Out of Africa
● Konono Nº1, Konono N°1 Meets Batida, Crammed Discs, 2015.
Pe spatele unui disc apărut în 2004 la un faimos label independent belgian stă fotografia unui bărbat îmbrăcat într-o cămașă roz, cu bretele. Omul zîmbește, ușor încurcat parcă, din fața unui megafon uriaș cocoțat pe un piciorong din fier. Îl cheamă Mingiedi Mawangu, s-a născut în ceea ce numim astăzi Republica Democrată Congo și e fondatorul unui grup muzical numit cîndva L’orchestre folklorique T.P. Konono Nº1 de Mingiedi. Sau, mai simplu, Konono Nº1, ca să folosesc numele sub care e cunoscut astăzi acest colectiv de muzicieni africani, (re)descoperit în jurul anului 2000 de producătorul Vincent Kenis, cel care a lucrat, printre alții, și cu Taraf de Haïdouks.
Discul acela din 2004 e, totodată, și primul dintr-o serie numită „Congotronics“, curatoriată și produsă de Kenis, care focusează pe muzica tradi-modernă cîntată în fosta colonie belgiană. Succesul uriaș al albumului s-a transformat destul de repede într-un maelstrom pentru formația lui Mingiedi, care a ajuns să colaboreze cu artiști de toate nuanțele: Björk și Seal, Deerhoof și Juana Molina, Jeff Beck și Skeletons. Trupa, al cărei instrumentar de concert se rezumă la trei likembé (un instrument tradițional african) electrificate, percuții construite din bucăți de mașini dezasamblate, microfoane confecționate de membrii ei și un sistem de sunet care înglobează bătrîne amplificatoare aproape ieșite din uz și trei megafoane supradimensionate, suna în 2004 și în anii care au urmat hipnotic, înspăimîntător, extraterestru, ingenuu și a naibii de interesant. Distorsul infinit, groove-urile viscerale, flash-urile atonale și sound-ul electric produc upgrade-ul – care sună a experiment reușit – unui gen muzical tradițional, masikulu, din care Konono Nº1 s-a inspirat încă de la începuturile sale.
Același label, Crammed Discs, și același producător, Vincent Kenis, au lucrat și pentru cel mai nou album al congolezilor, Konono N°1 Meets Batida, apărut după șase ani de pauză discografică și după moartea lui Mingiedi Mawangu în 2015. Pentru muzica de pe acest disc, muzicienii congolezi au lucrat cu portughezul Pedro Coquenão, al cărui pseudonim artistic e Batida. Venit din aria muzicii electronice de dans și interesat de sound-uri „importate“ dintr-o altă fostă colonie, Coquenão suprapune fluxului trance al muzicii lui Konono N°1 un sistem de referință decupat cu ritmică și sampling din kuduro, un gen muzical născut în Angola anilor ’80. Și, dincolo de simbolistica întîlnirii dintre două sound-uri moderne, plecate din două țări africane vecine – membrii formației congoleze fac parte din grupul etnic Bakongo, care trăiește la granița dintre Congo și Angola –, colonizate cîndva de două țări europene, rezultatul nu e întotdeauna satisfăcător. Mai ales atunci cînd muzica vie, în continuă mișcare a Konono N°1 tinde să fie ținută pe loc de arhitectura rigidă și, uneori, stereotipală a beat-urilor 4/4.
Konono Nº1 va concerta la București, în Grădina Uranus, pe 1 iulie, în cadrul primei ediții a festivalului Outernational Days. Organizat de publicația The Attic Magazine, evenimentul are în program concerte ale unor muzicieni din Congo, Burkina Faso, Turcia, Egipt, SUA și România, DJ set-uri, conferințe, performance-uri, filme documentare etc.
Paul Breazu este jurnalist.