Spirite naturiste
# The Flower Kings, Look at You Now, InsideOut Music, 2023.
# Ozric Tentacles, Lotus Unfolding, Kscope, 2023.
Concertele prog-rock din România anului 2024 vor fi The Flower Kings la ARTmania și Ozric Tentacles în Control Club. Ambele sînt grupuri cu trei decenii de activitate în CV, adică generația Dream Theater, însă conduse de muzicieni cu mai largă experiență care s-au format în anii ’70 și au asimilat manierismele epocii – primii de la Yes, ceilalți de la Krautrock și începuturile progresivului electronic.
The Flower Kings la ARTmania nu e o surpriză. Liderul grupului, chitaristul Roine Stolt, a fost prezent acolo în urmă cu doi ani cu supergrupul Transatlantic, alături de membri Spock’s Beard și Dream Theater. Festivalul are de mulți ani relații cu vîrfurile scenei prog-rock moderne, iar Roine Stolt e o legendă vie a scenei scandinave, unde și-a clădit renumele începînd cu anii ’70 în grupul Kaipa. În ultimii ani s-a implicat în supergrupuri alături de Jon Anderson, Steve Hackett, membri Kansas ori Pain of Salvation, dar n-a renunțat niciodată la The Flower Kings; el însuși e poreclit pe la colțuri „the flower king”, etichetă dată de cămășile pe care le poartă și de cel mai de succes album solo al său.
În buna tradiție a genului pe care îl reprezintă, noul album oferă piese interminabile, structurate lax și fără refrene care să prindă din mers un ascultător de ocazie. The Flower Kings se studiază înainte să se asculte. Nu distrează și nici nu generează energii colective, a fost dintotdeauna un grup didactic cu conotații dramaturgice și ambiții de „masterclass” – muzicieni pe care îi ascultă cineva care are măcar un instrument în casă. E pentru cei care și-au format gusturile înainte ca rock-ul progresiv să fi fost contaminat cu riffuri metal ori cu sintetizator modern. Alături de chitară, noul album e dominat de orgă cu ambiții simfonice; tematic, materialul e axat pe imnuri ecologiste și idealismul science-fiction care au constituit poate dintotdeauna esența ideologică pentru rock-ul progresiv. Grupul promovează un spirit penticostal în relația cu natura, prin piese dense și solo-uri festive dominînd voci masculine fragile – energia muzicii vine mai mult din clorofilă decît din testosteron și e important să te apropii de grup cu perspectiva asta; nu e pentru rockerii care consideră că vîrfurile rock-ului modern sînt Imagine Dragons ori Metallica.
Reprezentînd același spirit naturist însă din alt unghi, Ozric Tentacles vin din scena britanică și au îmbibat rock-ul progresiv cu multiple straturi de muzică ambientală și electronică. Unele amintesc de Tangerine Dream, altele de scena Krautrock germană și de ceea ce mai recent numim space-rock ori motorik – în esență, tot sortimente Krautrock, însă îmbogățite de progresul tehnologic al sculelor (sintetizatoarelor) moderne, și probabil de evoluția substanțelor psihotrope folosite de artiștii „psihedelici”.
Istoria proiectului e o istorie a evoluției muzicii electronice grefată peste o fundație de rock psihedelic derivat din Jimi Hendrix și Hawkwind. E și o istorie a autodidactului Ed Wynne care a navigat prin imprecisa intersecție dintre comunitățile psy și prog-rock, profitînd de o tradițională ignorare reciprocă între cele două comunități autosuficiente. Asta i-a permis să fie pionier în propria nișă – solo-uri incisive de tip Steve Vai / Joe Satriani se transformă subtil în artificii electronice ori în ambianța homeopată a lui Kitaro, ridicate apoi pe valul unui bas hipnotic ce invită ascultătorul să somatizeze. Titlul primei piese – „Storm in a Teacup” – e cel mai sugestiv pentru ce se întîmplă în alchimia sonoră practicată de longevivul proiect al lui Ed Wynne, pe care avem privilegiul să-l vedem la noi în vîrf de formă și nu după ce i-a apus steaua.
Ozric Tentacles vor concerta în Control Club din București pe 17 aprilie (www.control-club.ro), iar The Flower Kingsîn cadrul festivalului ARTmania, desfășurat la Sibiu în perioada 26-28 iulie (www.artmaniafestival.ro).
Aron Biro este autorul blog-ului https://aronbiro.blogspot.com.