Navigare necesse est

19 martie 2009   La zi în cultură

Cu "Statement", expoziţia Liei Perjovschi, s-a deschis Pavilion Unicredit, centru privat de artă şi cultură contemporană. "Statement" e o expoziţie aşteptată de mulţi ani: o viziune pluralistă, care construieşte şi descoperă context pentru o mai bună înţelegere a artei contemporane. Arhiva şi taxonomiile flexibile propuse de Lia Perjovschi sînt rezultatul unei cercetări care se întinde pe ultimii 20 de ani. Această cercetare work in progress a fost făcută publică în diferite momente ale existenţei sale, fie sub numele de Contemporary Art Archive, fie în lucrări precum A Subjective Art History, prezentată la Centrul Pompidou în 2007, sau Art History Time Line, carte de artist prezentată în 2008 în cadrul expoziţiei "The Map: Navigating the Present" din Suedia. Prin "Statement" se construieşte un discurs al complexităţii, în care geografia, istoria, biologia şi ştiinţele sociale se intersectează cu proiectul modern şi postmodern al artei secolului trecut şi secolului nostru. Viziunea pluralistă fixează totuşi un nod de început: "aici" " spaţiul în care ne aflăm, punctul originar de unde începem călătoria, explorarea. Lia Perjovschi este explorator şi cartograf subiectiv. Exploratorul-navigator al începuturilor coloniale, trecînd prin cosmonautul care descoperă ex-centrarea depăşind graniţele planetei pînă la miliardul de navigatori online " toate acestea sînt practici de fixare şi arhivare a informaţiei pe care Lia Perjovschi le recuperează şi le re-activează în decriptarea hărţii artei contemporane. Fiind o cartografiere subiectivă, expoziţia este susţinută de poveştile experienţei: patru conferinţe, unite sub titlul Povestitor, aduc în cadru cinci practicieni diferiţi ai conceptelor " astrologul, cosmonautul, curatorul traficant, scriitorul şi filozoful. Nu ştiu dacă Lia Perjovschi a propus o reţea deschisă sau o structură ierarhică de înţelesuri. O hartă conceptuală la rîndul ei poate fi citită în mai multe moduri: secvenţial, hipertextual sau concentric " în cazul de faţă, centrul se suprapune cu spaţiul fizic de unde începe explorarea. De altfel, formele care îmbracă diferite perechi sau serii de concepte diferă: uneori pentru o anumită temă forma este dată de un T-shirt, alteori " de un text liniar, uneori, dintr-un colaj de imagini. Întrebărilor din textul-statement al expoziţiei " "Ce definim ca obiect artistic? De unde pînă unde se poate întinde cercetarea artistică? Cît de liberi sîntem în gîndire?" " li se răspunde cu o listă de cuvinte-cheie care sintetizează (la fel cum un nor de tag-uri fixează informaţia pe un website) traseul artistic: "colaje tridimensionale, hipertext, călătorii imaginare în toate direcţiile, cadru conceptual, baze de date, enciclopedie selectivă, hartă mentală, sute de artişti". Primul pas este cel geografic " teritoriul lui "aici": de la univers la Bucureşti. Poziţia a fost stabilită, călătoria continuă prin istorie: secolele XX şi XXI " ce au adus fiecare în artă ", tensiunea dintre generaţii. Urmează cadrul politico-social: fractura bogaţi-săraci, fractura comunism-capitalism. A patra dimensiune: informaţia, de la televiziune la Wikipedia. Care e relaţia între mediile informaţionale şi cunoaştere? Lia Perjovschi aduce în proiectul de includere şi relaţia tehnologie-biologie-materie. De-abia acum se introduce "harta artei", ca sistem de relaţii şi instituţii. Forma în care artista conceptuală a ales să reconstruiască un sistem atît de vast e provocatoare: sacoşele pe care aceste muzee le oferă în boutique-urile lor artistice. Din sistem fac parte şi declaraţiile de credinţă ale artiştilor, dar şi materialele (cărţi, prezentări) care generează discursul despre artă. Ţinta finală: înţelesul vieţii şi cunoaşterea. Pentru acestea au fost mobilizate toate resursele şi dimensiunile, de la cea geografică, la cea artistică. Ultimul element: entitatea Oblio. Lipsa unui punct de sfîrşit? Această expoziţie este rezultatul unui traseu conceptual început în 1988 şi asumat pe toată perioada tranziţiei. De obicei, arhivele se pierd şi se topesc în alte proiecte sau instituţii finite. Aici, în "Statement"-ul Liei Perjovschi, arhiva a devenit nodul unei reţele prin care poţi străbate, în moduri diferite, lumea în toate dimensiunile ei discursive. Pînă pe 19 aprilie " vizitează şi www.pavilionunicredit.ro.

Mai multe