De Crăciun: trecere prin pliante

8 decembrie 2005   Locuri comune

E adevărat, am mai scris despre pliantele frumos colorate pe care marile magazine ni le îndeasă în cutiile de scrisori; dar, atunci, erau la începuturi şi ne uimeau prin simpla lor prezenţă. Cora şi Carrefour au fost pioniere în domeniu, şi-mi aduc aminte cît am fost de uimită cam anul trecut, la aceeaşi vreme, de puii grill care pozau cochet şi uşor indecent printre frunze de salată, expunîndu-şi reducerile. Astăzi, nu ne mai impresionează: au devenit ceva obişnuit, iar magazinele se întrec în a le face cît mai atrăgătoare şi pe gustul potenţialilor clienţi. Dar s-o luăm pe rînd: în pliantul de la Cora, puiul grill a rămas vedetă şi îşi etalează, în continuare, farmecele fruste pe un tocător, însoţit de o roşie şi de un ardei verde. Dar nu mai e, nici pe departe, singurul. Oferta s-a divesificat şi rafinat simţitor: felurile de carne, aşezate pe acelaşi tocător, diferă considerabil, printre ele numărîndu-se vrăbioară de vită, şniţel de viţel cu lapte, chipolatas (?), tobă ţărănească Diana, dar şi produse high-class, precum medalioane de somon, somn african Clarias (cu nişte mustăţi impresionante). De asemenea, s-au dus vremurile în care doar carnea îşi permitea să iasă în faţă: în pliantul Cora, de pildă, în colţul fiecărei pagini, cîte un produs este în rolul principal. Autorii pliantului dovedesc că nu au prejudecăţi, pe pagina 11 leading lady fiind ceapa roşie la plasă, e drept, aşezată într-un cochet, dar natural coş împletit. Colţul vedetelor se sublimează treptat, de la simpla ceapă ajungîndu-se la mai dichisitele oale roşii, de email, la brazii artificiali Monte Bianco, şi ei pereche, ca şi cratiţele, unul roşu şi unul albastru, la aspiratorul Panasonic de 1.400 de waţi, şi, aproape de final, la camera video Canon (CCD 800.000 de pixeli). Carrefour, în pliantele sale, a găsit o altă soluţie de scoatere în evidenţă a produselor: cele mai bune oferte de pe pagină sînt scoase în evidenţă într-un medalion roşu, însoţite de nişte mănuşi de box roşii. Printre acestea se găsesc: un coş cu mai multe pungi de detergent Rex automat, la numai 28,02 lei noi; un "set de hîrite Zewa, gratuit 3 plus 1", la numai 9,49 lei noi, un set de beri Carlsberg, la care se oferă cadou un fular, dar şi un lapte Brenac, la numai 2,25 lei noi, nelipsitul pui Grill, dar şi o pungă de mazăre verde, fină şi congelată. Există şi grupaje, în genul celor expuse la muzee, în care tabloul central cuprinde mai multe produse, fiecare din ele îngrijit numerotate: 1. reprezintă batogul marinat, 2. pastrama de crap, 3. batogul hering - toate sub titulatura Peştişorul de aur. Pliantul Angst face apel la alt tip de valori: cele de firmă cu tradiţie şi greutate, care garantează pentru calitatea produselor: pe prima pagină este publicat blazonul Angst, care cuprinde 5 stele roşii (la propriu), un obelisc planînd deasupra unei Elveţii destul de feerice (locul de origine al firmei-mamă), anul de început al afacerii (1910), precum şi sloganul: "Excelenţa face diferenţa". Alături de acesta este un citat din, probabil, patronul firmei, care are un nume predestinat business-ului său - Urs Angst, care glăsuieşte după cum urmează: "Cînd am început, am vrut să fim numărul 1 în România, dar nu numărul 1 în cantitate, ci numărul 1 în calitate. Cred că am reuşit acest lucru". După această filozofie a învingătorului, urmează prezentarea propriu-zisă a produselor: Angst foloseşte clopoţeii, drept însemn, şi nu se dă înapoi de la a face floricele din legume, pentru a înfrumuseţa cărnurile. Univers'all, supermarket-ul mai nou deschis, din zona Unirii, ne pune faţă în faţă cu un alt tip de campanie: ei bat darabana pe ideea de "mîndrie naţională". Dar despre asta într-un număr viitor.

Mai multe