Știri nebăgate în seamă

30 iunie 2007   Locuri comune

* Unde s-a ascuns politica... Din cei 15 miniştri numiţi de noul prim-ministru francez, François Fillon, în Guvern, iniţial doar 2 erau absolvenţi ai Şcolii Naţionale de Administraţie (ENA), ceea ce încalcă o veche şi îndelung contestată tradiţie. Guvernul, prefecţii, înalţii funcţionari erau aproape întotdeauna recrutaţi dintre absolvenţii acestei şcoli şi nu rareori adversarii politici fuseseră colegi de promoţie. Acum, după plecarea lui Alain Juppé a rămas doar un absolvent ENA în Guvern. Poate fi o simplă schimbare de grup sau un nou model de administraţie. Jacques Attali, fost consilier al preşedintelui Mitterrand, oferă mai multe explicaţii: "Unu: sînt prost plătiţi. Doi: nu mai e la fel de interesant ca înainte. De cînd s-a trecut la euro, nu mai există politică economică. Cu privatizările a dispărut politica industrială. Cu descentralizarea a pierit politica de achiziţii. După sfîrşitul Uniunii Sovietice, nu mai există practic politică militară şi strategică. Şi odată cu globalizarea a dispărut orice fel de politică. Preşedintele Republicii are infinit mai puţină putere decît în urmă cu 20 de ani. Miniştrii n-au practic nici o putere. Absolvenţii ENA au înţeles şi se duc acolo unde e lumina: în întreprinderi, în bănci, în regiuni... Ca să intri în politică doar ca să primeşti lovituri sau ca să serveşti drept asistent social ar trebui să ai vocaţie de martir..." (Le Monde, 16 iunie 2007) * Maşina de carton. Aniversarea a devenit un eveniment: s-au împlinit 50 de ani de cînd, în 1957, primul automobil Trabant a ieşit de pe linia de montaj şi unii dintre foştii cetăţeni ai RDG au ţinut să demonstreze că ataşamentul lor faţă de acest vehicul este încă viu. "Nu poţi să bagi trecutul sub masă - spune Roger Dietzel, 52 de ani, - pe vremuri era o maşină atît de greu de obţinut încît, în 1972, m-am înscris pe o listă de aşteptare şi nu mi-a venit niciodată rîndul". Producţia a încetat, după unificare, în 1991, dar Roger are acum cinci maşini marca Trabant, parcate în faţa casei de vacanţă. Nu e doar legătura cu trecutul, ci şi un vag gest de sfidare faţă de prosperitatea şi standardele vieţii Germaniei reunificate. "De cînd a murit, Trabantul a devenit mai important decît pe vremea cînd se fabrica" - observă Mark Landler în International Herlad Tribune. La aniversare au venit vizitatori din Polonia, Ungaria, România, Republica Cehă, Danemarca şi Olanda. Pentru unii, maşinuţa aceea cu mizerabile performanţe tehnice, dar cu care se putea circula, automobilul din carton, subiect a nenumărate bancuri şi creator de solidarităţi, este imaginea vieţii liniştite cînd oamenii muncii aveau casă, serviciu, maşină Trabant şi vedeau automobile Mercedes doar în poze. Pentru unii a fost o poveste de dragoste, pentru alţii - o pasiune întîmplătoare: "Eram uşor beat cînd am cumpărat primul Trabant - recunoaşte Peter Hoffmann, muncitor în construcţii din Danemarca - mi l-a vîndut un prieten. Acum am douăzeci la fel". Alţii colecţionează rîşniţe de cafea. Ocupă mai puţin spaţiu. * SS pe ruseşte. În alfabet chirilic, denumirea e greu de recunoscut, dar ştirile refac drumul spre lucrurile ştiute: într-un tren suburban a fost ucis un armean în vîrstă de 19 ani. După ce l-au omorît, criminalii au strigat în cor "Slavă Rusiei". Pe site-urile naziste din Sankt-Petersburg a apărut un "Manual pentru teroarea stradală". La Moscova a fost bătut cu vergi metalice un cetăţean din Tadjikistan, la Sankt-Petersburg skinheads care l-au ucis pe cetăţeanul Mavrikii au fost condamnaţi la patru ani de închisoare; skinheads reţinuţi la Sankt-Petersburg au recunoscut că au ucis nişte străini. Dmitrii Diomuşkin, tînărul "führer" al grupului, e în fruntea mişcării "Slavianskii Soiuz", prescurtat SS. Într-un interviu acordat unui gazetar de la Libération, el explică: "Da, Hitler a fost duşmanul patriei noastre. Dar avea o ideologie corectă. Singura soluţie pentru Rusia este dictatura populară de tip naţional-socialist". Se antrenează pentru luptele de stradă şi îşi învaţă discipolii cum pot patru oameni să-l bată pe unul singur pentru ca "să-şi apere ideile". "Avem vreo cinci mii şi jumătate de luptători, grupaţi în 64 de unităţi regionale în toată Rusia şi cam vreo 25.000 de simpatizanţi. Nu trebuie să luaţi în serios antrenamentele astea, ele sînt mai mult spectacole pentru presă." "Atîta doar - observă gazetarul francez - că băieţii ăştia reproduc cu exactitate ceea ce se întîmplă în ultimul timp, de cîteva ori pe săptămînă, în Rusia: sînt bătuţi străini, uneori ucişi de către grupe de tineri şi strigătele "Slavă Rusiei" încheie ritualul. "Fiţi liniştit, oricum n-o să putem să-i omorîm pe toţi străinii din Rusia. O să fie nevoie şi de alte metode" - încheie Diomuşkin cu clarviziunea posedaţilor. * Sexul şi vitezomania. 30% dintre persoanele moarte în accidente de maşină în New South Wales (Australia) între 2002-2006 au fost tineri între 17 şi 25 de ani: au murit la volan, cei mai mulţi din cauza excesului de viteză. Campaniile la televizor şi amenzile usturătoare n-au ajutat cu nimic. Aşa încît agenţia guvernamentală care se ocupă de siguranţa traficului (South Wales Roads and Traffic Authority) a conceput şi realizat o nouă campanie, adresată exclusiv tinerilor. În clipul publicitar se văd tineri care conduc în viteză prin oraş, demarează în trombă, iau curbele cu cauciucurile scîrţîind şi zîmbesc plini de satisfacţie. De pe trotuar, două fete frumoase (pe care tinerii voiau, evident, să le impresioneze) şi o doamnă în vîrstă agită, în urma lor, degetul mic - semn care, în limbajul gestual al tinerilor, se referă la cineva slab dotat din punct de vedere sexual. Apoi pe ecran apare sloganul: "Speeding - no one thinks big of you". John Whelan, de la agenţia care a produs clipul, crede că va fi mai eficient decît alte campanii de pînă acum, care arătau maşini distruse şi corpuri mutilate: tinerii de azi nu mai sînt şocaţi de asemenea imagini, pentru că le văd zilnic la ştiri sau în jocurile video violente. În schimb, "gestul cu degetul mic este un semn folosit în viaţa cotidiană de către tineri şi este parte integrantă din cultura noastră. Asocierea dintre condusul cu viteză şi dimensiunile mici ale organului sexual va produce cu siguranţă efecte pozitive, pentru că atinge orgoliul viril al tinerilor". Clipul poate fi văzut la http://ninemsn.video.msn.com/v/ en-au/v.htm?f=39&g=7c775b2e-57bd-4a7f-ad29-90a6a 2f66753&p=aunews_aunationalninenews&t=s29&mediaid=104349 (Corriere della Sera, 26 iunie)

Mai multe