Recolta de toamnă. Cîteva mostre
Ultimele studii arată că francezii citesc în jur de 11 cărţi pe an. Multiplicaţi această sumă cu cîteva zeci de milioane – cît reprezintă populaţia activă a Franţei – şi veţi avea o perspectivă asupra dimensiunilor pieţei de carte. Miza e mare – la aceste cifre, se poate deja vorbi de o industrie –, aşa că şi editorii se iau foarte în serios. Editurile funcţionează după nişte „programe“ bine articulate, cărţile se publică ţintit, negocierile cu librăriile şi lanţurile de distribuţie sînt foarte serioase. Fenomenul numit rentrée littéraire e specific acestei pieţe, generat de mecanismele ei. Grosul cărţilor apare mereu la sfîrşitul verii. Pe de o parte, pentru a fi luate în consideraţie la premiile literare importante – care se jurizează şi se decernează la început de toamnă –, pe de altă parte, pentru a prinde ediţiile de vară ale publicaţiilor literare, care tipăresc în august fragmente consistente din romanele în curs de apariţie. Sezonul literar e un bun prilej de analize & comentarii – se compară cifre, se fac pariuri, se trag sfori...
O fi criză mare pe pieţele financiare, dar piaţa literară din Franţa o duce bine. Cel puţin dacă ne uităm la cifre. 646 de romane noi stau să apară la început de toamnă, în acest sezon literar. Dintre acestea, aproape 70 sînt debuturi – ceva mai puţine decît anul trecut, dar nu foarte departe de media ultimilor ani. Prudenţi – căci e criză – editorii au publicat ceva mai puţin şi s-au concentrat pe valorile sigure, confirmate, ca să-şi limiteze riscurile. „Mişcarea“ fusese anunţată încă de la începutul anului de mai mulţi editori: planurile editoriale sînt uşor reduse, obiectivul principal e consolidarea portofoliului şi păstrarea unei bune relaţii cu autorii „de casă“. Însă, una peste alta, recolta e bogată.
● Una dintre cărţile care cu siguranţă va avea succes – anunţă Livres Hebdo – este La théorie de l’information/„Teoria informaţiei“ a tînărului Aurélien Bellanger, o poveste despre destinul incredibil al unui pirat informatic.
● „Abandonarea ţării şi a limbii pentru un altundeva... Există în această carte ceva din Perec şi ceva din nouveau roman. Autorul ne oferă o poveste fără intrigă şi fără portret psihologic. Una peste alta, e o linie narativă brăzdată de jocuri de cuvinte şi litere, o succesiune de satire organizată în cuvinte şi imagini. Romanul pune continuu în abis subtile jocuri de oglinzi. E apoi treaba cititorului să urmărească un scriitor care spune totul cu mici nimicuri, care nu numeşte niciodată, ci doar descrie. Calitatea acestui mare roman ţine de un singur cuvînt: Marius Daniel Popescu e un om şi-un scriitor LIBER. Libertate de a se deplasa din propriul corp, de propriul imaginar, libertate formală a stilului. Povestea amestecă cu dificultate pronumele. «Tu», «el» şi «eu» se schimbă imperceptibil şi romanul derulează liniştit frazele sale aparent simple şi capitolele de lungimi inegale şi fără paragrafe. Dialogurile contopite cu textul animă amintiri şi digresiuni ale autorului în ritmul fantezist al propriilor cugetări. Proză şi poezie, cuvinte şi litere, imagini sau acţiuni stimulează o lectură intensă din punct de vedere emoţional, dar cu final liniştit.“ Aşa e întîmpinat cel mai recent roman al autorului elveţian de origine română Les couleurs de l’hirondelle /„Culorile rîndunicii“, apărut la Editura José Corti.
● Jurnalistul Laurent Binet publică o carte la frontiera dintre publicistică şi ficţiune. În Rien ne se passe comme prevu /„Nimic nu se petrece cum am prevăzut“ – povesteşte călătoria pe care a făcut-o în campania electorală pe urmele candidatului prezidenţiabil François Hollande.
● Şi Yannick Grannec prezintă tot un roman biografic. Titlul cărţii este La déesse des petites victoires /„Zeiţa micilor victorii. E vorba despre un matematician de geniu, Kurt Gödel, a cărui viaţă e povestită de vocea soţiei lui. În afară de aceste romane de debut pe care mizează critica şi presa de specialitate, urmează să mai apară şi vedetele sezoanelor literare: Yasmina Reza, Amélie Nothomb, Stéphane Audeguy, Emmanuel Carrère, Philippe Djian.