NexT 2015: Claire Denis, politică şi boemie

15 aprilie 2015   La zi în cultură

Cea de-a noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film NexT va avea loc în perioada 15-19 aprilie în Bucureşti. Patru personaje importante din echipa festivalului ne-au spus ce înseamnă experienţa NexT şi la ce să ne aşteptăm anul acesta. Programul complet îl găsiţi pe www.nextfilmfestival.ro

● Ada SOLOMON - director şi fondator Societatea Culturală NexT 

Un tsunami de energie 

Dilema mea, în ceea ce priveşte NexT, este dacă NexT e pentru mine sau e pentru ceilalţi. Fiindcă, pentru mine, e ca o cură intensivă de vitamine. Chiar dacă în timpul festivalului nu apuc să văd decît prea puţine filme, în schimb, energia care se degajă din fiecare colţişor în care se întîmplă vreo activitate NexT e ceva cu totul special. Îmi încarcă bateriile fiecare sală plină, fie că vorbim de sala de cinema, de un club în care are loc o petrecere NexT, de birourile festivalului care gem de tinereţe şi responsabilitate, de sălile în care au loc dezbateri despre soarta cinema-ului de autor, despre sunetul filmelor româneşti sau despre cum să îţi construieşti o carieră în cinema. Sala cinematografului Studio, spre exemplu, care este în sine un fel de Doamnă serioasă, solemnă şi un pic fanată, devine brusc, pe perioada festivalului NexT, o puştoaică exuberantă, isteaţă, un pic obraznică chiar. 

La fiecare ediţie de NexT îmi spun că aş vrea cumva să fac o magie şi să nu fiu altceva decît un simplu spectator, să pot să am această vacanţă de vis pentru cinci zile şi să călătoresc în/cu visele tuturor cineaştilor care au filme şi poveşti în festival, să îi cunosc pe toţi cei care sînt acolo, să aflu de toate prieteniile care se leagă în aceste cinci zile cît nişte ani, să înţeleg de unde vine tot acest tsunami de energie pe care-l simt în jur. Aşadar, probabil că NexT e pentru mine şi pentru ceilalţi în egală măsură, pentru că, mai presus de orice, NexT e despre „împreună“, cu speranţă şi voie bună, cu provocări şi întrebări, cu vise şi cu certitudini.  

● Irina TROCAN - critic de film, selecţioner NexT 

Dilema NexT-ului 

Lucrez deja la selecţia NexT pentru a cincea ediţie consecutiv şi observ că, în afara festivalului, lucrurile se schimbă pentru mine cu mare viteză, dar în perioada noiembrie-aprilie am întotdeauna aceeaşi prioritate. Scurtmetraje de văzut, de pus pe

, scurtmetraje acceptate în competiţie sau incluse în programe speciale. În fiecare primăvară mă întreb cum am putut avea răbdare să văd atîtea filme şi în fiecare toamnă o iau de la capăt cu entuziasm. Realizatorii pe care îi ştim din ediţiile trecute au avut timp să „crească“ şi mulţi au evoluat frumos, în scurtmetraje sau lungmetraje noi care au rulat în festivalurile de la Rotterdam, Berlin, Cannes. 

Pot spune acum cu mult mai multă încredere că alegem bine, dar e la fel de complicat de spus ce căutăm, mai ales la competiţie (pentru că, măcar la „NexT Kung Fu“ şi „Monsters“, titlul secţiunii e un indiciu destul de bun). Ce au în comun

şi

În primul rînd, sînt scurtmetraje care spun poveşti. Apoi, aleg calea cea mai bună să le spună prin cinema. Orice e permis: elipse care ne fac să vrem să înţelegem ce se întîmplă, distorsiuni optice ale imaginii, adresarea directă spre cameră,

-uri la care ne şocăm văzînd de unde au pornit lucrurile şi unde au ajuns, împletirea unor lucruri care par din viaţă sau au caracterul concret al unui documentar cu elemente de ficţiune sau de (auto)biografie. Contează doar ca tehnicile astea să ducă undeva. Şi mai e ceva la care ţin, deşi e destul de interpretabil să includ SF-uri şi filme plasate în trecut: vreau ca scurtmetrajele să spună poveşti

, că e destul de largă şi variată ca să fie destule de povestit. 

Printre secţiunile noi de la NexT 2015 e şi un program de filme de avangardă; m-am bucurat, pentru că în anii trecuţi vedeam filme pe care le-aş fi luat dacă m-aş fi putut convinge că sînt narative – dar regulile sînt reguli, din păcate. În plus, aveam îndoieli că nu putem oferi

, cum promitem, dacă avem totuşi restricţii de narativitate. Dar acum am depăşit şi limita asta şi, oricît mi-ar plăcea filmele de la „NexT Avantgarde“, tot competiţia rămîne secţiunea mea de suflet. Nu degeaba ne lăudăm.  

● Andrei RUS - critic de film, selecţioner NexT 

Mai multe programe radicale formal 

Un festival de film are, pe lîngă multe alte caracteristici, rolul de a participa la educarea spectatorilor. Şi o poate face în cel puţin două feluri: pe de-o parte, propunîndu-şi să prezinte o selecţie cît mai variată, care să le chestioneze noţiunile despre cinema, şi, pe de altă parte, contribuind la creşterea angajamentului lor social. La NexT, devenim din acest an mai atenţi la cele două aspecte menţionate şi includem mai multe programe radicale formal (secţiunii „Arthouse“ i se adaugă cea numită „Avantgarde“), competiţia internaţională tinzînd tot spre această direcţie. Iar în privinţa emancipării sociale, am hotărît ca pe lîngă programul anual LGBT să includem o nouă secţiune pe care ne-o dorim constantă, şi anume „NexT Is Feminist“. Sper ca includerea acestor programe în cadrul selecţiei să stîrnească cît mai multe discuţii, pe cît mai multe teme şi din cît mai multe unghiuri (dacă vor fi şi aprinse, cu atît mai bine). În aceeaşi ordine de idei, mi se par importante dezbaterile cu invitaţi speciali, care au rolul tot de a deschide diverse piste de gîndire. În acest an, extraordinară e în primul rînd venirea cineastei franceze Claire Denis (ale cărei filme se numără printre favoritele mele), care va susţine un

în ultima zi de NexT, pe 19 aprilie. 

Vizionînd de-a lungul timpului, pe Internet, mai multe astfel de prelegeri ale ei, sînt sigur că întîlnirea cu publicul de la Bucureşti va fi o sursă fantastică de idei noi cu privire la menirea cinematografului. Foarte important mi se pare şi atelierul susţinut de Radu Jude, Marius Panduru şi Dana Bunescu, pornind de la recentul

unde au colaborat. În cadrul acestuia, vor discuta aplicat despre modurile în care sunetul şi imaginea contribuie şi, în acelaşi timp, aduc ceva în plus concepţiei regizorale. Desigur, pe lîngă toate astea, NexT înseamnă şi multă distracţie şi boemie. Îi voi lăsa, însă, pe colegii mei să îi descrie această latură. Eu sînt membrul serios al bandei.  

● Yvonne IRIMESCU - coordonator de proiect 

Pentru îndrăzneţi, curajoşi şi curioşi 

Mai mare decît oricînd pînă acum – cu un total de 146 de filme (împărţite între două competiţii şi 15 programe în afara competiţiei) alese din cele peste 3500 văzute timp de nouă luni de selecţionerii Andrei Rus şi Irina Trocan –, NexT aduce laolaltă nu numai o multitudine de genuri şi de teme (filme kung fu, musical sau horror, filme care vorbesc despre problematica minorităţilor sexuale sau a mişcării feministe, filme de avangardă sau filme nominalizate la premiile Oscar), dar mai ales reuşeşte să concentreze în cele cinci zile energia specială ce se regăseşte în lumea scurtmetrajului. Formatul de scurtmetraj, liber de restricţiile care vin odată cu distribuţia comercială în cazul lungmetrajelor (obligate într-o măsură mai mare sau mai mică să facă pe placul publicului, ceea ce le face pe majoritatea extrem de convenţionale), e terenul unde imaginaţia realizatorilor şi dorinţa lor de a spune poveşti puternice într-un mod cît mai personal, cît mai original, îşi permite să nu aibă limite. Nu e de mirare că regizori deja consacraţi se întorc periodic la acest format, precum Claire Denis sau David Cronenberg, ale căror cele mai recente scurtmetraje –

respectiv

– sînt prezentate anul acesta la NexT în secţiunea „Arthouse Shorts“. NexT este despre celebrarea acestei libertăţi, e pentru îndrăzneţi, pentru cei curajoşi şi curioşi.  

a consemnat Ana Maria SANDU 

Mai multe