O scenă pentru tinerii muzicieni de jazz – interviu cu Bogdan MATEI
De ce vă preocupă jazz-ul într-o țară prea puțin interesată de jazz?
Pare o luptă pierdută din start, nu? Aș zice că există potențial în jazz-ul din România. Observ că în ultimii ani au apărut și continuă să aibă loc festivaluri de jazz, ceea ce îl face pe publicul român mai atent la acest gen muzical. Observ, de asemenea, în sectorul de vîrstă 28-32 de ani, un interes tot mai mare pentru jazz-ul modern, în special pentru cel britanic și scandinav.
De ce credeți că noi nu avem o scenă de jazz tînără ca alte țări vecine?
În România avem un singur club veritabil de jazz, în București, Green Hours. Tinerii nu au unde să cînte deoarece scenele românești de jazz sînt ocupate aproape de aceiași artiști din ultimii 20-30 ani și foarte puțini promoter-i de evenimente de jazz „riscă” organizarea unui concert cu nume necunoscute. În plus, la secția de jazz de la Universitatea Națională de Muzică din București termină mai puțin de jumătate din studenții înscriși în primul an.
Ce este „Pure Jazz“?
„Pure Jazz“ este o serie de concerte în care vor performa doar tinerii muzicieni cu vîrstă sub 30 ani și care au compoziții proprii. Toate concertele vor fi pe scena Teatrului Point din București, cu spectatori, în plus, concertele vor fi înregistrate și difuzate de Radio România Cultural. Am creat și un canal video de YouTube în care vom posta toate concertele. Am lansat acest proiect datorită nerăbdării muzicienilor tineri pe care îi cunosc de a cînta, pentru că tinerii, în general, nu numai muzicienii, au avut de suferit în ultimii doi ani.
Eu mereu zic că atunci cînd ai ajuns la jazz ai ascultat, de fapt, doar jumătate din muzică. Jazz-ul are o flexibilitate fantastică, ca nici un alt gen muzical, de a fi influențat de toate genurile de muzică existente.
Ce concerte au fost și ce urmează anul acesta?
Ne-am planificat 15 concerte, cu o pauză de vară, la fiecare două săptămîni, miercurea de la ora 19. Primul concert a fost pe 19 ianuarie cu Ștefan Stoianovici Trio (Ștefan Staoianovici – pian și compozitor, Alexandru Badea – baterie și Alexandru Marin – contrabas), care ne-au uimit pe toți cu talentul lor. Vom dezvălui numele artiștilor din serie după fiecare concert în parte. Avem deja programul făcut pînă în luna decembrie și ne bucură foarte mult că am găsit o asemenea reacție pozitivă din partea muzicienilor tineri.
Ce așteptări aveți de la acest proiect?
O să fiu idealist-concret. Mă aștept să apară cluburi noi, veritabile, de jazz, în orașele importante din România, care vor oferi scena și tinerilor muzicieni. Orice oraș mare european trebuie să aibă un club de jazz, pe lîngă filarmonică, operă, teatru dramatic. Acest proiect își propune să arate că și tinerii pot să ocupe o scenă de jazz la un nivel profesionist. În plus, orice mișcare de acest gen îi vă motiva pe tinerii care termină o școală de muzică de jazz să compună piese originale. Mă aștept, în același timp, să apară și albume din partea acestor muzicieni tineri, care să exploreze și bogățiile noastre muzicale, muzica populară și lăutărească, așa cum a făcut și George Enescu, a cărui „Rapsodie Română nr. 2” începe cu „Sîrba lui Pompieru”, compusă de un lăutar din Ploiești, dar aranjată pentru orchestră simfonică.
interviu realizat de Marius CHIVU