Vizita la muzeu
Frankfurter Allgemeine Zeitung, 16 mai 2011
De parcă ar trebui neapărat să obţină profit, National Gallery caută soluţii ca să-şi optimizeze fluxul de vizitatori. Ultima invenţie e parcursul expoziţional în regim de blockbuster. Obiectivul: reducerea timpului de vizitare. Julia Voss explică într-un articol din Frankfurter Allgemeine Zeitung cum ni s-au schimbat obiceiurile legate de vizita la muzeu. „Pe vremuri vizitatorul de muzee care nu se uita decît fugar la tablouri era un personaj ridicol. Astăzi se încearcă atragerea lui – toţi ceilalţi vizitatori stau în drum. (...) Patru minute şi 17 secunde este durata maximală de timp admisă de National Gallery pentru vizitatorii unei expoziţii a operelor lui Leonardo da Vinci.
Nicholas Penny, directorul galeriei, are o mulţime de sfaturi legate de cum poate fi făcută o astfel de vizită. Ar trebui să fie scăzut inclusiv timpul de deplasare necesar pentru a ajunge de la un tablou la altul pentru ca, în final, parcursul să se termine în intervalul stabilit.“ Important este, spune el, ca vizitatorii să citească cu atenţie pagina de web şi să se informeze înainte de vizită. Adică: trebuie să citească, nu să privească. „Pentru a scurta durata şederii în faţa unui tablou, s-a născocit un întreg arsenal de tehnici psihologice. Inclusiv arhitectura e folosită ca mijloc de manipulare. Puhoaiele de oameni sînt împinse de-a lungul unui culoar, printre tablouri, spre ieşire. Cui i se năzare să se întoarcă la un tablou este împiedicat în unele cazuri de uşi care nu se deschid decît într-o singură direcţie. Mobilierul neospitalier, care a eliminat canapelele de odinioară, sugerează că muzeul nu-i un loc de petrecere – oamenii sînt îndemnaţi să plece, nu să stea.“