„Ce ie cuvantul lor si ii ma“

2 martie 2016   Societate

În viața oricărei familii din România există un moment dramatic, care declanșează stări conflictuale, lacrimi, negocieri, „luări de ostatici“, promisiuni deșarte, lungi dialoguri telefonice etc.: momentul temelor pentru acasă. Toată casa intră în vrie pentru sutele de probleme pe care copilul le are de rezolvat, pentru zecile de comentarii pe care le are de făcut, pentru scrierea a zeci de pagini cu litera b sau cu înmulțirea cu doi. Ce mai, un val apocaliptic se revarsă în după-amiezele familiilor din România.

Personal, cred că singurul rost al temelor pe lumea asta este acela de a stimula studiul pe cont propriu. Iar pentru asta, tema trebuie să fie una care să stîrnească interesul, să pună în mișcare experiența proprie a copilului și, nu în ultimul rînd, să aibă sens. Din păcate, în învățămîntul românesc se formează un cerc vicios care abuzează de timpul liber al copilului: programa școlară e plină ochi de informații inutile, materia e multă și incorect transmisă, profesorii nu au timp la școală să epuizeze tema de învățare, dau mult de lucru pentru acasă, copiii se plictisesc după şapte-opt ore de școală și atunci confecționează o temă în dorul lelii, care îl obligă pe profesor să reia discursul despre tema așa-zicînd ratată.

Am descoperit de curînd un site românesc care mi se pare o oglindă excepțională a felului în care copiii și adolescenții gestionează temele pentru acasă. Este un ­site „de întrajutorare“: rogi comunitatea ­site‑ului să îți livreze produsul finit, adică tema făcută, iar comunitatea te face „șef“, adică îți dă puncte sau coroane. Una peste alta, e un balamuc total: copiii ăștia nu au habar de limba română, nu au cele mai elementare noțiuni de gramatică sau de înțelegere a unui text, dar, cel mai important, habar nu au  ce vor de la ei profesorii, cu cerințele lor „obscure“. Citindu-i, îți vine să rîzi. Să plîngi. Să plîngi… Am să dau, cu titlu de exemplu, cîteva rugăminți ale elevilor, păstrînd desigur ortografia, topica și punctuația autorilor (în paranteze sînt comentariile mele):

„Rezumat: Ion Creanga Amintiri din copilarie, Cap1, Cap2,  Cap3,  Cap4, Ps: (sa fie de jumatate de pagina) Va rog mult!!!!!!!!!!!! Imi trebuie pentru maine.“ (Nimic mai simplu: în cap. 1, cap. 2, cap. 3, cap. 4, lui Nică nu îi plăcea la școală.)

„O compunere despre ce colectionez si unde up tin. Eu colectionez bani si de polimer si de fier, ii tin intro pusculita.“

„în romanul maitreyi de ce a venit allan in india, ce meserie avea, ce legatura avea cu narendra sen și ce credea despre india?“ (Mă tem că pentru ultima dintre întrebări ar avea nevoie să citească vreo şase-şapte tomuri scrise de Eliade. Sau, mă rog, „eliade“.)

„Va rooog, vreau si eu un monolog in fata oglinzii.“ (Cum nu cred să fie o ocupație obișnuită în rîndul persoanelor sănătoase la cap, l-aș întreba, cu îngrijorare, pe dascălul care a cerut asta de cîte ori i se întîmplă să vorbească cu oglinda și dacă aude voci.)

„Vă rog mult... de ce este necesar ca acțiunea executivului sa se bazeze pe cunoașterea legilor? dau coroana și 25 de puncte“ (Nu e necesar, toate guvernele de pînă acum îți vor confirma asta.)

„Descrieti unele actiuni ale oamenilor in timpul stihiilor. de ce se intimpla acest lucru.“

„Ma puteti ajula la logica sa scriu pe. o jumate de pagina raspunsul la întrebarea De ce sunt crestin? din punctul meu de vedere.“ (La întrebarea asta, mă tem că doar unul singur îți poate răspunde. Și acela are deja coroană. De spini.)

„Faceti-mi si mie un scurt text in care sa imi prezentati trasaturile fizice si morale! De 10-15 randuri! Trasaturi fizice: ochi albastri, parul blond, nas mic, gura mica, inalta, slaba. Trasaturi morale: fire intelegatoare, prietenoasa, suparacioasa, nerabdatoare, inteligenta, creative, harnica. P.S.: dau coroana doar pana la ora 19:10“ (Păi, iată textul: ești o fată drăguță, dar nu foarte creativă și nici harnică.)

„Va rog frumos sa imi scrie cineva rezumatul de la POPA TANDA de IOAN SLAVICI dar scris de voi nu dupa net“ (Cu alte cuvinte, să fie un „plagiat original“.)

„Ce ie cuvantul lor si ii ma.“ (Fără comentarii, nu am învățat limba chineză.)

„In ce conditie se pastreaza legumele si fructele in stare proasta?“ (Dacă ții cu tot dinadinsul, în condiții proaste.)

„Spune ti parerea Ce intelegi prin faptul ca gatul de sticla dorea sa si croiasca alt drum sa nu se piarda printre cei de seama lui.“

„Text Argumentativ 150-300 cuvinte cu tema «Modul in care scoala contribuie la orientarea profesionala a tinerilor» n-am nici o idee.“ (Nu te îngrijora, nu au avut idee nici miniștrii Educației de vreo 25 de ani încoace.)

„S-ă demostrati ca opera lantul slabicionilor e opera epica in proza in care se prezinta o intalnire din viata unuia sau mai multor personaje intr-un  spatiu restrans. M-a ajutati va rog?“

Aș avea de făcut o ultimă precizare: elevii citați mai sus fac parte din categoria bună, a celor care nu au înțeles nimic, dar vor să își facă tema. Ce-o fi în partea rea a „clasei“?

Maria Iordănescu este psiholog.

Mai multe