ambiţioasă care atunci cînd îşi propune ceva este „aproape imposibil să nu-i reuşească“. „Trăieşte-ţi clipa!“ este motto-ul Ancăi. Fetele „pozează“ în femei puternice, îndrăzneţe, sigure pe farmecele lor şi nu numai. Totuşi, ele lasă să se întrevadă şi latura lor sensibilă, romantică, vulnerabilă şi, fără să-şi dea seama, ne divulgă frustrările şi neîmplinirile. Este cît se poate de clar că rîvnesc la o altă viaţă, cea pe care o văd la televizor, la ştirile mondene şi prin telenovele. Toate fetele, indiferent de meseria pe care o au deja sau de cea la care aspiră, îşi doresc să devină fotomodele, să aibă o carieră în lumea modeling-ului sau măcar să pozeze în revista Playboy. Unele mesaje afişează o sinceritate dezarmantă. Fetele ştiu că nu au nimic de pierdut. Sînt de-a dreptul disperate. Liliana se consideră o persoană pudică, dar urmărind rubrica din ziar şi-a zis: „De ce nu?!“. Susana nu măsoară mai mult de 1,60 înălţime, însă speră că într-o zi cineva o va remarca şi visul ei de a ajunge fotomodel se va împlini. Maria spune că „orice se va întîmpla nu va înceta să viseze“. Lidia a trimis fotografiile la redacţie „ca să arate celor din jurul ei că poate avea şi ea succes“. Laura crede că această rubrică „o va scoate şi pe ea din anonimat. Cel care a trimis fotografia este chiar iubitul ei“.
Fetele, pe jumătate goale, sînt surprinse în intimitatea apartamentelor lor de bloc. În încăperi standard precum sufrageria și dormitorul. Iar decorul reprezintă chiar ambianţa în care aceste fete trăiesc zi de zi. Obiectele care apar în cadru spun mai multe despre viaţa lor decît prezentările. Andreea, îmbrăcată într-o lenjerie de un alb imaculat, care te duce cu gîndul la faimoşii chiloţi tetra de pe timpuri, pozează, stînd pe vine, cu un genunchi sprijinit pe sol, mai exact pe covoraşul „cu motive“. În spatele ei se află un şifonier lăcuit, cu două uşi, şi o măsuţă acoperită cu o muşama, în care se reflectă lumina lustrei din tavan. Florentina pozează în picioare, lîngă un perete. Pe perete remarcăm o fotografie înrămată cu un oraş de munte, posibil Buşteni, precum şi un tablou cu un peisaj în tonuri blînde, cafenii, ce înfăţişează o cabană, un brad şi perechea alcătuită din cerb şi căprioară, achiziţionat probabil într-un concediu de mult uitat, al părinţilor ei. Liliana s-a cocoţat pe măsuţa de servit cafea şi s-a înconjurat de ghivece cu plante ornamentale printre care şi nelipsitul ficus. Susana ne zîmbeşte din pat, printre aşternuturi, ascunzîndu-şi timidă sînii cu mîinile. În spate, pe perete, se poate observa partea de jos a unei carpete. Să fie „Răpirea din Serai“? Nu vedem decît picioarele unui cal în galop. Alina e pudică, lîngă „mobila pentru tineret“, pe rafturi, observăm cîteva bibelouri, printre care şi Lebăda, aşezate pe mileuri, precum şi un televizor color de mici dimensiuni. La picioarele ei este o sticlă de Coca-Cola de doi litri, pe trei sferturi plină. Adelina este întinsă leneş şi senzual pe covorul persan din sufragerie, chiar lîngă fotoliul cu husă roşie, cîteva vaze cu garoafe completează decorul. Naomi, veselă şi ghiduşă, lipăind desculţă pe linoleumul bej din bucătărie, şi-a acoperit sînii cu steagul Americii. O altă Florentina are o atitudine jungle, stînd în patru labe pe canapeaua acoperită cu o cuvertură maro, chinezească. Iar Veronica şade pe vine cu mîinile în păr, unde credeţi? Chiar lîngă „agentul termic“. Elemenţii caloriferului strălucesc de curăţenie. Adina, încălţată în şlapi, însă cu unghiile de la picioare date cu ojă roşie, sprijină uşa de la baie. Iar Mariana îşi arată atît nurii, cît şi jumătate din sufragerie. Remarcăm comoda din lemn pal unde se află o combină muzicală cu boxele sale argintii, precum şi televizorul încremenit pe imaginea unui apus de soare de pe Discovery Channel.
În final, kitsch-ul acestor decoruri, asemănătoare între ele, devine înduioşător. Trupurile fetelor se „decupează“ timid de pe cartonul unei vieţi pe care nu au trăit-o, dar ale cărei rămăşiţe le-au marcat destinul. Obiectele dragi, „de valoare“, procurate cu pile şi „pe sub mînă“, ce alcătuiau inevitabil „decorul“ traiului în comunism. Şi care nu au putut fi înlocuite cu unele noi, nu neapărat din cauza unui ataşament nostalgic. Pînă la urmă, în ansamblu, fotografiile îţi inspiră cu totul altceva decît şi-ar fi dorit fetele de la pagina 5: sărăcia.
Fata de la pagina 5, „cea mai popularizată Eva autohtonă“, apare şi în versurile cîntecelor de petrecere. „Blonde, brunete şi roşcate / Dau toţi bărbaţii pe spate / Zi de zi fete fierbinţi / Toate de la pagina 5“, cîntă Elena Zambilă care a fost, de altfel, încurajată de către soţul său, Marian Viteză, să apară şi ea la rubrica respectivă. Fata de la pagina 5 a fost sculptată în ciocolată de către maestrul cofetar Silvian Miron şi prezentată la primul Festival al Ciocolatei şi Cafelei. Şi dacă nu ştiaţi, cel mai popular cocktail din complexul studenţesc Regie poartă acelaşi nume. Cîteva dintre fete au pozat ulterior pentru revista Playboy și au cîştigat titluri de miss. Au devenit vedete. Editorii de la Libertatea susţin că rubrica lor este cu adevărat o rampă de lansare. Cu toate acestea, de cele mai multe dintre numele care au apărut în ziar nu veţi mai auzi niciodată. Flori-Daniela, Liliana, Nicole, Susana, Isabela, Lucica, Graţiela, Noemi, Ionela, Polina-Valentina şi-au trăit unica clipă de glorie, după care au alunecat înapoi, în anonimat.