Smida 2

26 iulie 2023   MUZICĂ

 Girls in Airports, How It Is Now, Kaja Records, 2023.

 Håkon Kornstad Trio, For You Alone, Jazzland Recordings, 2021.

Tot din programul SmidaJazz 2023 am ales și cîțiva reprezentanți ai nordului, unde jazzul a fost răstălmăcit și inovat în mai multe accepțiuni ale etichetei post-jazz.

La danezii Girls in Airports, un aspect al inovării stă în simplitatea/monotonia ritmică, o inversare a așteptărilor și cerințelor de sofisticare a percuției cu care întîmpinăm de obicei jazzul. Grupul urmărește să producă senzații onirice oferind conținut muzical cu contur imprecis, din subgenul de jazz contemporan electrificat și dens în ambianță pe care SmidaJazz l-a promovat în mod special, invitînd în trecut grupuri ca Mammal Hands ori Portico Quartet – probabil fiecare ediție a avut un reprezentant al acestui jazz de tatonare. La trupele menționate, percuția avea încă funcție tradițională, cu o prezență antrenantă, în timp ce danezii par a se fi inspirat de la Brian Eno și coloanele sale sonore pentru aeroporturi, dar sună mai organic datorită folosirii instrumentarului jazz. Grupul a asigurat adesea acompaniament pentru sesiunile live ale scriitorului Jens Blendstrup, devenind versați așadar în acest rol de cadrare a imaginației publicului, creîndu-i spațiu de joacă mai degrabă decît să-i ofere jucăriile.

Ritmul nu lipsește – sînt chiar doi toboșari/percuționiști pe album (Anders Vestergaard, Victor Dybbroe) care uneori se iau la întrecere într-un trap-duet –, dar nu prea se aud schimbări de tempo ori acrobații structurale, percuția e doar decor și tact pentru saxofoanele și clarinetele lui Martin Stender, cu unele contribuții de pian și orgă de la Mathias Holm.

Albumul are o natură participativă, materialele fiind distribuite fanilor în versiuni pre-mixate, supuse unui vot de popularitate în urma căruia grupul a decis bucățile pe care să se concentreze – asta explică și accesibilitatea generală a muzicii, fără aspecte bruște, cu melodii plăcute ce ar putea fi adoptate chiar în contexte pop sau post-rock. Membrii grupului sînt de altfel implicați și în proiecte ceva mai orientate spre divertisment pop-rock, pare că în Girls in Airports se adună pentru reculegere și decantare spirituală.

A doua recomandare e Håkon Kornstad, un saxofonist norvegian la care am descoperit, în For You Alone, o bizară colecție de arii de operă și operetă regîndite ca un jazz întunecat, unele cîntate chiar cu vocea lui Kornstad care se nimerește să fie și un tenor de operă (cu o tehnică decentă, dar o italiană bizară). Tot el s-a ocupat și de copertă, și de producție, experimentul i-a fost aproape de suflet – ideea i-a venit cînd salva de la casare o colecție de viniluri vechi, în timpul unei campanii de golire de rafturi la biblioteca centrală din Oslo. Un duh al muzicii l-a posedat și însărcinat cu acest proiect de modificare genetică a unor compoziții criogenizate – de la Richard Strauss, Gustav Mahler, Henry Geehl, Francesco Paolo Tosti, Anton Webern și alții.

Ariile alese au fost reformatate pentru un trio jazz cu instrumente capabile să inducă patina timpului – pe lîngă saxofonul protagonistului mai contribuie un contrabas (Mats Eilertsen) și un acordeon (Frode Haltli). Se migrează subtil, chiar în cadrul aceleiași piese, dinspre sound-ul prăfuit menit să certifice vechimea de peste un secol a compozițiilor înspre o zonă de avangardă, cînd duetul contrabas-saxofon intră pe terenul Bohren & der Club of Gore.

Kornstad are o bogată discografie de albume solo de saxofon cu efecte năstrușnice aplicate live și probabil acela va fi formatul în care va putea fi văzut la SmidaJazz 2023, dar albumul de jazzoperete al trio-ului său e ceva ce puțini muzicieni îndrăznesc să încerce.

Girls in Airports & Håkon Kornstad vor concerta la Festivalul Internațional de Jazz de la Smida (18-20 august). Mai multe la smidajazz.ro.

Aron Biro este autorul blog-ului https://aronbiro.blogspot.com.

Mai multe